6 340 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Jordvärme eller Bergvärme, IVT 495 ? kamin ?
Vi ska oxå bygga nytt fast uppe i Örnsköldsvik och vi ska nog köra med en IVT 495. Men hus försöljaren säger att mer än 150m slang är bara onödigt.
Vad tycker ni , ska vi säga att vi vill ha mera slang oavsett vad han säger ?
Och hur mycket slang ska vi lägga ner i sånafall ?
Marken är lera och ganska fuktig så det är väl bra förhållander för jordvärme, så har jag förståt det i alla fall.
Vad tycker ni , ska vi säga att vi vill ha mera slang oavsett vad han säger ?
Och hur mycket slang ska vi lägga ner i sånafall ?
Marken är lera och ganska fuktig så det är väl bra förhållander för jordvärme, så har jag förståt det i alla fall.
M@ZE skrev:
Jag har inte sagt att du får ut högre effekt ur en IVT
Jag säger att du får bättre COP
= alltså drar kompressorn mindre ström.
Nibe kör men kolvkompressor, den drar nugefär lika mycke ström helatiden, men effekten ökar med varmare kolektor
det är billigare att förlägga ytjord!M@ZE skrev:
speielt vin nybyggnation!
det går åt sama mängd slang & sprit som vid ett borrhål. skilnadn är grävning eller borrning.
grävning är mycke billigare & om man samordnar lite så ser man till att lägga ned slangen ihopp med utplaningen av tomten, då ändå grvaren är på plats
50 m extra låter rimligt.Lacariuz skrev:
men när du äntå håller på o titta på ytjord. jämför vad det kostar med en ren ytjordvärmepump, du kan nog komma undan mad mindre tillskots el med en sån
okej, Skulle tro att det blir lite dyrare för oss att borra vet inte riktigt hur långt det är till berg där vi ska bygga.
Så ni säger allså att det inte är någon ide att lägga ner 250 meter slang. Det räcker med 150 meter ??
tycker att det är så jobbigt man hör olika från alla :-/
Så ni säger allså att det inte är någon ide att lägga ner 250 meter slang. Det räcker med 150 meter ??
tycker att det är så jobbigt man hör olika från alla :-/
IVT twn kör ju med frånluft & kompliterar med en kort ytjordsslinga, jag har ingen erfarenhet av detta.
nibe har en enhet som man kan komplitera sin markvärmepump med, den tar tilvara på den varma inneluften & den motsvarar 30m ytjordvärme slang.
om du vet hur mycke ditt hus kommer att dra i upvärmnings kostnad did den inomhustempratur du vill ha så är det lättar att Gissa ! (ofta kan husförsäljaren ge ett riktvärde, men kolla noga vilken inomhus temp har anger att du ska ha, han anger säkert 19-20 & du vill garanterat ha 21-22)
nibe har en enhet som man kan komplitera sin markvärmepump med, den tar tilvara på den varma inneluften & den motsvarar 30m ytjordvärme slang.
om du vet hur mycke ditt hus kommer att dra i upvärmnings kostnad did den inomhustempratur du vill ha så är det lättar att Gissa ! (ofta kan husförsäljaren ge ett riktvärde, men kolla noga vilken inomhus temp har anger att du ska ha, han anger säkert 19-20 & du vill garanterat ha 21-22)
Jag har pratat med IVT ang jordvärme kontra bergvärme.
Fördelen med jordvärme skall vara att man kan bättre utnyttja återmatning av energin till jorden under varma dagar. Bergvärme fungerar bäst när det är bra flöde på grundvattnet vilket fungerar mindre bra när man skall använda återmatningsfunktionen. Hur bra detta fungerar i praktiken återstår väl att se. De kollektorer jag ska använda (pga av liten tomt) är 9 st * 40m = 360m men eftersom slangarna går ganska tätt, mostv det antaglien betyligt mindre "normal slang". Har dessutom fått kommentarer om att kollektorerna skulle bli som isklumpar men återigen , den som lever får se...
Jag kör på nu i alla fall och kommer totalt bet : 44'+10.7'+16.2 +grävning så man bör klara sig under 80'. Fjärrvärme kostar 33' + grävning , ca 40 mao. Men jag tror i alla fall att det är mer lönsamt med en 495:a kontra fjärrvärme som har blivit ca 10% dyrare / år.
Någon som har erfarenhet?
Hur mkt värme kan man räkna med att få ut av inmatad el? 1:2,5 ?, 1:3 ??
