Hallå, finns det nån elektriker här?.
jag tänkte installera en jordfelsbrytare på en propp i mitt gamla proppskåp (med porslinssäkringar), vet inte hur jag ska göra riktigt för det finns 3 faser och 1 jord, nollan och fasen ska ju gå genom jordfelsbrytaren, ska jag ta bort övergången mellan jordskenan och nollskenan i proppskåpet?, men då har ju inte nollan någonstans att ta vägen på resten av propparna?!, hur ska jag koppla?

(har redan köpt allt så ja jag orkar inte åka och byta eller köpa en påhängsvariant för 79kr på Clabbe).

egentligen skulle jag vilja koppla alla proppar genom jordfelsbrytaren (2-polig).

Ärligt talat av hur du skriver tycker jag inte du skall ge dig in på detta.

Men skaffa en 4 polig JFB som tar hela anläggningen istället.

Då skall jag börja säga att det där låter inte som ett nybörjarprojekt.

Det är bra att du frågar innan. Om du tar bort övergången mellan jordskena och nollskena så kommer du att få slumpartade spänningar på 0 - 400V i dina vägguttag och på all annan en-fas inkopplad utrustning i huset. Sådana fel slutar ofta med brand.

Om jag fattar det rätt så har du köpt en 2 polig jfb. Den monterar du enklast i en separat låda intill centralen, du drar fasledaren från säkringen till ena polen drar nollan som hör till den gruppen från nollskena till den andra polen på samma sida på jfb. Du kopplar fas och nolla ut mot huset på resp. pol på andra sidan av jfb.

Schematiskt kan du se det som att du kopplar jfb mellan befintlig säkring och förbrukaren.
Jag vill påpeka att jag är INTE en behörig elektriker.

Om du tvekar det allra minsta på hur detta skall kopplas så låt bli att koppla, fråga här igen, eller ring en elektriker. Det finns inget utrymme för laborationer när du kopplar el hemma.

Rent praktiskt så kan jag tänka mig att du kan få problem att få trådarna att räcka i längd, då måste du byta ut dem, det går att skarva i centralen, men det skall i så fall vara med presshylsor (tror inte det är OK med något annan kopplingi cntral, men är osäker), presshylsor måste klämmas med en kvalitetstång, duger inte med snikvarianter från macken. Brandrisk om det blir dåligt pressat.

Tänk också på att även om jfb lådan sitter direkt mot centralen så måste du skydda trådarna med ex. en bit VP rör där de passerar mellan lådorna.

När du är klar så bör du testa inte bara med testknappen på jfb, utan även med en uttagsprovare vid det uttag som du vill skydda. Dvs testa att du verkligen har fått skydd där du vill ha det. FInns enkla uttagsprovare för några tior ex. på kjell o company (bättre än ingen alls). De enklare har en knapp som löser ut jfb ungefär som testknappen på jfbn. De mer avancerade kontrollerar även att den löser inom specad tid.

tack för svar, jag tror jag köper en 4-polig istället och kopplar enligt bifogad bild (den översta), hur blir det då? (men då måste ja ju ta bort byglingen mellan jord och nollskenan).
synpunkter på det tack !

http://www.saljex.se/?id=3&s=3

Synpunkt? Tja, eftersom du frågar och troligen inte har kunskap om vad resultatet blir om du missar något så låt bli.
Man bör verkligen veta vad man pysslar med om man skall börja leka med de här sakerna och som du ställt frågan har du inte de kunskaperna utan kan lätt skapa en ren dödsfälla för dig och dina nära med.
Dessutom så lär en hel del saker brinna upp med om du gör ett misstag där.

Det var synpunkten och ett ärligt menat råd är återigen att skippa det projektet, du kan garanterat inte felsöka ändå om jordfelsbrytaren löser av någon anledning. Det är inte bara att koppla in den som ett relä på en bil.

/Kent

Ska du verkligen göra detta själv? En elektriker sätter jordfelsbrytare på centralen (inkl JFB och annat material som behövs) för 1500-2500kr inkl moms.

Är det värt dom pengarna att riskera bränna ner hela kåken? Eller ha ihjäl någon i familjen?

Om du vill spara 1500spänn så finns de bättre sätt.. tex skippa en kväll på krogen :)

Redigerat:
Och sen så finns ju ROT med så man kan ju få en reducering direkt på fakturan efter den första juli. Då kan man ta den ölen ändå *S*

/K

Dessutom får man rabatt på hemförsäkringen, har för mig att länsförsäkringar ger 10% då den om man har jfb som är installerad av behörig elektriker samt skickar in ett papper som elektrikern skickar in. Med ROT avdraget och de 10% så har du snart tjänat in det som det kostar att få den installerad.

/Thomas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.