8 614 läst ·
63 svar
9k läst
63 svar
Jordvärme vs Pellets eller LV
Värt att veta är vilken framledningstemp som behövs för att veta om vp ska va effektivt, Ju lägre temp ju effektivare blir det..
Jag hade valt vp då pelletsen oxå stiger/följer elpriset, Med en ny panna kostar 1 kWh ca 60-65 öre/kWh med pellets o med en bra vp anläggning hälften o med en hyfsad 20 öre/kWh billigare med Vp
Jag hade valt vp då pelletsen oxå stiger/följer elpriset, Med en ny panna kostar 1 kWh ca 60-65 öre/kWh med pellets o med en bra vp anläggning hälften o med en hyfsad 20 öre/kWh billigare med Vp
Det där var en av de mest snedvridna jämförelserna jag sett på ett bra tag..2an skrev:
Kika här istället så få du se en för månaden uppdaterad version.
Hmmm 145 öre/kWh, I dagens tidning stod det 122 öre/kWh men men..
Cop 2,5 va då inte mycket som årsverkningsgrad men dom höll då upp verkningsgraden med pelletsbrännare i gammal panna för där är det inga 77% i årsverkningsgrad kan jag garantera va nöjd om man når 70%..
Men Neova är ju knappast partiska då dom säljer pellets...
85% är bara dom bästa pannorna som når vilket många nya som t.ex janfire/combifire inte når..
Sen om han får installerat en jordvärmeanläggning för 70000:- så kommer det inte bli billigare med en ny pelletsanläggning, Man har då även sotning/brandskyddskontroll som ligger på ca 1300:-/år
Cop 2,5 va då inte mycket som årsverkningsgrad men dom höll då upp verkningsgraden med pelletsbrännare i gammal panna för där är det inga 77% i årsverkningsgrad kan jag garantera va nöjd om man når 70%..
Men Neova är ju knappast partiska då dom säljer pellets...
85% är bara dom bästa pannorna som når vilket många nya som t.ex janfire/combifire inte når..
Sen om han får installerat en jordvärmeanläggning för 70000:- så kommer det inte bli billigare med en ny pelletsanläggning, Man har då även sotning/brandskyddskontroll som ligger på ca 1300:-/år
Redigerat:
Här kan man få reda på ungefär hur mycket förbrukningen hamnar på med olika uppvärmningsalternativ:
http://iframe.nibe.se/epi/varmevaljaren/
Det skulle kosta mig ca 6000:- mer per år att elda pellets, men å andra sidan så kostar de flesta fritidssysselsättningar pengar.
Har absolut inget emot biobränsle, skulle nog elda med ved om man bodde på landet och hade mer fritid.
http://iframe.nibe.se/epi/varmevaljaren/
Det skulle kosta mig ca 6000:- mer per år att elda pellets, men å andra sidan så kostar de flesta fritidssysselsättningar pengar.
Har absolut inget emot biobränsle, skulle nog elda med ved om man bodde på landet och hade mer fritid.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Tack för alla svar. Har även idag diskuterat med min chef på jobbet om alternativen. Han är en gammal vis man som man alltid kan lita på ha rätt. Han sa jordvärme utan tvekan.
Fick inga papper idag, men skall självklart ta in lite offerter ifrån andra leverantörer. Skall även se vad en firma tar för att plöja ner slangen. Nu är jag iofs inte orolig för sönderkörd mark då det inte finns nåt som kan ta skada, och sedan trodde även min kamrat att det inte skulle vara några problem att få ner 400m slang på en dag.
En sak till Är det någon risk med att lägga slangen under en liten grusväg som går förbi huset? Ligger ca 8st hus till längre in på vägen och våran åker är på andra sidan av denna. Så detta är förståss en förutsättning att det går. Men själv ser jag inget problem i det hela, lägger man slanger 1m under jord och skyddar med rätt material borde det väl vara ok? Det är ju inte mycke till tung trafik.
