Jag har ingen aning om hur ditt system ser ut eller under vilka förhållande som du har mätt, men eftersom du mäter upp bättre pannverkningsgrad med lägre effekt (helt enligt fysikens lagar) så lär det ju inte bero på pannan i alla fall.

Återigen, det jag vänder mig emot är att gamla pannor skulle generellt sett vara dåliga, de är de inte. En CTC 265B med pelletsbrännare i oljedelen är det tex inget större fel på.

Varför har du acktank, är det liten pannvolym på din panna?

Kolla du en gång till så ser du att gamla pannor kan komma upp i samma vekrningsgrad som nya.

Undersökninge är ju allmänt dåligt genomförd, brännarna kör på olika effekt sinsemellan, men samma effekt oberoende av panna. Skulle vara intresant att veta pannverkninsgraden mät i rökgaserna. Man ser ju att eftersom CO varierar så mycket, så lär ju förbränningen vara olika bra i de olika pannorna.

CTC265 och Iwabo i oljedelen, förbättrat med eldfast tegel för att få ner förbränningsutruymmets storlek och för att isolera det.

Hej igen. Jag har nu äntligen fått internet igen. Är nu husägare och bor ute i bushen ;) I helgen här kommer KB Rör ut och skall räkna och rekomendera en värmeanläggning, får se vad han säger. Efter att ha vart inte lite på pellets börjar det återigen luta tillbaka mot markvärme, funderar dock nu på att elda, (inte min skog) utan jag får frakta 15 minuter. Men vi får se vad KB Rör ger för förslag och pris. Återkommer nästa vecka,.

Mvh Andreas

Helt otroligt, hade hit KB-Rör och fick en offert i veckan: 139.900kr och JAG står för nedgrävning av markslingan. Detta priset var inkl. uppvärmning av poolen (18.000kr).

Produkterna var Thermia, har jag offerten här just nu.

Väntar till på Tisdag då Servicepoolen kommer hit för en offert, men han har ju över telefon pratat om 80.000kr, så det återstår att se vad han säger när han kommer hit.

Enligt tidningen "Vi i Villa" så står det ju att man får räkna med 100.000-150.000 för markvärme så jag är riktigt kluven nu. Skall idag ringa angående bygglov på detta, visste inte att det behövdes så det är väl kört att få grävt ner markslingan nästa helg då min kompis kunde få med sig grävmaskinen ifrån jobbet. Va trött jag blir på allt vel.

Enligt Servicepoolen skulle det röra sig om samma pengar om jag installerade en pelletsanläggning.

Mvh Andreas

Du får en brännare monterad i befintlig panna och pengar över till ett litet förråd för 30.000:- För de 100.000:- som blir över får du pellets för i 6-7 år.

En liten pausfågel Tanke.....snart har vi elpriserna uppe i 2kr/kWH .....Om man går i "räkna hem" investtankar.....Kör själv med pellets i en gamling Hemräknat på 1.5 år...Fast det är ju inviduellt förstås ....Kört i circus 5 år ....Det är lika inviduellt som att sota pannan som passa bulkbilen sotaren osv....

Det går ju att ha både en (dyrare investering bakvänt också) braskamin-ved-
Billigare inv Begagnad pannatyp 265-brännare-pellets....

-MH- skrev:
Du får en brännare monterad i befintlig panna och pengar över till ett litet förråd för 30.000:- För de 100.000:- som blir över får du pellets för i 6-7 år.
Visst får jag det, men pannan är ju ifrån -81 så den har ju några år på nacken, så med priset för en ny panna är jag uppe i de pengar jag antagligen får lägga hos servicepoolen för en installation.

Elpriset går upp, samma sak är det väl med pellets-priserna?

Mvh Andreas

ps. Jag har även tagit upp pellets med servicepoolen och vi skall snacka lite om det också på Tisdag.

andreas_gbg_ skrev:
Visst får jag det, men pannan är ju ifrån -81 så den har ju några år på nacken, så med priset för en ny panna är jag uppe i de pengar jag antagligen får lägga hos servicepoolen för en installation.
Din panna kan leva i 10 år till. Eller 20. Som jag pekar på tidigare är det fullt möljigt att få bra verkninsgrad med gammal panna om brännaren är rätt. Så är det verkligen lönt att byta en fungerande panna? Min är från -73 förresten.

