Fint att du delar med dig! Jag är lite nyfiken på varför det är så stora utrymmen. Har du ett slott eller ett herrasäte?
Den som tänkt sig en liten enkel hemmagjord källare, får inte bli modlös nu. Det är ju också en användbar variant.

A
N NOP skrev:
Har någon sagt att leca håller för jordtrycket? Jag fick veta att det enda som gäller är armerade fundablock eller gjuten armerad betong.
Vi lade tegel på formen till taket, fogade och gjöt betong ovanpå. Snabbt, enkelt och utan värk i nacken. :)
Inga problem att bygga jordkällare med Leca, finns till och med färdiga guider från tillverkarna på nätet.

Ett halvcirkelformat valv är nog inga problem men en lodrät vägg är kanske en annan sak? Har för mig att de bygginstruktioner från tillverkare av Leca är just runda valv?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
N NOP skrev:
Ett halvcirkelformat valv är nog inga problem men en lodrät vägg är kanske en annan sak? Har för mig att de bygginstruktioner från tillverkare av Leca är just runda valv?
Det stämmer iofs, men korrekt armerat med bistål, så kan man väl bygga källarväggar med Leca? Jag inser dock att det är lite mer komplicerat än mitt snabba svar, men om väggarna och valvbågen ger varandra korrekt stöd, så kan det väl inte vara ett problem?

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Varför har du delat upp bygget i två trådar här på BH?

[länk]
Det är väl inget konstigt att starta en egen tråd istället för att kapa någon annans?

• Gilla
Poontus
  • Laddar…
Humlo
W-O-W!
Hur fungerar det med bygglov under jord? Är det samma som bygglov ovan jord?
Har du kontakter med alla dessa som hjälper dig eller har du fått leja bort hjälpen?
Jag kan inte ens uppskatta vad något sånt skulle kosta att göra. :)

A
B BSOD skrev:
Snyggt!

Spännande lösning med sandgolvet. Annars brukar det ju jämnt vara betong i hela plattan. Har ofta sett denna lösning utomlands, men väldigt sällan i Sverige. Hur mycket armerade du under väggarna?

Vad är det för tegelgolv du valt ut? Tar gärna emot tips på leverantör :)
Hej!
Teglet till golvet har jag inte köppt än, det finns firmor som har snygga antika golv, men då kostar dessa 1000-1500 kr m2

Armerade med vänlig matta samt armerings järn och 100mm betong på det.

• Gilla
svengunnar
  • Laddar…
M malg01 skrev:
Det är väl inget konstigt att starta en egen tråd istället för att kapa någon annans?
Det ser jag nu, bilderna var inlagda i en tråd skapad av en annan användare.
Sorry!
Kul med en egen tråd för detta bygge!

Har TS glömt sitt litium nu igen?

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Bland det mest vansinniga jag sett. Jag älskar det!

• Haha
Hammarfall
  • Laddar…
Ska visa den här tråden varje gång min fru tycker jag får nån galen idé.

• Gilla
Papphammar666 och 10 till
  • Laddar…
Helt fantastiskt.

Du MÅSTE ha en dold dörr från huset också.

Ger dessutom ännu bättre Fritzl-stämning.

/ Hälsningar, Fredrik

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
T Troberg skrev:
Borde funka som skyddsrum också...
Japp

T Tornhill 2 skrev:
Helt fantastiskt.

Du MÅSTE ha en dold dörr från huset också.

Ger dessutom ännu bättre Fritzl-stämning.

/ Hälsningar, Fredrik
Eller åtminstone en dold dörr mellan man caven och vinkällaren! Den klassiska med en bokhylla där man drar i en bok hade ju varit extremt häftig!! :D:D:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.