Mvh Andreas
Fick inga papper idag, men skall självklart ta in lite offerter ifrån andra leverantörer. Skall även se vad en firma tar för att plöja ner slangen. Nu är jag iofs inte orolig för sönderkörd mark då det inte finns nåt som kan ta skada, och sedan trodde även min kamrat att det inte skulle vara några problem att få ner 400m slang på en dag.
En sak till Är det någon risk med att lägga slangen under en liten grusväg som går förbi huset? Ligger ca 8st hus till längre in på vägen och våran åker är på andra sidan av denna. Så detta är förståss en förutsättning att det går. Men själv ser jag inget problem i det hela, lägger man slanger 1m under jord och skyddar med rätt material borde det väl vara ok? Det är ju inte mycke till tung trafik.
Mvh Andreas
Hus byggda med murstock och med förbränningspanna är det viktigt att fortsätta med detta.
Stor risk med fukt & mögel annars.
Många som säljer värmepumpar säger att det räcker med att sätt upp ett element i det före detta pannrummet.
FEL!
Ok men får då värme i pannrummet.
Fel ligger i som vissa tidigare i denna tråd är inne på, man sabbar självdraget & luftutbytet.
Det ända rätta om man monterar en värmepump är att sätta en fläkt på skorstenen som drar ut alla "dålig" luft (& värme).
Alt. montera in ett FTX-aggregat...men då blir det DRYT...
Nej, en bra ny panna hade jag satsat på, tror också att pelletsen kommer att vara mer prisstabil än elen...
Elen kostar närmre 2 kr i Tyskland & väm äger EON?
Jo tyskarna...ända anledningen att pruset ligger lägre här är att vi inte kan sälja så mycket till europa.
Dock planmeras en ny elförbindelse, men försvar att vi måste kunna köpa el om vi inte klarar vår egna försörjning efeter ev.nedläggninga av vår kärnkraft....
Följden blir i stället att vi bli ett med den europiska marknaden & då kommer prset på el att gå upp.
Ja vist kommer pelletsen att förlja med, men jag tror att den fortfarande kommer att ligga ca: 50% under el/olja.
Finns fler pelletspannaor med ev verkningsgrad på över 90%
Mer info kolla denna siten:
http://www.iqenergi.se
Stor risk med fukt & mögel annars.
Många som säljer värmepumpar säger att det räcker med att sätt upp ett element i det före detta pannrummet.
FEL!
Ok men får då värme i pannrummet.
Fel ligger i som vissa tidigare i denna tråd är inne på, man sabbar självdraget & luftutbytet.
Det ända rätta om man monterar en värmepump är att sätta en fläkt på skorstenen som drar ut alla "dålig" luft (& värme).
Alt. montera in ett FTX-aggregat...men då blir det DRYT...
Nej, en bra ny panna hade jag satsat på, tror också att pelletsen kommer att vara mer prisstabil än elen...
Elen kostar närmre 2 kr i Tyskland & väm äger EON?
Jo tyskarna...ända anledningen att pruset ligger lägre här är att vi inte kan sälja så mycket till europa.
Dock planmeras en ny elförbindelse, men försvar att vi måste kunna köpa el om vi inte klarar vår egna försörjning efeter ev.nedläggninga av vår kärnkraft....
Följden blir i stället att vi bli ett med den europiska marknaden & då kommer prset på el att gå upp.
Ja vist kommer pelletsen att förlja med, men jag tror att den fortfarande kommer att ligga ca: 50% under el/olja.
Finns fler pelletspannaor med ev verkningsgrad på över 90%
Mer info kolla denna siten:
http://www.iqenergi.se
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Självklart spelar inte åldern någon roll, det som är intressant är temperaturen ut genom skorstenen. Ju lägre, desto högre verkningsgrad. Förbränningsverknigsraden beror på brännaren, och är väldigt lika i alla pannor. 1kg pellets ger samma värmeenergi, det gäller bara att växla värmen till värmvattnet. En panna är ingen magisk teknik, det är en värmeväxlare i plåt (eller gjutjärn). Genom att anpassa effekten på brännaren kan du höja verkningsraden. Det bästa är att köra låg effekt, men ändå ha bra förbränning.
