Hej

Hos mig så jordades alla ESDEC skenor med samma kabel som för panelerna (4mm2 svart DC kabel)? Är det tillåtet enligt regelverken att jordkabeln är av denna typ och färg och att den ansluts i växelriktaren till dess extra jordskruv (är inte helt säker där hur installatören tänker sig då elektriker inte varit här ännu)

/M
 
M mortimer skrev:
Hej

Hos mig så jordades alla ESDEC skenor med samma kabel som för panelerna (4mm2 svart DC kabel)? Är det tillåtet enligt regelverken att jordkabeln är av denna typ och färg och att den ansluts i växelriktaren till dess extra jordskruv (är inte helt säker där hur installatören tänker sig då elektriker inte varit här ännu)

/M
Beror på vad jorden skall ha för funktion. Är det F, P eller PE?

Finns det åskledare på taket?

Det finns väl en projektering som säger vad det är som gäller och varför?
 
R Robert-san01 skrev:
Beror på vad jorden skall ha för funktion. Är det F, P eller PE?

Finns det åskledare på taket?

Det finns väl en projektering som säger vad det är som gäller och varför?
M mortimer skrev:
Hej

Hos mig så jordades alla ESDEC skenor med samma kabel som för panelerna (4mm2 svart DC kabel)? Är det tillåtet enligt regelverken att jordkabeln är av denna typ och färg och att den ansluts i växelriktaren till dess extra jordskruv (är inte helt säker där hur installatören tänker sig då elektriker inte varit här ännu)

/M
Det är troligen funktionsjord, den rekommenderas att markeras med rosa på ändarna, annars ska svart ej ett problem.

Dubbelkolla vad växelriktarens bruksanvisning om funktionsjord. https://apps.solenergikvalitet.se/protocols/4e01d60d-56f9-4d72-a988-1e6486996b5a

https://www.voltimum.se/articles/rosa-fargmarkning-av-funktionsjordsledare

Från denna artikel (har inte ej hela) https://www.elinstallatoren.se/2023...umtråd,samma kabelskydd, säger Richard Nyberg.

Text på webbsida om elinstallation, diskuterar solceller, kablar och markering. Datummärkt 5 april 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alla skenorna är förbundna med patentband i aluminium. Växelriktaren är en SMA STP X 15 (15-50).
 
B buffyin skrev:
Det är troligen funktionsjord, den rekommenderas att markeras med rosa på ändarna, annars ska svart ej ett problem.

Dubbelkolla vad växelriktarens bruksanvisning om funktionsjord. [länk]

[länk]

Från denna artikel (har inte ej hela) [länk] Att förbinda skenorna med aluminiumtråd,samma kabelskydd, säger Richard Nyberg.

[bild]
Nja. Funktionsjord är det knappast och skulle det mot förmodan vara det så är det ingen som använder rosa till det. Då även jord kablarna måste tåla UV är branschstandard svart med tydlig märkning.

Rosa ville SEK få som standard för PUS. Men det har inte slagit igenom då det knappt är någon som tillverkar rosa RQ som är UV beständig.
 
Man skall även ha med i riskanalysen att om man drar ner en P eller F från taket så kan du leda åsk/överspänning och då kan man behöva överväga extra överspänningsskydd och grövre för att skydda huset och dess elsystem.

Ansluter man P/F mot chassit på växelriktaren är det viktigt att det har tillräckligt grov jord för att kunna leda den vidare. Tumregeln är att avledaren skall vara lika grov eller grövre än det som kan leda in.
 
Hittar inget i installationsanvisningen för VR. Men om denna ansluts till VR xtra anslutning för skyddsjord så ska xtra separat gul-grön ledare dras till densamma punkt på VR ?

Den svarta ledaren från skenorna är 4mm
 
Hos mig är funktionsjorden dragen med samma sorts svarta solarkabel som DC och är 6mm². Den går till växelriktarens skyddsjordplint. Därifrån är det gröngul i en 5G2,5 till centralen.
 
Logad Logad skrev:
Hos mig är funktionsjorden dragen med samma sorts svarta solarkabel som DC och är 6mm². Den går till växelriktarens skyddsjordplint. Därifrån är det gröngul i en 5G2,5 till centralen.
Ingen extra jord till chassit på växelriktaren ?
 
M mortimer skrev:
Ingen extra jord till chassit på växelriktaren ?
Nej men man får väl anta att chassit är anslutet till jorden i växelriktaren. Någon extra jordanslutning finns inte.
 
Logad Logad skrev:
Nej men man får väl anta att chassit är anslutet till jorden i växelriktaren. Någon extra jordanslutning finns inte.
Vi gissar på det tycker jag också ;)
 
Strängschemat för min anläggning säger att denna kabeln är Funktionsjordkabel på 4mm2
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.