A
Den första bilden är inte en jordfelsbrytare utan en arbetsbrytare. Har du plockat fram instruktionsboken till den och/eller prövat att köra den utan elpatron som någon ovan skrev?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ah okej. En arbetsbrytare. Den har jag iallafall stängt av. Då kanske bergvärmens jordfelsbrytare är diket kopplad till elcentralen

Ledsen men du har bara en JFB. På första bilden är det en huvud/säkerhetsbrytare för att göra VP strömlös. Öppna luckan framtill på VP och titta runt/lukta om det finns fukt eller annat där. När luckan öppen kör alla delar i manuellt läge om du kan och hinner. I manuellt läge så är bara manövern i drift och inga andra delar.

• Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
Hade samma problem för ett tag sedan, JFB löste ut. Bergvärmepump ca 13år gammal. Visade sig att elektrikern som kopplat in den lagt den under en JFB avsedd för personskydd, dvs 30mA och inte en 300mA. Elektrikern som kom för att lösa felet förklarade att lindningarna kan börja läcka lite ström i äldre pumpar så JFB löser ut och kopplade sonika förbi JFB till pannan. Har funkat bra sedan dess.

• Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
Det finns lägen då ett mindre jordfel finns mellan nolla och jord. Detta kan leda till att jordfelsbrytaren löser vid hög belastning av elcentralen. Det är alltså möjligt att felet inte sitter i bergvärmepumpen även om det är när den går som jordfelsbrytaren löser.

Det är inte helt enkelt att felsöka. Det är möjligt att öppna centralen och koppla ur alla grupper utom bergvärmepumpen. Både faser och nolla måste kopplas ur. värmepumpen lämnas igång. Om jordfelsbrytaren fortfarande löser efter några minuter är det troligen i värmepumpen som felet sitter. Om den å andra sidan inte löser så kopplar du in en grupp i taget med några minuters mellanrum och ser när den löser. Prova inte denna metod om du känner dig osäker på vad du gör.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Går det inte att inaktivera elpatron innan jfb löser ut, är det nån display för detta

J jonaserik skrev:
Ledsen men du har bara en JFB. På första bilden är det en huvud/säkerhetsbrytare för att göra VP strömlös. Öppna luckan framtill på VP och titta runt/lukta om det finns fukt eller annat där. När luckan öppen kör alla delar i manuellt läge om du kan och hinner. I manuellt läge så är bara manövern i drift och inga andra delar.
Nu har jag ”hittat” problemet, tack vare er.
Jag satte den på elpatron läge alltså i manuellt läge. Då fungerar systemet och jordfelsbrytare löses inte ut. Förmodligen är det kompressorn och eller köldburnpumpen som är kaputt!
De får de komma och felsöka nästa vecka
Tack alla

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
I manuellt läge så fungerar allt utom kompressorn, om jag har rätt för mig. så C-pumpen är det nog inte som bråkar. DÅ skulle JFB lösa.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I manuellt läge så fungerar allt utom kompressorn, om jag har rätt för mig. så C-pumpen är det nog inte som bråkar. DÅ skulle JFB lösa.
Menar du att det inte är kompressorn som är problemet?
Mvh

A
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Menar du att det inte är kompressorn som är problemet?
Mvh
Du får nog öppna nibes installatörsmanual och se vad som inte är igång i manuellt läge. Något av det som inte är igång skapar troligen jordfelet om det fungerar bra nu.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Om vi nu antar att kompressor och köldbärarpump är från i elpatronläge och jordfelsbrytaren inte löser då ligger troligen felet runt dessa två komponenter.

J jonaserik skrev:
Cirkpumpen till radiatorslingan går ju, men köldbärarpumpen är avslagen i min värld.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Du får nog öppna nibes installatörsmanual och se vad som inte är igång i manuellt läge. Något av det som inte är igång skapar troligen jordfelet om det fungerar bra nu.
Just så.

A Avemo skrev:
Det finns lägen då ett mindre jordfel finns mellan nolla och jord. Detta kan leda till att jordfelsbrytaren löser vid hög belastning av elcentralen. Det är alltså möjligt att felet inte sitter i bergvärmepumpen även om det är när den går som jordfelsbrytaren löser.

Det är inte helt enkelt att felsöka. Det är möjligt att öppna centralen och koppla ur alla grupper utom bergvärmepumpen. Både faser och nolla måste kopplas ur. värmepumpen lämnas igång. Om jordfelsbrytaren fortfarande löser efter några minuter är det troligen i värmepumpen som felet sitter. Om den å andra sidan inte löser så kopplar du in en grupp i taget med några minuters mellanrum och ser när den löser. Prova inte denna metod om du känner dig osäker på vad du gör.
Det är väldigt enkelt att felsöka. Finns ett jordfel så hittar man det med en isolationsprovare vid 500V provspänning. Men att likt en lekman felsöka som du beskriver kan ta tid och vara knivigt. Men det är också en dålig metod.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det är väldigt enkelt att felsöka. Finns ett jordfel så hittar man det med en isolationsprovare vid 500V provspänning. Men att likt en lekman felsöka som du beskriver kan ta tid och vara knivigt. Men det är också en dålig metod.
Jag kanske skall omformulera mig till "Det är inte helt enkelt att felsöka utan isolationsprovare". Jag rekommenderar inte vem som helst att prova vilket jag också skrev. Jag gissar att TS inte har någon isolationsprovare. Vet du någon bättre metod att felsöka utan detta?

• Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag kanske skall omformulera mig till "Det är inte helt enkelt att felsöka utan isolationsprovare". Jag rekommenderar inte vem som helst att prova vilket jag också skrev. Jag gissar att TS inte har någon isolationsprovare. Vet du någon bättre metod att felsöka utan detta?
Nej men som du skrev uppfattade jag att du beskrev problemet som svårt att felsöka. Du skrev inget om vem som ska felsöka eller eventuella hjälpmedel. Finns väldigt många elektriker som inte vet hur en isolationsprovare fungerar. Så även om man ringer en yrkesman så kan de försöka i timmar och sedan konstatera att ”det är svårt att hitta såna här fel”. Mitt råd var därför till TS.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.