Fördelen med jordvärme skall vara att man kan bättre utnyttja återmatning av energin till jorden under varma dagar. Bergvärme fungerar bäst när det är bra flöde på grundvattnet vilket fungerar mindre bra när man skall använda återmatningsfunktionen. Hur bra detta fungerar i praktiken återstår väl att se. De kollektorer jag ska använda (pga av liten tomt) är 9 st * 40m = 360m men eftersom slangarna går ganska tätt, mostv det antaglien betyligt mindre "normal slang". Har dessutom fått kommentarer om att kollektorerna skulle bli som isklumpar men återigen , den som lever får se...
Jag kör på nu i alla fall och kommer totalt bet : 44'+10.7'+16.2 +grävning så man bör klara sig under 80'. Fjärrvärme kostar 33' + grävning , ca 40 mao. Men jag tror i alla fall att det är mer lönsamt med en 495:a kontra fjärrvärme som har blivit ca 10% dyrare / år.
monga bud som sagt. det där med återladdning med bergvärme komer aldrig att vara ett problem, så länge du inte borrat för kort, ett förkort borrhål eller för kort ytjordvärmeslinga skapar altid problem.Jonne71 skrev:Jag har pratat med IVT ang jordvärme kontra bergvärme.
jag har inget vatten flöde i mitt borrhål, ändå då hämtar hålet sig mycket bra.
ska man vara noga så har bergarter en hel del betydelse också, men där gör man likadant som vid ytjord, dålig energiåtergivning kompenseras med längre kolektor !!!
IVT säger 150 meter jag körde med knappt 200 meter, det kan ju ialla fall inte vara någon nackdel med lite längre slang och extrakostnaden är försumbar. Man får väl inte ut mer energi men ju mindre energi per meter slang man tar ut desto mindre risk för frysning/bulig mark.
Betalar man 30000:- för 150-200 meter slang har man blivit rejält blåst.
Jag fick 200 meter slang nedgrävt och klart vid ett separat tillfälle för 30:-/meter dvs 6000:- totalt, detta är ett normalt pris.
För övrigt har jag bara bra att säga om 495 än så länge (1,5 år), har förbrukat 11200 kwh inkl hushållsel på ett år och då värmer jag 175 m2 i enplan till ca 21 grader
Alternativet hade för mig varit en ren bergvärmepump, hade nog tagit 7,5kw, men merkostnaden utöver en 495 hade hamnat på ca 50.000:-.
Jag hade då kanske kunnat kapa 3000 kwh om året på mina 11200kwh. DVS 50000/3000=17 år innan denna ytterligare uppgradering går +-0 rent ekonomiskt.
Så jag tror att en 495 var ett bra val för mig
Jonne71 skrev:Jag har pratat med IVT ang jordvärme kontra bergvärme.
hur mycke värme du får ut innan elen slår i beror först o främst på hur du dimensionerar ditt radiatorsystem (hur många W/m2) sen till viss del hur många kW värmepumen kan ge.
så ni som bygger nytt snåla INTE!
Ta reda på alt själv, lite INTE på huslevrantören eller på vad som är standard där ni bor, då får ni mycke tillskotts el.
Fredrik E skrev:IVT säger 150 meter jag körde med knappt 200 meter, det kan ju ialla fall inte vara någon nackdel med lite längre slang och extrakostnaden är försumbar. Man får väl inte ut mer energi men ju mindre energi per meter slang man tar ut desto mindre risk för frysning/bulig mark.
Betalar man 30000:- för 150-200 meter slang har man blivit rejält blåst.
Jag fick 200 meter slang nedgrävt och klart vid ett separat tillfälle för 30:-/meter dvs 6000:- totalt, detta är ett normalt pris.
För övrigt har jag bara bra att säga om 495 än så länge (1,5 år), har förbrukat 11200 kwh inkl hushållsel på ett år och då värmer jag 175 m2 till ca 21 grader
ja. 30 000:- är för mycke. 300m slang kostar 3-4000:-
Sen tillkomar några kopplingar & vätskan
& arbetet förståss.
Jag har ett tillägsisolerat hus från 69 på 230m2 värmt via bergvärme. jag komer at landa på en uppvärmningskostnad på 6000:- om jag räknat rätt.
jag värmer 200m2 till drygt 21 grader & 30m2 till 15 grader
hur går detta ihoppsig?
jo radiatorsystemet är kraftigt överdimensionerat, lika så värmepump & borrhål ;D