JFB är kopplad enligt detta schema, förutom att elen går inte vidare.
När man lägger ihop nolla och jord händer ingenting, en lampa är inkopplad. Elen kommer från ett vägguttag endast på en fas för att testa funktionen innan jag kopplar och drar elen från centralen Testknappen funkar, är kopplingschemat fel?

Elektriskt kopplingsschema med jordfelsbrytare, säkringar och en inkopplad lampa visar ett testupplägg med ström från ett vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Yurgen
  • Laddar…
Helt OK.
Har du en liten lampa blir strömmen inte över 30mA
Sätt i en kaffe kokare eller dammsugaren minst 500Watt så löser JFB vid sammanläggning av jord och nolla.

• Gilla
Jonasbz
  • Laddar…
Om du är så osäker på hur det är tänkt fungera, så kanske det är lite olämpligt att hålla på med själv?

Du behöver skapa en felström på minst 30mA.
Om jfb löser eller inte när du lägger ihop jord och nolla beror på övrig belastning, att nolla och jord inte längre har samma potential. Inte säkert att en lampa räcker för det.

Det finns billiga vägguttagsprovare att köpa t.ex på Kjell & co

• Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Tack för svaren! :)
jag har ju satt upp såna här tidigare men då har dom varit kopplade från fabrik, och det har funkat fint, då löser JFB ut men visst, jag är inte proffs på starkström

Peter2400 Peter2400 skrev:
Om du är så osäker på hur det är tänkt fungera, så kanske det är lite olämpligt att hålla på med själv?
Ja egentligen, jag är inte direkt osäker på hur jag kall koppla elen, men visst, jag kan ingenting om JFB

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
J Jonasbz skrev:
När man lägger ihop nolla och jord händer ingenting
Det som händer här är att strömmen får två vägar att gå, en genom JFBn och en utanför. Hur stor andel som går genom JFBn beror på ledningssystemet och var någonstans du lägger ihop N och PE. Du kanske måste upp i en belastningsström på 1 A för att 30 mA ska ta vägen utanför JFBn. Så det är ett dåligt sätt att testa en JFB på.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Låter som N och fas är inverterad på vägguttag, kontrollera den först.

• Haha
Panor82
  • Laddar…
Vad menar du? Om fas och nolla byter plats i ett uttag spelar ingen roll.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
En lampa nuförtiden är ju ofta LED som drar ett par watt bara, så det är för lite last.

E elmont skrev:
Vad menar du? Om fas och nolla byter plats i ett uttag spelar ingen roll.
Åh, det finns faktiskt ett problem: spänningen kan ta en annan väg än den avsedda. Det kan hända att vid fel jordfelsbrytaren inte löser ut, eller att det uppstår brandrisk . Du kan titta i SEK Handbok 421 för mer information. Svara sen... går N åt höger eller vänster? 😉

el.antonio el.antonio skrev:
Åh, det finns faktiskt ett problem: spänningen kan ta en annan väg än den avsedda. Det kan hända att vid fel jordfelsbrytaren inte löser ut, eller att det uppstår brandrisk . Du kan titta i SEK Handbok 421 för mer information. Svara sen... går N åt höger eller vänster? 😉
Höger/vänster det beror ju helt på hur du vänder på stickproppen. Men det spelar, som jag skriver, INGEN roll vart fas och nolla ligger bara man inte har kopplat jord där fas/nolla ska ligga. Och jag behöver faktiskt inte titta i någon handbok för jag besitter tillräckliga kunskaper i ämnet.
Handboken behöver dom som inte vet, men det gäller även att man kan tolka texten.
Och du får nog förklara det där med inverterad fas/nolla om du inte menar att dom byter plats.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E elmont skrev:
Höger/vänster det beror ju helt på hur du vänder på stickproppen. Men det spelar, som jag skriver, INGEN roll vart fas och nolla ligger bara man inte har kopplat jord där fas/nolla ska ligga. Och jag behöver faktiskt inte titta i någon handbok för jag besitter tillräckliga kunskaper i ämnet.
Handboken behöver dom som inte vet, men det gäller även att man kan tolka texten.
Och du får nog förklara det där med inverterad fas/nolla om du inte menar att dom byter plats.
Lägg fram dina argument hos elsäkerhetsverket... bevisa att alla i Europa har fel... snälla....

Troll/ai/bot....
Välj något som passar.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
el.antonio el.antonio skrev:
Lägg fram dina argument hos elsäkerhetsverket... bevisa att alla i Europa har fel... snälla....
Vad yrar du om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.