Fairlane
J John Seger skrev:
vi vänder på steken vad är dolt fel och härmed tar bort hela procentuella gränsen av pengar så att säga . om det finns ett dolt fel en strm kapel som sitter dolt och är felaktigt installerad och till och med farlig men den är billig att åtgärda är det ett fel som jag som köpare hadde behövt tex flytta på vitvaror att upptäcka har på mitt samvetet) finns det för övrigt en procentuell procent sats som man går efter exact modell. annars är allt en tolknins fråga och bästa advokater vinner om det tex skulle bli rättsak
Det är en tolkningsfråga för rätten ja. Det finns domar som man kan se som prejudikat, så det är inte bara bäst advokat som vinner, men en bra advokat är såklart inte fel och troligen ger denne att det inte är ett dolt fel.

För att något ska klassas som dolt fel så räcker det alltså inte med att felet inte lätt går att upptäcka, vilket många tror. Det finns ingen fast procent som gäller, mer utslag som det som nämnts tidigare att ett badrum inte var tillräckligt i en 7-miljonerslägenhet.

Jag skulle ta in en elektriker för felsökning, se elmonts inlägg.

H hempularen skrev:
Och det är alltså alltid jordfelsbrytaren (den första gråa knappen bredvid HB) som löser ut?

Den andra gråa bredvid jordfelsbrytaren är 20A, det är med största sannolikhet säkringen till hällen och ugnen, det vore inte förvånande om den ibland löser om du kör ugn och häll samtidigt. OM det sedan är så att uttaget för vattenkokaren och annat i köket även det är kopplat till spissäkringen (men det vet vi inget om), så vore det väldigt naturligt att den säkringen löser ut ofta. Men det skall inte släcka hela lägenheten.
ja det var igår den första gråa brevid huvudbrytaren (svarta) när häll ugn användes men nu blev jag osäker på tidigare fall med vattenkokare jag återkommer efter att jag skall nu stress testa vattenkokaren tillsammans med kaffe kokaren om det var köks säkringar eller altet som går eller vissa

J John Seger skrev:
ursäkta men jag hänger inte med står det någonstans här på ditt svar varför det blir strömlöst i hela lägenheten i samband med de omständigheter som jag beskriver. för det är det som är problemet igentligen
Som sagt. Det var en parentes som inte har med ditt fel att göra men som jag tänkte kunde vara bra för dig att veta.
J John Seger skrev:
ja det var igår den första gråa brevid huvudbrytaren (svarta) när häll ugn användes men nu blev jag osäker på tidigare fall med vattenkokare jag återkommer efter att jag skall nu stress testa vattenkokaren tillsammans med kaffe kokaren om det var köks säkringar eller altet som går eller vissa
Den typen av stresstest kan vara en bra metod för att bli säker på om det är ugnen eller något annat som är problemet. Men det är viktigt att hålla ögonen på vad som löser ut.

Om jordfelsbrytaren löser ut vid ovan nämnda test så beror det på ett jordfel någonstans. Löser jordfelsbrytaren ut vid detta test bara om ugnen är ansluten så finns det stor chans att det är ugnen som är problemet.

Om det å andra sidan är en säkring som löser ut så är det bara normal överbelastning. Det tar en stund så det kan fungera många gånger. Men om en säkring löser för att du har en vattenkokare och en kaffebryggare inkopplad i samma uttag så är det inte ett fel.

R
A Avemo skrev:
Om jordfelsbrytaren löser ut vid ovan nämnda test så beror det på ett jordfel någonstans
Varför kan det inte vara strömläckage mot skyddsjord från kaffebryggare och/eller vattenkokare? Låter som en minst lika trolig orsak för mig.

R RoAd skrev:
Varför kan det inte vara strömläckage mot skyddsjord från kaffebryggare och/eller vattenkokare? Låter som en minst lika trolig orsak för mig.
Räknas inte kaffebryggaren eller vattenkokaren som någonstans? Det kan absolut vara där jordfelet sitter. Men det kan också vara på ett mycket mer otippat ställe. Det kan vara svårt att hitta jordfel. Det TS beskriver är att det inte är en ensam apparat som ger felet. Därav spekulationerna om jordfel på nollan någon annanstans.

R
A Avemo skrev:
Räknas inte kaffebryggaren eller vattenkokaren som någonstans? Det kan absolut vara där jordfelet sitter. Men det kan också vara på ett mycket mer otippat ställe. Det kan vara svårt att hitta jordfel.
Aha, då missförstod jag dig.

A Avemo skrev:
Det TS beskriver är att det inte är en ensam apparat som ger felet. Därav spekulationerna om jordfel på nollan någon annanstans
Att det bara sker när båda är igång kan bero på att de båda läcker lite och tillsammans över gränsen för JFBn.

R RoAd skrev:
Att det bara sker när båda är igång kan bero på att de båda läcker lite och tillsammans över gränsen för JFBn.
Det kan absolut vara så att kaffebryggare, mikro och vattenkokare alla läcker så mycket att en kombination av två löser jordfelsbrytaren men inte endast en av dem. Men i det fallet håller jag det för troligare att det rör sig om en apparat som är trasig än tre. Och det verkade ju senare i tråden som att ugnen var misstänkt.

Men TS skriver ju att han lyckats släcka 3 olika lägenheter genom att slå på vattenkokaren. Det borde inte vara jordfel i alla lägenheterna.

