JFB är kopplad enligt detta schema, förutom att elen går inte vidare.
När man lägger ihop nolla och jord händer ingenting, en lampa är inkopplad. Elen kommer från ett vägguttag endast på en fas för att testa funktionen innan jag kopplar och drar elen från centralen Testknappen funkar, är kopplingschemat fel?
När man lägger ihop nolla och jord händer ingenting, en lampa är inkopplad. Elen kommer från ett vägguttag endast på en fas för att testa funktionen innan jag kopplar och drar elen från centralen Testknappen funkar, är kopplingschemat fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Helt OK.
Har du en liten lampa blir strömmen inte över 30mA
Sätt i en kaffe kokare eller dammsugaren minst 500Watt så löser JFB vid sammanläggning av jord och nolla.
Har du en liten lampa blir strömmen inte över 30mA
Sätt i en kaffe kokare eller dammsugaren minst 500Watt så löser JFB vid sammanläggning av jord och nolla.
Du behöver skapa en felström på minst 30mA.
Om jfb löser eller inte när du lägger ihop jord och nolla beror på övrig belastning, att nolla och jord inte längre har samma potential. Inte säkert att en lampa räcker för det.
Det finns billiga vägguttagsprovare att köpa t.ex på Kjell & co
Om jfb löser eller inte när du lägger ihop jord och nolla beror på övrig belastning, att nolla och jord inte längre har samma potential. Inte säkert att en lampa räcker för det.
Det finns billiga vägguttagsprovare att köpa t.ex på Kjell & co
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det som händer här är att strömmen får två vägar att gå, en genom JFBn och en utanför. Hur stor andel som går genom JFBn beror på ledningssystemet och var någonstans du lägger ihop N och PE. Du kanske måste upp i en belastningsström på 1 A för att 30 mA ska ta vägen utanför JFBn. Så det är ett dåligt sätt att testa en JFB på.J Jonasbz skrev:
Låter som N och fas är inverterad på vägguttag, kontrollera den först.
Åh, det finns faktiskt ett problem: spänningen kan ta en annan väg än den avsedda. Det kan hända att vid fel jordfelsbrytaren inte löser ut, eller att det uppstår brandrisk . Du kan titta i SEK Handbok 421 för mer information. Svara sen... går N åt höger eller vänster? 😉E elmont skrev:
Höger/vänster det beror ju helt på hur du vänder på stickproppen. Men det spelar, som jag skriver, INGEN roll vart fas och nolla ligger bara man inte har kopplat jord där fas/nolla ska ligga. Och jag behöver faktiskt inte titta i någon handbok för jag besitter tillräckliga kunskaper i ämnet.el.antonio skrev:
Handboken behöver dom som inte vet, men det gäller även att man kan tolka texten.
Och du får nog förklara det där med inverterad fas/nolla om du inte menar att dom byter plats.
Lägg fram dina argument hos elsäkerhetsverket... bevisa att alla i Europa har fel... snälla....E elmont skrev:Höger/vänster det beror ju helt på hur du vänder på stickproppen. Men det spelar, som jag skriver, INGEN roll vart fas och nolla ligger bara man inte har kopplat jord där fas/nolla ska ligga. Och jag behöver faktiskt inte titta i någon handbok för jag besitter tillräckliga kunskaper i ämnet.
Handboken behöver dom som inte vet, men det gäller även att man kan tolka texten.
Och du får nog förklara det där med inverterad fas/nolla om du inte menar att dom byter plats.
Troll/ai/bot....
Välj något som passar.
Välj något som passar.