Hej,
Jag har ett problem på en av mina grupper.
Diazedsäkring går och samtidigt löser jordfelsbrytaren som sitter innan elcentralen. Efter återställning av jfb och byte av säkring är det stabilt igen. Gruppen är avsäkrad på 10a och det händer oftast när vi kör något tungt t.ex. dammsugare. Problemet har inte funnits förut utan har plötligt uppstått.
Jag fattar inte hur det kan bli så här. Vid överlast borde väl bara säkring lösa och vid jordfel borde väl jfb lösa innan säkringen gör det? Vilket fel gör att båda löser samtidigt?
Jag har ett problem på en av mina grupper.
Diazedsäkring går och samtidigt löser jordfelsbrytaren som sitter innan elcentralen. Efter återställning av jfb och byte av säkring är det stabilt igen. Gruppen är avsäkrad på 10a och det händer oftast när vi kör något tungt t.ex. dammsugare. Problemet har inte funnits förut utan har plötligt uppstått.
Jag fattar inte hur det kan bli så här. Vid överlast borde väl bara säkring lösa och vid jordfel borde väl jfb lösa innan säkringen gör det? Vilket fel gör att båda löser samtidigt?
att jordfelsbrytare löser är som du säger, ett jordfel, åtminstonde att strömmen inte går tillbaka till jordfelsbrytaren utan går en annan väg. att säkring löser är en överbelastning.
Gissnings börjar dammsugaren bli sliten, när motorn bli varm = sämre värden. alt dålig kabel,
Gissnings börjar dammsugaren bli sliten, när motorn bli varm = sämre värden. alt dålig kabel,
Då skulle jag börja med att undersöka utomhusbelysning. Möjligtvis att felet kommer när det är fuktigt/blött ute? Alt. markbelysning?P proffsrik skrev:
Är det alltid samma säkring? eller blir det samma sak om exempelvis dammsugaren körs på en annan grupp?
Ja, det är alltid samma säkring, och felet sammanfaller ofta med regn. Utomhusbelysningen är trappkopplad (draget 1963) men jag kopplade bort fasen från plinten på den första trappbrytaren och trodde då att det skulle utesluta detta. Det kan ju såklart vara regnrelaterad kortslutning mellan nolla och jord utomhus och det skulle ju förklara att jfb löser men inte att en säkring på 10A går då.
är du säker på att det är fasen som är bruten? är dett uppmätt?P proffsrik skrev:Ja, det är alltid samma säkring, och felet sammanfaller ofta med regn. Utomhusbelysningen är trappkopplad (draget 1963) men jag kopplade bort fasen från plinten på den första trappbrytaren och trodde då att det skulle utesluta detta. Det kan ju såklart vara regnrelaterad kortslutning mellan nolla och jord utomhus och det skulle ju förklara att jfb löser men inte att en säkring på 10A går då.
Jag kopplade fysiskt bort den från strömbrytaren i dosan och satte den ensam löst i en wago i dosan. Däremot har jag ju inte mätt spänningssatt med voltmetern att det faktiskt var fasen även om det rimligen var det då färgen (vit) stämmer med all annan fas i huset. Men det kanske är en sån där krånglig "sparkoppling" och att jag kopplat ut fel.
Två andra. Båda svarta. Borde vara s.k. mellantrådar. Vit in uppe på bild (Sitter vanligtvis på L-plint till vänster jag har flyttat den till blindplinten i mitten nu tillfälligt). Två svarta ut nere.
Jag mätte nu försiktigt med voltmetern med spänningen på. Vit har 230v. de två svarta har 0v. Då ser jag ingen vits i att koppla bort dem. Jag har även mätt i dosa till utebelysningen utomhus med säkringen i och det är spänningslöst.
Nyss gick säkringen+jfb igen. (har regnat ute) Återställde jfb och bytte sen säkring utan att koppla ur någon förbrukare. Och då löser säkringen INTE direkt igen vilket man kunde förvänta sig vid kortslutning fas-jord/nolla. jfb håller sig också påslagen.
Det känns mycket mystiskt. Och om jag behöver ta in ett proffs kommer säkert solen skina när elektrikern kommer och inget fel kommer hittas.
Jag mätte nu försiktigt med voltmetern med spänningen på. Vit har 230v. de två svarta har 0v. Då ser jag ingen vits i att koppla bort dem. Jag har även mätt i dosa till utebelysningen utomhus med säkringen i och det är spänningslöst.
