Har som en liten kulle på tomten där litet växthus och annat står idag. Planen är att gräva på denna kulle och styra upp bättre odlingsmöjligheter. Då slog det mig att en jordkällare in under kullen vore skitfräckt.

Jag gissar att en murad historia med en liten trappa ner är grejen. Skall inte vara något stort, 2x2 meter max verkligen. Måste inte vara ståhöjd men jag på 185 cm skall inte behöva åla mig in.

Spontant tänker jag typ mura med leca och sedan gjuta ett tak på detta. Hur räknar man på hållfasthet och liknande här? Jag vill ju odla ovanpå, och tänkte typ större odlingslådor bara.

Bra guide och/eller bra idéer för hur man skulle kunna gå till väga önskas!
Kasta in en 10-fots-container skulle kanske vara en grej? Finns det något annat smart färdigt att ställa dit som skulle palla någon/några dm jord och sen odlingslådor ovanpå? Funktion och ekonomi framför färg och form.

L LimpTheGimp skrev:
Har som en liten kulle på tomten där litet växthus och annat står idag. Planen är att gräva på denna kulle och styra upp bättre odlingsmöjligheter. Då slog det mig att en jordkällare in under kullen vore skitfräckt.

Jag gissar att en murad historia med en liten trappa ner är grejen. Skall inte vara något stort, 2x2 meter max verkligen. Måste inte vara ståhöjd men jag på 185 cm skall inte behöva åla mig in.

Spontant tänker jag typ mura med leca och sedan gjuta ett tak på detta. Hur räknar man på hållfasthet och liknande här? Jag vill ju odla ovanpå, och tänkte typ större odlingslådor bara.

Bra guide och/eller bra idéer för hur man skulle kunna gå till väga önskas!
Kasta in en 10-fots-container skulle kanske vara en grej? Finns det något annat smart färdigt att ställa dit som skulle palla någon/några dm jord och sen odlingslådor ovanpå? Funktion och ekonomi framför färg och form.
Kolla t.ex. https://www.kovjokielement.fi/sv/Jordkällare
eller googla 'jordkällare element'

P ptlf skrev:
[länk]
Här har du något!
Älskar att det är färdiga moduler. Det tråkiga är att en sådan modul kostar ungefär vad jag hade tänkt att lägga på bygget ovanpå/bakom denna kulle. Och gör jag inte jordkällaren först så kommer det inte bli av alls. Men skall absolut ha med detta i bakhuvudet. Det är lite väl pricy för något "nice to have". Min förhoppning är kunna komma undan lite billigare i ett sånt här projekt.

BengtH BengtH skrev:
Kolla t.ex. [länk]
eller googla 'jordkällare element'
Riktigt najs. Dock jäkligt trångt för en lastbil/kranbil att komma in där den skall stå. Och kostsamt. Jordkällaren är en mer "nice to have" i detta proejkt så vill inte lägga en herrejösses massa på den. :)

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.