Hej
Hos mig så jordades alla ESDEC skenor med samma kabel som för panelerna (4mm2 svart DC kabel)? Är det tillåtet enligt regelverken att jordkabeln är av denna typ och färg och att den ansluts i växelriktaren till dess extra jordskruv (är inte helt säker där hur installatören tänker sig då elektriker inte varit här ännu)
/M
Hos mig så jordades alla ESDEC skenor med samma kabel som för panelerna (4mm2 svart DC kabel)? Är det tillåtet enligt regelverken att jordkabeln är av denna typ och färg och att den ansluts i växelriktaren till dess extra jordskruv (är inte helt säker där hur installatören tänker sig då elektriker inte varit här ännu)
/M
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Beror på vad jorden skall ha för funktion. Är det F, P eller PE?M mortimer skrev:Hej
Hos mig så jordades alla ESDEC skenor med samma kabel som för panelerna (4mm2 svart DC kabel)? Är det tillåtet enligt regelverken att jordkabeln är av denna typ och färg och att den ansluts i växelriktaren till dess extra jordskruv (är inte helt säker där hur installatören tänker sig då elektriker inte varit här ännu)
/M
Finns det åskledare på taket?
Det finns väl en projektering som säger vad det är som gäller och varför?
R Robert-san01 skrev:
Det är troligen funktionsjord, den rekommenderas att markeras med rosa på ändarna, annars ska svart ej ett problem.M mortimer skrev:Hej
Hos mig så jordades alla ESDEC skenor med samma kabel som för panelerna (4mm2 svart DC kabel)? Är det tillåtet enligt regelverken att jordkabeln är av denna typ och färg och att den ansluts i växelriktaren till dess extra jordskruv (är inte helt säker där hur installatören tänker sig då elektriker inte varit här ännu)
/M
Dubbelkolla vad växelriktarens bruksanvisning om funktionsjord. https://apps.solenergikvalitet.se/protocols/4e01d60d-56f9-4d72-a988-1e6486996b5a
https://www.voltimum.se/articles/rosa-fargmarkning-av-funktionsjordsledare
Från denna artikel (har inte ej hela) https://www.elinstallatoren.se/2023...umtråd,samma kabelskydd, säger Richard Nyberg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Nja. Funktionsjord är det knappast och skulle det mot förmodan vara det så är det ingen som använder rosa till det. Då även jord kablarna måste tåla UV är branschstandard svart med tydlig märkning.B buffyin skrev:Det är troligen funktionsjord, den rekommenderas att markeras med rosa på ändarna, annars ska svart ej ett problem.
Dubbelkolla vad växelriktarens bruksanvisning om funktionsjord. [länk]
[länk]
Från denna artikel (har inte ej hela) [länk] Att förbinda skenorna med aluminiumtråd,samma kabelskydd, säger Richard Nyberg.
[bild]
Rosa ville SEK få som standard för PUS. Men det har inte slagit igenom då det knappt är någon som tillverkar rosa RQ som är UV beständig.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Man skall även ha med i riskanalysen att om man drar ner en P eller F från taket så kan du leda åsk/överspänning och då kan man behöva överväga extra överspänningsskydd och grövre för att skydda huset och dess elsystem.
Ansluter man P/F mot chassit på växelriktaren är det viktigt att det har tillräckligt grov jord för att kunna leda den vidare. Tumregeln är att avledaren skall vara lika grov eller grövre än det som kan leda in.
Ansluter man P/F mot chassit på växelriktaren är det viktigt att det har tillräckligt grov jord för att kunna leda den vidare. Tumregeln är att avledaren skall vara lika grov eller grövre än det som kan leda in.
Hittar inget i installationsanvisningen för VR. Men om denna ansluts till VR xtra anslutning för skyddsjord så ska xtra separat gul-grön ledare dras till densamma punkt på VR ?
Den svarta ledaren från skenorna är 4mm
Den svarta ledaren från skenorna är 4mm
Klicka här för att svara