2 938 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Jordfelsbrytare till bubbelbadkar
Sida 1 av 2
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Hej!
Har en matning till centralen med L1, L2,L3 och PEN. ( kombinerad jord och nolla)
Centralen är ett vanligt proppskåp med separerad Jord och nollskena.
Ska då gå med en egen matning till badkaret som ska ha en 2polig JFB.
Vad jag förstår så går jag då från säkringen med fasen (L) genom JFB och ut till badkaret.
Sen går jag med Nolla (blå) från N-skenan till ingående på JFB, sen från utgående N till badkaret på N.
Och sen går jag med Jorden från jordskenan direkt till badkaret bara?
Kommer även sitta en 2 polig strömbrytare på vägen också.
En vän till som ska göra kopplingen (han är elektriker) är nyfiken bara, låter det inte klokt?

Har en matning till centralen med L1, L2,L3 och PEN. ( kombinerad jord och nolla)
Centralen är ett vanligt proppskåp med separerad Jord och nollskena.
Ska då gå med en egen matning till badkaret som ska ha en 2polig JFB.
Vad jag förstår så går jag då från säkringen med fasen (L) genom JFB och ut till badkaret.
Sen går jag med Nolla (blå) från N-skenan till ingående på JFB, sen från utgående N till badkaret på N.
Och sen går jag med Jorden från jordskenan direkt till badkaret bara?
Kommer även sitta en 2 polig strömbrytare på vägen också.
En vän till som ska göra kopplingen (han är elektriker) är nyfiken bara, låter det inte klokt?
Dina tankar angående jordfelsbrytaren stämmer. Den berör ingenting i centralen, den är monterad som en extra 2 pol strömbrytare i gruppledningen.
Skyddsjorden får däremot inte brytas av jfb eller någon annan strömbrytare.
Skyddsjorden får däremot inte brytas av jfb eller någon annan strömbrytare.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
För tvåpolig jordfelsbrytare, dvs. en enda skyddad enfasgrupp. Så låter det rätt som du beskriver det. jag skulle föreslå att ni provar jordflesbrytaren på något sätt. Koppla ex. provisoriskt in ett uttag, och testa med en uttagstestare, ex:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Tack för bra och snabba svar!
Men hur funkar det då när man har 4polig JFB? Sätter man den mellan huvudströmbrytarn och centralen då?
Då blir det väl JFB på alla tre faserna, ( dvs alla tre skenorna och alla säkringar?)
Hur gör man om man vill ha JFB på allt men inte t.ex. Kylskåp?
Men hur funkar det då när man har 4polig JFB? Sätter man den mellan huvudströmbrytarn och centralen då?
Då blir det väl JFB på alla tre faserna, ( dvs alla tre skenorna och alla säkringar?)
Hur gör man om man vill ha JFB på allt men inte t.ex. Kylskåp?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Om du söker här på forumet så hittar du många inlägg om just det, inklusive bilder och ritningar. Men vill du veta så kan du exv. kolla på Kjells sida http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet , en bit ner så ser du några exempel och skisser.
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Tackar! 
Det enklaste är att lägga en jordfelsbrytare som omfattar hela centralen eller enbart en grupp. Att dela upp en diazed central är bökigt med avsågade fasskenor och nollskenor.GrevenErik skrev:
Vill man absolut ha separat jfb till kylen, då är det enklare att montera en separat personskyddsautomat ( jfb+ automatsäkring) som är ansluten före centralens jordfelsbrytare
Att koppla in en eller flera jordfelsbrytare i en central kräver betydligt större kunskaper än att lägga in den i en enfas gruppledning. Det finns en del risker för felkoppling kring PEN , skyddsjord och nolla. Dessa felkopplingar kan innebära risk för brand eller personskada.
Redigerat:
En fyrpolig JFB kan man ansluta så att den täcker hela centralen eller bara en enskild trefasgrupp.GrevenErik skrev:
Vid anslutning mot en enskild trefasgrupp är ingen skillnad jämfört med att ansluta en tvåpolig JFB mot en enfasgrupp. Enda skillnaden är att det är tre faser istället för en fas.
Men som sagt vid anslutning av en fyrpolig JFB som täcker hela diazecentralen är "knivigare", där gäller det att verkligen hålla reda på PEN/PE/N.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Eller så tänker man om, och inser att det inte finns några direkta skäl till att separera kyl/frys. Det var äldre (mycket äldre) frysar och kylar som kunde tjuvlösa JFBn. Sådana har vi inte kvar några längre. (Och har man det skall man byta ut dem...)Tobbe_3 skrev:
Det är mao inte värt besväret. Inne/ute kan vara mening med. Likaså kanske två (uppe/nere?) på en större anläggning med för stora "lagliga" läckströmmar, men kyl/frys finns ingen rationell mening med.
Nja säger jag då.lars_stefan_axelsson skrev:Eller så tänker man om, och inser att det inte finns några direkta skäl till att separera kyl/frys. Det var äldre (mycket äldre) frysar och kylar som kunde tjuvlösa JFBn. Sådana har vi inte kvar några längre. (Och har man det skall man byta ut dem...)
