Hejsan!

Vi har stött på ett "litet" problem i vår sommarstuga och undrar om någon vill hjälpa lite..

Det är så att vi har en förbränningstoalett som är kopplad till elcentralen (se bild 1) i "lillstugan" och finns även en elcentral i de större huset. Dessa centralen är sedan kopplande till huvudströmcentralen som är ett skåp som sitter utanpå vårt förråd. Här finns huvudsäkringarna, vilket består av tre stycken porslinsproppar (se bild 2-4)
Under helgen så har jordfelsbrytarna slagit av varje gång vi använt förbränningstoaletten och undrar helt enkelt om Ni kan ha en lösning på detta irriterande problem?

Det jag även undrar som även framgår av bilderna. Så står det 25A i huvudströmsskåpet men propparna som sitter där är endast 16A. Kan detta vara felkällan?

Tacksam för all hjälp

• Bild på en elcentral med en rad säkringar och en jordfelsbrytare i en sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på elcentral med specifikationer "GARO GU 1-25 25A 400V 50Hz IP23" som visar elcentralens kapacitet.
    Skapa konto
  • Elcentral med öppen säkringshållare och informationsetiketter, eventuell felaktig 16A säkring synlig.
    Skapa konto
  • Elcentralens mätare med detaljerad information och märkningen "kungälv energi" synlig på etiketten.
    Skapa konto
  • Elcentral med schema över anslutningar för en förbränningstoalett.
    Skapa konto
Jag antar att den JFB som löser ut är den som sitter i centralen i lillstugan, första bilden? Men du skriver jordfelsbrytarna. Är det fler än en som löser ut? Och du menar alltså den komponent som är märkt "JORDFELSBRYTARE" i centralen?

Felet är troligen isolerat till mulltoan så resten av anläggningen har ingenting med det att göra. Att en central är märkt med 25 A på kåpan innebär bara att centralen i sig klara max 25 A.

Om JFBn löser när toan används så antar jag att det finns en motor i den som går då? Nånting i toan läcker ström och då kan man misstänka denna motor. Annars sitter det väl också ett värmepaket i toan som kan läcka ström. Det är alltså mulltoan det är fel på och som behöver lagas. Det kan räcka med att plocka ned den i delar och rengöra, det brukar vara behövligt efter några år.

• Gilla
1979
  • Laddar…
Tack Bo för alla svar..

Skrev fel där det är "bara" JFB i lillstugan som går. Vi kommer under eftermiddagen rengöra förbränningstoaletten för att se om detta kan lösa problemet.

Det är en personskyddsautomat som löser då alltså, en JFB och säkring kombinerat. Kolla hur många ampere toan behöver så att den inte behöver ha mer ström.

Nej, den bilden du tittar på visar en PSA i mätarskåpet som inte har med denna fråga att göra.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, den bilden du tittar på visar en PSA i mätarskåpet som inte har med denna fråga att göra.
Aha tolkade ts fel. Ignorera mitt svar då:sweat:

Hej - har precis samma problem - hvad var lösningen?

A
David Asmussen David Asmussen skrev:
Hej - har precis samma problem - hvad var lösningen?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan räcka med att plocka ned den i delar och rengöra, det brukar vara behövligt efter några år.
Testat det till att börja med?

Är det en "Cindirella" toa så kan det vara överslag i värme-elementet.
Har bytt på ett par stycken.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Är det en "Cindirella" toa så kan det vara överslag i värme-elementet.
Har bytt på ett par stycken.
Det tyder det på - jag bor i Karlskrona - hvad rekomenderar du jag gör? Hälsningar David

A Emil_K skrev:
Testat det till att börja med?
Jag fick den att fungera efter jag hade gått genom sladdar mm.
Men Jeg vet inte hur man plockar isär värme elementet

Och efter jag satte den på plats igen uppstod samma problem

Just värmeelement har en tendens att spricka efter ett par år, och då kan strömmen leta sig från ledarna inne i det till jord. Bara att byta värmeelement isåfall.

• Gilla
Hanninenp och 1 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Just värmeelement har en tendens att spricka efter ett par år, och då kan strömmen leta sig från ledarna inne i det till jord. Bara att byta värmeelement isåfall.
Kanon tack

Troligtvis elementet. Det är det enda i en Cinderella som går på 230V, allt annat går på 12V. Men om det innebär att det endast är elementet som kan trigga JFB´n det får elektrikerna här svara på. På min Cinderella så var det elementet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.