15 888 läst ·
32 svar
16k läst
32 svar
Jordfelsbrytare, vad gäller egentligen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Jo, det är väl klart att någon inte sett nyttan än, då.A Avemo skrev:Det var väl delvis en kostnadsfråga där också. Många av vagnarna var väl gamla även på 90-talet. De ville inte ha uttag med 16 2/3 Hz frekvens som resenärerna möjligen skulle förstöra sin inkopplade utrustning i. Och omformare för höga effekter var dyrt, skrymmande och tungt när det fortfarande var roterande omformare som gällde.
Men var det verkligen roterande omformare som gällde även på nittiotalet? Vagnen var ganska nyrenoverad skall sägas, några enstaka år på nacken, dvs den var inte 30 år gammal. Då hade jag haft lite större fördragsamhet med att det inte fanns uttag.
Och var rakapparatuttagen 16 2/3 Hz? Då lär ju en gammal hederlig rakapparat surrat på ganska långsamt...
Vägguttagen i kupeerna drivs av inverter som ger ut 230 VAC 50 hz. Vet inte hur länge de funnits där. Finns även vanliga uttag 220 VAC för dammsugare som drivs med 16 hz. Men de är inte åtkomliga för resenärer.
Rakapparatuttagen på 110V fasas nu ut. Minns inte hur de matas men troligen bara via en utgångarna från stora trafon under vagnen.
Rakapparatuttagen på 110V fasas nu ut. Minns inte hur de matas men troligen bara via en utgångarna från stora trafon under vagnen.
Jag vet inte vad det var för omformare. Men även en statisk omformare var ju betydligt dyrare på 90-talet än idag. Och att då ha omformare som klarar vagnens belysning och ett rakapparatuttag per kupé blir billigare än att ha tillgång till 2 kW per kupé. Att det fanns uttag för 230 V 16 Hz i vagnarna antyder ju att effekten var begränsad på 50 Hz-omformaren.lars_stefan_axelsson skrev:
Men var det verkligen roterande omformare som gällde även på nittiotalet? Vagnen var ganska nyrenoverad skall sägas, några enstaka år på nacken, dvs den var inte 30 år gammal. Då hade jag haft lite större fördragsamhet med att det inte fanns uttag.
Och var rakapparatuttagen 16 2/3 Hz? Då lär ju en gammal hederlig rakapparat surrat på ganska långsamt.
Klicka här för att svara