Årsverknigsraden beror på hur mycket du använder pannan på sommaren...
Redigerat:
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Varför kan det inte bara finnas ett svar. Så kör alla på det. inget strul, inget krångel, och desto fler som köper desto lägre kan priserna hållas (kanske) eller så går det åt helvete och priserna skjuter i höjden eftersom ingen klarar sig utan det.
Så jäkla trött på detta nu, snart blir det en kammin å elda ved i
Svårt med spridningen av värmen då bara 
Så jäkla trött på detta nu, snart blir det en kammin å elda ved i
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Klart kan ju alltid elda i panna.... skog bör jag ha tillgång till så... jäkla jobb bara
men gratis...
Alla pannor har olika verkningsgrad o i dom flesta fall har dom äldre sämre verkningsgrad, För att få ut max krävs att man har en brännare som ger rätt effekt sätt till pannans märkeffekt, Det funkar inte att bara ställa ner effekten på brännaren så man får en låg rökgastemp även med bra förbränning..-MH- skrev:Självklart spelar inte åldern någon roll, det som är intressant är temperaturen ut genom skorstenen. Ju lägre, desto högre verkningsgrad. Förbränningsverknigsraden beror på brännaren, och är väldigt lika i alla pannor. 1kg pellets ger samma värmeenergi, det gäller bara att växla värmen till värmvattnet. En panna är ingen magisk teknik, det är en värmeväxlare i plåt (eller gjutjärn). Genom att anpassa effekten på brännaren kan du höja verkningsraden. Det bästa är att köra låg effekt, men ändå ha bra förbränning.
Jag har kollat flera ggr i min panna, Pannans märkeffekt vid pellets är 16 kW o om jag kör brännaren på 12 kW så går det mer pellets än om jag kör brännaren på 20 kW men minst går det vid 16 kW..
Rökgastempen ligger på 110° med 12 kW o 137° med 16 kW o 160° med 20 kW o Co2 justerad på 12,5% samtliga gånger, Om det vore som du skrev skulle det gå minst pellets med 12 kW men det går 700 gram mer pellets att ladda 500 l tanken 35° på 12 kW mot 16 kW o det går 450 gram mer pellets på 20 kW än 16 kW..
andreas_gbg_ lysna på din chef denna gång iaf..
Detta med ventilationen bör naturligtvis tänkas på men o andra sdan så har en modern pelletspanna så låg rökgastemp att skorsten inte blir så varm som den borde vara för bra/bättre ventilation, På låglast ligger rökgaserna runt 80-100° ut ur pannan o ca 135-150° då den går på max vilket inte är många stunder..
På vår/sommar/höst då det inte är något värmebehov att tala om så går brännaren 1-2 ggr/dygn i ca 1-2 tim/gång beroende på effekt o då blir inte skorsten direkt uppvärmd så ventilationen blir direkt bättre av det...
Äh, kom igen nu.andreas_gbg_ skrev:
Gå på offerten du fått och skaffa ett lock öl till polarn.
Men som 2an var inne på: du har hyfsat stora element i kåken?
Vårda skogen i stället för att elda upp den så får du bra betalt för den vid kommande avverkningar.
andreas_gbg_ skrev:Tack för alla svar. Har även idag diskuterat med min chef på jobbet om alternativen. Han är en gammal vis man som man alltid kan lita på ha rätt. Han sa jordvärme utan tvekan.
Mvh Andreas
Hej! Slang under väg har inte så mycket med tung trafik och göra, största problemet är att all trafik på samma ställe över tid gör att tjälen blir rejält mycket djupare(o kanske hårdare ) .
Är inte helt inne på vad som sker men vad jag förstått så beror det på kompressionen och inte minst att vägen hålls fri från snö..
Har själv en slang lagd under vägen på ca 1 m djup, (hade) den är nu synlig i dikeskanten!!
Visserligen bara tele kabel inuti men ändå..
Exakt vad som är bäst metod vet jag inte. men rejält djup och isolering är nog att rekommendera.