J John Seger skrev:
vi vänder på steken vad är dolt fel och härmed tar bort hela procentuella gränsen av pengar så att säga . om det finns ett dolt fel en strm kapel som sitter dolt och är felaktigt installerad och till och med farlig men den är billig att åtgärda är det ett fel som jag som köpare hadde behövt tex flytta på vitvaror att upptäcka har på mitt samvetet) finns det för övrigt en procentuell procent sats som man går efter exact modell. annars är allt en tolknins fråga och bästa advokater vinner om det tex skulle bli rättsak
Det finns som sagt några rättsfall. Och man kan väl säga att det ger en viss vägledning. Men det finns inga absoluta procentsiffror. Utan det handlar om att övertyga rätten om att bostadsrätten borde blivit ex. 200 000 biligare om det hade stått om felet i prospektet. Om kostnaden för ett fel är ex. 20 000. Och du har haft en budgivning med 25 000 inkrement mellan de flesta bud, så ligger felkostnaden i "bruset" från budgivningen. Det är inget man reflekterar över när man bjuder.

Och det är mycket möjligt att en bättre advokat skulle kunnat övertyga rätten i de rättsfall som finns. Personligen tror jag ex. att om du har en lägenhet i perfekt toppskick, i attraktivt läge. Så kan även ett missat penseldrag på en list i köket dra ned priset astronomiskt mycket mer än det kostar att bättra färgen. Det finns folk som är villiga att betala väldigt mycket för att kunna flytta in i "den perfekta" bostaden, utan att behöva någon som helst form av strul med hantverkare. Men det gäller att ha rätt advokat om man skall övertyga rätten om det.

Anledningen till att jag l första hand misstänker hällen, är att när jfb inte gick att återställa så hjälpte det att koppla bort hällen. Ett ev. jordfel mellan neutral och jord i hällen får in de stora startströmmarna från andra saker i lägenheten, jfb löser ut. Ta bort hällen, jordfelet borta. Det är visserligen möjligt att ett nätfilter i hällen ger en startströms-spik som triggar ett liknande fel i en annan apparat. Så man kan inte säga säkert (utan att mäta).

Om vi antar att detta är ett jordfel mellan neutral (nolla) och jord någonstans i lägenheten, som mycket tyder på. Så kan man relativt lätt mäta sig fram till det med en billig multimeter (typ100 kr), man behöver ingen isolationstestare i så fall.

• Gilla
John Seger
  • Laddar…
Tänk på att en JFB ibland inte går att återställa direkt efter att den löst ut för ett jordfel pga kvarvarande magnetism. Så man kan bli lurad av det "hjälper" att dra ut sladden till hällen etc.

Sedan är det enfas 25 A. Jag tror det är ganska lätt att komma upp i en belastning på 25 A här. JFBn är klassad för max 25 A belastningsström, och vem vet hur den uppför sig om man ligger nära eller lite över?

Man skulle behöva en läckströmstång för att reda ut detta. Bor du @John Seger i Värmland kan jag komma förbi, bara du inte bor i Säffle...

• Haha
  • Gilla
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Anledningen till att jag l första hand misstänker hällen, är att när jfb inte gick att återställa så hjälpte det att koppla bort hällen. Ett ev. jordfel mellan neutral och jord i hällen får in de stora startströmmarna från andra saker i lägenheten, jfb löser ut. Ta bort hällen, jordfelet borta. Det är visserligen möjligt att ett nätfilter i hällen ger en startströms-spik som triggar ett liknande fel i en annan apparat. Så man kan inte säga säkert (utan att mäta).

Om vi antar att detta är ett jordfel mellan neutral (nolla) och jord någonstans i lägenheten, som mycket tyder på. Så kan man relativt lätt mäta sig fram till det med en billig multimeter (typ100 kr), man behöver ingen isolationstestare i så fall.
Elkontaktinstallation med öppna kabeländar och färgade ledningar i en elektrisk dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett omonterat eluttag med synliga kablar och kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J John Seger skrev:
[bild] [bild]
jag tror till och med att häll var kopplad 0 mot jord inbte helt säkert dock men minnet säger at båda stickkontakter både ugn och häll var mässing färgade jord uppår fast da har dragit diagonalt från ena till andra jord och noll. är det normalt att man skarvar så där stick kontakt höljet har ju ingen markering åt vilket håll jord och nolla är placerad

J John Seger skrev:
jag tror till och med att häll var kopplad 0 mot jord inbte helt säkert dock men minnet säger at båda stickkontakter både ugn och häll var mässing färgade jord uppår fast da har dragit diagonalt från ena till andra jord och noll. är det normalt att man skarvar så där stick kontakt höljet har ju ingen markering åt vilket håll jord och nolla är placerad
andra symptom finns dock. änvände kokplatta singel på samma sida av köket efter adra gången gick den sönder ochså. slump eller ?? i detta fall var ju häll bortkopplat .vidare märkte jag att det finns gammal dimmer belysning i ena toaletten innan köket som flimrar om den inte är max vridet. dessutom glömde säga tidigare att häll hadde ju en platta ur funktion. så 3 av 4 plattor fungerade förut nu kan man ionte koppla alls häll det löser jfb direkt all el borta.

P Peter_Ker skrev:
Men TS skriver ju att han lyckats släcka 3 olika lägenheter genom att slå på vattenkokaren. Det borde inte vara jordfel i alla lägenheterna.
Dessutom 3 olika alltid nya vattenkokare en i varje br genom 10 års tidsperiod. Gemensamma nämnare är ju att en tredjeparts firma installatörer i samband med ikea kök kan alla ha gjord samma misstag kanske polacker (inget ont om polacker kanske finns bara olika färjer på deras el trådar menar jag)tex drar el på ett sätt lite olika färjer på nollor ettor ? sedan kommer nästa gubbe och kopplar noll mot jord osv, en sak vet jag om det kommer i framtiden köksskåp intallatorer som underleverantörer och el behöver kopplas de får trolla fram cerifikat att visa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.