Elpriset går upp, samma sak är det väl med pellets-priserna?
Japp, men inte samtidigt. Det har nästan gått ner sedan förra vintern. Skall erkänna att jag inte har så bra koll.

ps. Jag har även tagit upp pellets med servicepoolen och vi skall snacka lite om det också på Tisdag.
Han kommer kanske att rekommendera den lösning som har högst investeringskostnad, vilket ger dem mest pengar? :-)

Min 72:a rostade hål i både beredaren o manteln -04 o allt över 20 år är bonus, Pannorna har snarare kortare livslängd idag än dom på 60 talet tyvär..
Så blir det i samhället då allt går ut på att vi ska konsumera, För vill dom så skulle dom kunna bygga pannor mm som håller över 100 år....

Ja min panna är från -79 ser fin ut håller många långa år till( ta i plåt)
Har man haft rätt panntemp inte behövt syresätta vattnet så mycket...ja man skall väl ha tur också...det gäller väl pannor som v/p´´s ..Men hade JAG en panna som funkade bra med pellebrännare Kör så det ryker....Men som sagt ..En annan diggar att vara i pannrummet då och då.....och pula på..:p

Även om min befintliga panna skulle klara sig några år till så känns det ändå som att när jag ändå skall ha hit någon att installera ett värmesystem så kan jag väl lika gärna byta pannan också, så slipper jag byta den i panik om några år, dessutom ser jag det som en investering som höjer värdet på huset och jag bör slippa tänka på denna biten i många år framöver. Vill kunna värdera upp huset till våren och slippa topplånet.

Eller finns de dom som tycker jag är ut på en cykeltur?

Mvh Andreas

Jag tror inte (marknads)värdet på ditt hus stiger med lika mycket som du investerar, sräskilt inte på "tråkiga" saker som värmesystem. Du gör nog en bättre affär om du spar pengarna och betalar av på topplånet.

Ju mer man vet, desto svårare att välja. :-)

Kommer nu husen att energideklareras nästa år så bör väl värdet öka. Hur som helst så lär jag väl göra en förlustaffär om jag nu måste ta en en fackman om 3 år igen för att byta pumpen?

Vi får se vad som händer, jag har återöppnat mig för luft/vatten, pellets, ved, osv. Servicepoolen bör vara här när som helst, hoppas han är mer hjälpsam än kb-rör.

Hur jag än vrider och vänder på det så känner jag att de pengarna jag lägger ut nu (delvis avbet.) kommer jag att spara in på elräkningen. För el är ju inge vidare att betala.

Ser att jag förbrukat 1422kwh nu på bara en månad. * (ca) 1,2 = 1706,4kr. KUL!!! Den blir rolig i Januari-mars

Den avbetalningen jag räknat på hade kostat mig runt 700kr/mån + elräkningen (som halveras?)

Mvh Andreas

Då har jag haft besök av Servicepoolen. 60.000kr går det på om jag installerar en luft/vatten värmepump på min befintliga panna som han trodde skulle kunna hålla i ganska många år till om jag vill dela upp kostnaden i 2 omgångar och installera en ny panna om några år. Nu förbereder han även en installation för uppvärmning av poolen med hjälp av 2 backventiler på rören, allt jag behöver göra är att koppla in själv, vilket jag sparar ca 2000kr på. Sitter redan en värmeväxlare och en cirkulationspump som jag kan använda, detta ville kb-rör ha 18.000kr för, för prylar jag redan har... Iofs hade jag fått nytt och säkert bättre saker, men jag kan ju byta detta vid ett senare tillfälle, enda han tyckte nu var att jag skulle byta cirkulationspumpen då det var viktigt att den var fräsch.

En annan sak som han rekommenderade var att jag kan ju med denna pannan elda under stränga vintrar när pumpen inte orkar med istället för att använda elpatronen.

Nu slipper jag även grävandet, tillståndet, strulet med att stänga av vägen som jag hade behövt dra kollektor-slangen under, diesel-kostnader för grävmaskin etc.

Nu skall jag se till att jag får hit en sotare så jag kan provköra pannan bara.

Kan lätt rekommendera servicepoolen trots att han var kraftigt försenad ;) Mycket trevlig, hjälpsam och han hade tid att sitta och svara på mina miljoner frågor utan att sitta och stirra på klockan, TROTS att jag inte tog det dyraste alternativet.

Mvh Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.