I somras köpte jag en gård som bl.a hade en jordfräs från 1978 stående i ladan. Den är fräsch för sin ålder och har en fyrtakts Briggs-Stratton motor på 3.5 hk. Så jag provade att starta den. Men det gick inte.
Ska byta tändstift (BM6A) och luftfilter (120 x 80 mm). Luftfiltret såg ut som och hade konsistensen som en sockerkaka. Så det fick jag borsta bort.
När jag vrider till start-läget på handtaget tycker jag att något meningsfullt borde hända. Men det ser inte ut så. Har bifogat en film som visar vad som händer. Borde inte den lilla spaken närmast motorhuset röra på sig? Jag kan röra den med fingret som synes på videon.
Mannen som ägde gården kan jag inte fråga eftersom han inte lever.
Ska byta tändstift (BM6A) och luftfilter (120 x 80 mm). Luftfiltret såg ut som och hade konsistensen som en sockerkaka. Så det fick jag borsta bort.
När jag vrider till start-läget på handtaget tycker jag att något meningsfullt borde hända. Men det ser inte ut så. Har bifogat en film som visar vad som händer. Borde inte den lilla spaken närmast motorhuset röra på sig? Jag kan röra den med fingret som synes på videon.
Mannen som ägde gården kan jag inte fråga eftersom han inte lever.
Men den roterar som den ska när jag drar i starttråden. Det enda jag gör här är att jag reglerar med handtaget mellan START, BETRIEB (drift) och STOP. Borde inte fjädern göra så att spaken närmast motorhuset rör sig på samma sätt som jag rör den med fingret?E ex007 skrev:
Kan den gamla bensinen vara ett problem? Vet ju inte när den senast startades. Kan vara tio år sedan eller ännu mer.
Gammal bensin ska kasseras.Z zingo skrev:Men den roterar som den ska när jag drar i starttråden. Det enda jag gör här är att jag reglerar med handtaget mellan START, BETRIEB (drift) och STOP. Borde inte fjädern göra så att spaken närmast motorhuset rör sig på samma sätt som jag rör den med fingret?
Kan den gamla bensinen vara ett problem? Vet ju inte när den senast startades. Kan vara tio år sedan eller ännu mer.
Gasantaget ska spänna en fjäder som vill hålla spjället fullt öppet medans en guvernör sitter i motorn med en utgående axel som kopplar mot spjället och kommer vilja stänga spjället.
Eftersom motorn ej roterar nu så drar inte guvernören tillbaka spjället.
På gamla briggsförgasare brukar det sitta ett gummimemran som fungerar som bränslepump eftersom tanken ofta sitter under förgasaren. Detta membran behöver bytas med jämna mellanrum. Enligt mig det vanligaste felet på gamla briggsmotorer. Det är billigt och lätt att byta själv om man är halvhändig.
Om du testar att starta motorn med startgas eller hälla lite bensin rakt ner i förgasaren så får du reda på om det är tändningen eller förgasaren som är problemet.
Nu ser det ut som att choke spjället är stängt men det ska det vara vid kallstart.
Klicka här för att svara