Nyss gick säkringen+jfb igen. (har regnat ute) Återställde jfb och bytte sen säkring utan att koppla ur någon förbrukare. Och då löser säkringen INTE direkt igen vilket man kunde förvänta sig vid kortslutning fas-jord/nolla. jfb håller sig också påslagen.
Det känns mycket mystiskt. Och om jag behöver ta in ett proffs kommer säkert solen skina när elektrikern kommer och inget fel kommer hittas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 174 inlägg
Är diazedsäkringen varm eller kall när den löst ut? Det ger svar på om det handlar om överlast eller kortslutning. Du har ju ett samband med tung last inomhus som är lite svårt att förklara. Men det kan vara av värde att veta mer exakt vad som finns på denna grupp, DM, diverse uttag med ..., utomhusbelysning, ... Det är troligen säkringen som triggar JFBn när säkringen löser, vilket kan ha samband med isolationsfel i utomhusbelysningen.
T.ex. en skarvsladd utomhus lite regnutsatt kan ge delar av de symtom som beskrivs.
Jag skulle nog börja att titta på utomhusdelen. En enklare besiktning av den delen kanske du hittar dosor som läcker in vatten eller liknande, eller en skarvsladd som glömts kvar i.
Jag skulle nog börja att titta på utomhusdelen. En enklare besiktning av den delen kanske du hittar dosor som läcker in vatten eller liknande, eller en skarvsladd som glömts kvar i.
Säkringen är kall (och då 20-30 sekunder efter att den gått).
Gruppen betjänar Diskmaskin, utebelysning belysning och uttag i kök och vardagsrum. Diskmaskinen just nu på annan (kylskåpets) grupp för att utesluta den.
Gruppen betjänar Diskmaskin, utebelysning belysning och uttag i kök och vardagsrum. Diskmaskinen just nu på annan (kylskåpets) grupp för att utesluta den.
Jag tror mig ju ha lyckats göra utedelen spänningslös. Och jag har också öppnat en dosa ute utan att se fukt. Jag har även mätt där med säkringen i för att försäkra mig om att det verkligen är spänningslöst. Ev kan det finnas en dosa till under altanen då elen verkar komma ut där från källaren. Det ska jag kolla imorgon när det är ljust. Men 10A är ju rätt mycket. Kan verkligen lite fukt på fel ställe göra att säkringen går?B BSOD skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 174 inlägg
Har detta hänt mer spontant utan att ni kört DM eller något annat tungt?
Jag har svårt att hitta förklaring till att (lätt) överlast orsakar kortslutning. Även om DM drar 10 A en stund så blir ledningarna knappt varma av det.
Det finns uppenbarligen ett isolationsfel, så en isolationsmätning ligger närmast till hands. Kanske kan ohmmätning med en multimeter ger utslag.
Jag har svårt att hitta förklaring till att (lätt) överlast orsakar kortslutning. Även om DM drar 10 A en stund så blir ledningarna knappt varma av det.
Det finns uppenbarligen ett isolationsfel, så en isolationsmätning ligger närmast till hands. Kanske kan ohmmätning med en multimeter ger utslag.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nja, Det är ju det som gör det så mystiskt. Det har skett spontant när DM iofs gick men på en annan grupp. Då var det bara typ kökslampan + belysning/pump/värme till två mindre akvarium (de är inte heller avförda från utredningen) som var igång på gruppen.
Jag äger ju ingen isolationsmätare men en i mitt tycke skaplig multimeter. Däremot fattar jag inte vad jag skulle mäta och vilka slutsatser jag kan dra av detta. Mellan 0 och jord får jag nära 0 ohm med jfb påslagen, men det är ju förväntat. Jag kan ju passa på nästa gång jfb löser att mäta mellan fas/jord/nolla. Om jag tänker rätt ska jag då förvänta mig mycket stor resistans (Mohm) mellan jord och fas eller nolla. Men mellan fas och nolla kommer jag ju få lägre resistans om t.ex. en tänd lampa eller annan last sitter i ett vägguttag.
Jag äger ju ingen isolationsmätare men en i mitt tycke skaplig multimeter. Däremot fattar jag inte vad jag skulle mäta och vilka slutsatser jag kan dra av detta. Mellan 0 och jord får jag nära 0 ohm med jfb påslagen, men det är ju förväntat. Jag kan ju passa på nästa gång jfb löser att mäta mellan fas/jord/nolla. Om jag tänker rätt ska jag då förvänta mig mycket stor resistans (Mohm) mellan jord och fas eller nolla. Men mellan fas och nolla kommer jag ju få lägre resistans om t.ex. en tänd lampa eller annan last sitter i ett vägguttag.