Inte bygg o husrelaterat direkt men nyfiken på orsak.Den lokala tandvårdsmottagningen där jag bor måste just nu ha ett separat dieselelverk ute på gården för att driva sina desinfektionsapparater enl uppgift pga jordströmmar från fjärrvärmen.
Tilläggas ska att järnvägen med luftledningar passerar i omedelbar anslutning till huset ifråga.Jag har hört om vagabonderande jordströmmar pga järnvägens luftledningar och sk sugtransformatorer för att minska dessa,kan ge ex v korrosion på metallstrukturer i närheten.Även hört om brister i jordning av vattenledningar som orsakar problem,någon som vet vad det kan handla om och vilka konsekvenser det får.

S sagan1 skrev:
Jag har hört om vagabonderande jordströmmar pga järnvägens luftledningar och sk sugtransformatorer för att minska dessa,kan ge ex v korrosion på metallstrukturer i närheten
Detta kan jag bekräfta. Men varför man för den skull ska ha eget dieselaggregat begriper jag inte.

S sagan1 skrev:
Inte bygg o husrelaterat direkt men nyfiken på orsak.Den lokala tandvårdsmottagningen där jag bor måste just nu ha ett separat dieselelverk ute på gården för att driva sina desinfektionsapparater enl uppgift pga jordströmmar från fjärrvärmen.
Tilläggas ska att järnvägen med luftledningar passerar i omedelbar anslutning till huset ifråga.Jag har hört om vagabonderande jordströmmar pga järnvägens luftledningar och sk sugtransformatorer för att minska dessa,kan ge ex v korrosion på metallstrukturer i närheten.Även hört om brister i jordning av vattenledningar som orsakar problem,någon som vet vad det kan handla om och vilka konsekvenser det får.
Hej sagan1

När det gäller uppkomsten av vagabonderande strömmar, så beror det till stor del på hur vår spänningsdistribution är uppbyggd, med en gemensam skyddsledare (PE) och neutralledare (N) tillsammans kallad PEN-ledare.

Elektriskt schema som visar trefasanslutning med faserna L1, L2, L3, neutralledare N, skyddsjord PE och last, inklusive jordning och potentialpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du tittar på figuren så beskriver den hur vi i Sverige normalt har spänningsdistribution till våra fastigheter. Matningen kommer från en transformator 10/0.4 kV via en ledning, som består av tre fasledare (L1, L2, L3) och en gemensam skyddsledare (PE) och neutralledare (N).

Denna gemensamma ledare kallas PEN-ledare och är gemensam från en punkt till där den vänstra jordsymbolen finns, och till dess PEN uppdelas i PE och N delas. Det sker oftast i första elcentralen efter elmätaren. En symbol för jordanslutning (jordtag) visar att elsystemet är försett med ett jordtag där transformatorn är placerad.

PEN-ledarens impedans är visad med impedansen Z i figuren

Energiöverföringen (P i figuren), i form av ström och spänning, sker vid nätfrekvensen: 50 Hz i det allmänna elnätet. Varje annan frekvenskomponent i strömmen, och osymmetri, innebär en form av elektromagnetisk emission, som syns utanför cirkeln.

Distributionen med PEN-ledare kallas TN-C där C står för common (gemensam). När PE och N blivit uppdelade kallas distributionen för TN-S, där S står för separat.

Med vagabonderande strömmar menar man strömmar som vandrar i anläggningens metallisering, det är t.ex. byggnadsstomme, mediasystem (vatten värme kommunikation etc.)

Vid symmetri gällande spänning och strömmar vid en trefasöverföring, då tar summan av de tre fasströmmarna (P) ut varandra och ingen ström går i neutralledaren (N)

Om summan av de strömmar som omsluts av cirkeln i figuren inte är noll, förekommer någon form av läckström, en ström utanför det avsedda elsystemet.

Denna läckström lämnar en enhet eller ett system via en oönskad eller okänd väg. Vid elnätets frekvens (50 Hz) dominerar den ledningsbundna delen av läckströmmen. Med ökande frekvens ökar den utstrålande delen av läckströmmen, vilket märks som en elektromagnetisk emission.

Denna läckström (utanför cirkeln) kallas även för common-mode-ström (CM-ström).

Common-mode-strömmen ger upphov till tre olika typer av elektromagnetisk emission:

• Utstrålad emission (A i figur 4.9). Utstrålad (luftburen) emission kan störa radiokommunikation eller inducera strömmar i närliggande utrustning som stör utrustningens korrekta funktion.
  • Ledningsbunden emission i form av vagabonderande strömmar: den del av strömmen som inte återvänder via någon av metalledarna, utan i stället tar vägen genom vattenrör, kommunikationsnät, byggnadens armering osv. (B i figur 4.9). Problemet med vagabonderande strömmar är främst deras oförutsägbarhet (inga strömmar borde flyta utanför elledningarna) och de magnetfält som uppstår på grund av de stora returslingorna.
  • Ledningsbunden emission via skyddsjord (C i figur 4.9). Strömmar genom skyddsjorden kan sedan hitta en galvanisk väg till andra enheter som är anslutna till samma skyddsjord. Enligt säkerhetsföreskrifterna får skyddsjordsledaren inte leda ström såvida det inte föreligger ett fel i kraftdistributionssystemet.
Om man t.ex. placerar en separat transformator med genomgående jord (eller en generator med separat jordtag) vid punkten där PEN har delats upp i PE och N, då kan man undvika dessa vagabonderande strömmar som vandrar runt.
Detta eftersom då sluts strömmarna åter till den punkt där transformatorn (respektive generatorn) och jordtaget är och där PE och N är separata.

Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.