101 578 läst ·
74 svar
102k läst
74 svar
Jordkällare/vinkällare
Fint att du delar med dig! Jag är lite nyfiken på varför det är så stora utrymmen. Har du ett slott eller ett herrasäte?
Den som tänkt sig en liten enkel hemmagjord källare, får inte bli modlös nu. Det är ju också en användbar variant.
Den som tänkt sig en liten enkel hemmagjord källare, får inte bli modlös nu. Det är ju också en användbar variant.
Inga problem att bygga jordkällare med Leca, finns till och med färdiga guider från tillverkarna på nätet.N NOP skrev:
Det stämmer iofs, men korrekt armerat med bistål, så kan man väl bygga källarväggar med Leca? Jag inser dock att det är lite mer komplicerat än mitt snabba svar, men om väggarna och valvbågen ger varandra korrekt stöd, så kan det väl inte vara ett problem?N NOP skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 849 inlägg
Varför har du delat upp bygget i två trådar här på BH?
https://www.byggahus.se/forum/threads/fristaende-vin-kaellare-under-mark.241352/page-3#post-2909452
https://www.byggahus.se/forum/threads/fristaende-vin-kaellare-under-mark.241352/page-3#post-2909452
W-O-W!
Hur fungerar det med bygglov under jord? Är det samma som bygglov ovan jord?
Har du kontakter med alla dessa som hjälper dig eller har du fått leja bort hjälpen?
Jag kan inte ens uppskatta vad något sånt skulle kosta att göra.
Hur fungerar det med bygglov under jord? Är det samma som bygglov ovan jord?
Har du kontakter med alla dessa som hjälper dig eller har du fått leja bort hjälpen?
Jag kan inte ens uppskatta vad något sånt skulle kosta att göra.
Hej!B BSOD skrev:
Teglet till golvet har jag inte köppt än, det finns firmor som har snygga antika golv, men då kostar dessa 1000-1500 kr m2
Armerade med vänlig matta samt armerings järn och 100mm betong på det.
Allvetare
· Västra Götalands
· 849 inlägg
Har TS glömt sitt litium nu igen?
Helt fantastiskt.
Du MÅSTE ha en dold dörr från huset också.
Ger dessutom ännu bättre Fritzl-stämning.
/ Hälsningar, Fredrik
Du MÅSTE ha en dold dörr från huset också.
Ger dessutom ännu bättre Fritzl-stämning.
/ Hälsningar, Fredrik