Hej!
Är i startgroparna av att mura upp en ny källarvägg. Det har tidigare varit en källaringång där men tänkte nu stänga till och fylla upp med jordmassor.

Tänkte använda mig av lecablock (250 mm breda). Väggen är 4m lång och 1.9m hög.
Vad tror ni om de horisentala krafterna om jag murar upp en stödmur på mitten av den nya lecaväggen ( och behöver den vara ända upp?, eller räcker 2/3). Eller bör man sätta l-stöd framför väggen?

Tänkte borra in armeringsjärn in i befintliga väggar på bägge sidor och armera var tredje lager, eller bör jag armera mer?

Och en sista fråga om stödväggen. Bör den muras samtidigt som väggen omlott, eller ska jag mura väggen först och sen stödväggen?
Tack för kloka tankar
/G

Hej,

Förutsatt att du fyller upp utanför väggen med Leca Lättklinker (tyngd 4 kN/m³) så kan du antingen lägga murverksarmering vartannat skift alternativt bistål vart tredje skift. Lecaväggen muras hela vägen ut till väggarna samt upp till bjälklaget. Weber har projekteringsanvisningar för Leca Block där det bl.a. står hur man ska armera/mura vid olika geometri på vägg och olika fyllnadsmassor utanför väggen.

Inte helt med på om du skulle spara bef. vägg eller ej samt vad du menar med stödvägg men jag tänker att det ser ut enligt nedan. Det går även att riva bef. yttervägg och mura upp lecaväggen där istället. Det funkar även att sätta prefabricerade L-stöd utanför, alternativt T-stöd. Tror brytgränsen L-stöd till T-stöd går vid 2 m djup.

• Ritning av källarvägg med Leca, visar vy utifrån och från sidan, med mått: bredd 4 m, höjd 1.9 m. Inkluderar bjälklag och befintlig grundmur.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.