Det är mao inte värt besväret. Inne/ute kan vara mening med. Likaså kanske två (uppe/nere?) på en större anläggning med för stora "lagliga" läckströmmar, men kyl/frys finns ingen rationell mening med.
Anledningen till att man vill ha separat jordfelsbrytare för kyl/frys är inte att man är rädd för att de ska lösa ut jordfelsbrytaren. Anledningen är att något annat kan lösa jordfelsbrytaren (t. ex. vägguttag utomhus) och då blir kyl/frys strömlös.
Däremot kan det vara en bra idé att lägga EN belysningsgrupp (t. ex. hall eller någon annan grupp som används ofta) på samma så man upptäcker om just den jordfelsbrytaren har löst ut. Risken är annars att man inte märker om strömmen har gått och får smält eller varm mat som följd.
Nja skulle jag säga till ditt sätt.Müssli skrev:
Det är bättre att lägga all ute-el och garage på en JFB (kanske en egen central) och en (två) JFB(er) för all inomhus-el. Om man kör flera för inomhuselen så bör man försöka dela upp dom så att om en löser ut så ska inte en hel våning bli släckt, helst inte ens en hel halva utav våningen utan man bör försöka sprida ut punkterna som JFBn täcker.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Ja, det är ju det man oftast hör. Och jag skulle säga att den risken är kraftigt överdriven. Om man är så rädd om innehållet i frysen så måste man ha övervakning på den. Att mixtra med JFB utan att ens ha övervakning på husets strömförsörjning (strömmen går av många andra orsaker förutom utlöst JFB), löser inga egentliga problem.Müssli skrev:Nja säger jag då.
Anledningen till att man vill ha separat jordfelsbrytare för kyl/frys är inte att man är rädd för att de ska lösa ut jordfelsbrytaren. Anledningen är att något annat kan lösa jordfelsbrytaren (t. ex. vägguttag utomhus) och då blir kyl/frys strömlös.
Däremot kan det vara en bra idé att lägga EN belysningsgrupp (t. ex. hall eller någon annan grupp som används ofta) på samma så man upptäcker om just den jordfelsbrytaren har löst ut. Risken är annars att man inte märker om strömmen har gått och får smält eller varm mat som följd.
De flesta har dessutom inte så stora värden att det är värt besväret. (Utom när man skall skriva upp all "oxfile" för försäkringsbolaget då...)
Det historiska skälet till att man lade kyl/frys utanför JFB var att de läckte så mycket (tillsammans med motorer och starströmmar) att de själva löste ut JFBn. Fast det var inte alltid som folk fattade det, så de trodde att JFBn var opålitlig och "förstörde frysen".
Om man ändå delar upp huset på två, så får man naturlig sektionering av kyl/frys. Har man diazedcentral som är svår att sektionera, så skit i det. Man tappar ändå inget väsentligt. Om man bara kan göra en sektionering så välj då hellre ute/inne, än att mixtra med kyl/frys.
Jag har själv bara en JFB på hela huset, och det fungerar alldeles utmärkt.
Min el-central är kopplad med 2 st 4 poliga JFB där jag har blandat med belysning på båda JFB.
Sen har jag 3 st Personskyddsautomater där den ena är enbart till ytterbelysning. andra till pumpbrunnen och den tredje till förrådsboden på tomten.
Till 75% att JFB löser ut så är det ytterbelysningen som jävlas.
(Har man nergrävda spottar i mark då är det 100% dom)
Sen har jag 3 st Personskyddsautomater där den ena är enbart till ytterbelysning. andra till pumpbrunnen och den tredje till förrådsboden på tomten.
Till 75% att JFB löser ut så är det ytterbelysningen som jävlas.
(Har man nergrävda spottar i mark då är det 100% dom)
Medlem
· Västernorrland
· 37 inlägg
Bra grejer ni säger till om
Ska man sätta JFB på hela centralen och man har 4ledarsysten (PEN ledare) så sitter JFB mellan huvudströmbrytarn och centralen om jag tänker rätt.
Går in med matning på huvudströmbrytarn (HSB, utgående från HSB går in på JFB, sen ut från JFB till de 3 fasskenorna i centralen.
Sen går man från jord skenan in i JFB på (N)och ut från JFB (N) till nollskenan? Låter de som tok?
Ursäkta mig lite struligt skrivet lite lullig och trött ledig imöra

Ska man sätta JFB på hela centralen och man har 4ledarsysten (PEN ledare) så sitter JFB mellan huvudströmbrytarn och centralen om jag tänker rätt.
Går in med matning på huvudströmbrytarn (HSB, utgående från HSB går in på JFB, sen ut från JFB till de 3 fasskenorna i centralen.
Sen går man från jord skenan in i JFB på (N)och ut från JFB (N) till nollskenan? Låter de som tok?
Ursäkta mig lite struligt skrivet lite lullig och trött ledig imöra