Hej!

I veckan var min granne som är elektriker (har allmän behörighet) inne hos mig för att installera en JFB. Jag har själv arbetat som elektriker men det var ett antal år sedan så jag tyckte att det vore bäst att få lite hjälp.
Eftersom det var en gammal gängsäkringscentral med begränsad plats bestämde vi oss för att lägga JFB över hela anläggningen inklusive en panna (pellets). Huset är från 67.
Centralen har idag ett fyrledarsystem dvs tre faser + PEN. Vi installerade JFB i vanlig ordning och tog bort bygeln mellan jord och nollskenan. PEN ledaren var ansluten till jordskenan.

Vi skruvade ur samtliga proppar och skruvade därefter i en efter en för att kontrollera att JFB fungerade.
JFB löste ut på alla grupper utom för spisen, detta förklaras med att spisen saknar nolla.
Vi testade då med att ta bort pannan och testa igen. Detta resulterade i att en belysningsgrupp inte löste ut övriga grupper löste ut JFB. Vi trodde givetvis att vi hade kopplat in JFB fel och kontrollerade igen men installationen verkar vara helt i sin ordning.
Vi hade inte tid till att Megga anläggningen men kommer att göra detta nästa vecka.
Logiskt sett borde jord och nolla ligga ihop någonstans i centralen och orsaka problemet. Nolla och jord kan kanske ligga ihop någonstans ute i anläggningen men inte på alla grupper.

Är det någon som haft något liknande fel vid installation?

Bryt jordfelsbrytaren och summra mellan jord- och nollskenorna om det är kontakt där. Är det de så får du lossa en tråd i taget och se om det försvinner osv.

Jag tror nog att många som installerar en JFB i en gammal anläggning råkar ut för detta problem. Normalt summrar man först, för det måste ju uteslutas innan man kan ge sig på att hitta läckströmmar i spis och annat som är lika vanligt.

O
Nu är jag inte elektriker men varför slarvar ni så? Jag tycker det är självklart att innan man påbörjar sin nyinstallation så skall man 1) bryta strömmen, 2) mäta upp, testa och kartlägga installationen, 3) koppla, 4) mäta och testa resultatet samt slutligen 5) märka upp installation och 6) uppdatera dokumentationen.

Men det kanske bara är vi "akademiker" som "överarbetar och krånglar till saker" på det sättet? :rolleyes:

Du har rätt, i teorin...i praktiken är ingen intresserad av att betala arbetet med att upprätta korrekt detaljerad dokumentation, allra minst i en privatbostad där det ska betalas ur hushållskassan.

Fotografen, huvudet på spiken. Innan man gör ett arbete vill beställaren att det ska gå så fort och billigt som det någonsin är möjligt. När sedan man har utfört jobbet exakt på det vis beställaren vill (så billigt som möjligt) undrar dom varför man inte gjorde det och det och det................och det.

Hej !

Tack för alla svar, jo visst hade det varit bra att mäta först men går det att installera direkt så är det enklast. Som sagt vi hade inte mycket tid över. Nu blir det en meggning och därefter installation. Jag är akademiker så det får tala för sig själv :)

Det finns även akademiker som inte är helt korkade, du kanske är en av domd^_^b

S
finns praktiska och teoretiska akademiker.

I min anläggning hade de lånat jorden som nolla i tryckvakten till vattenpumpen. Har du kontaktor och/eller tryckvakt så kolla upp de prylarna!

orvar3 skrev:
Hej!

Nolla och jord kan kanske ligga ihop någonstans ute i anläggningen men inte på alla grupper.

Är det någon som haft något liknande fel vid installation?
Hmm, förstår jag dig rätt i att ni bara skruvade i säkringar en och en? JFBn löser lika glatt om jord och nolla ligger ihop i en grupp som *inte* är belastad (eller ens spänningssatt) bara det ligger tillräcklig belastning på en annan grupp (och impedanser osv. stämmer). Så man kan inte identifiera problemgruppen genom att skruva ur säkringar.

Jag stog själv och skruvade ur säkringar så det stog härliga till---med samma resultat som du---innan jag kom ihåg att min fru (som hjälpt till att dra i andra änden) nog inte klippte isär FKn som jag vridit ihop när vi drog... :) Mao med en bra koppling mellan jord/nolla så behöver man inte mycket belastning för att JFB skall lösa. 30mA är inte mycket i det sammanhanget.

Och som Bo skriver, i en gammal anläggning så hittar man alltid grejjor. I mitt hus så hittade vi bla en tre-fyra fall av felkoppling i centralen. Tråden hade inte räckt tyckte man, så man hade lagt jord på nollskenan och nollan på jordskenan och i något fall både jord och nolla på jordskenan... (Hus från '48 utbyggd '65).

Så jag håller med de andra. Megga (och ev. läckströmsmät) innan du gör något annat.

Precis som lars skriver, det är många centraler där man kan hitta nolltråd och jordtråd på samma skena för att det blivit fullt på den ena eller den andra. Det funkar så länge man inte särar på dom och/eller installerar JFB.

(Ännu en grej som många lekmän inte förstår och kanske skulle behöva ta ut elektriker samt acceptera att en ordentlig koll kostar......)

lars_stefan_axelsson skrev:
Hmm, förstår jag dig rätt i att ni bara skruvade i säkringar en och en? JFBn löser lika glatt om jord och nolla ligger ihop i en grupp som *inte* är belastad (eller ens spänningssatt) bara det ligger tillräcklig belastning på en annan grupp (och impedanser osv. stämmer). Så man kan inte identifiera problemgruppen genom att skruva ur säkringar.
Förklaringen till varför det blir sådär är att det blir ett litet spänningsfall över jordfelsbrytaren (för att den ska kunna mäta) och därmed så blir det också spänningsskillnad mellan nolla och jord direkt i centralen, och därmed så blir det också en felström även om nolla+jord ligger ihop i en grupp som i sig helt är utan belastning.

Mikael_L
orvar3 skrev:
Hej!

I veckan var min granne som är elektriker (har allmän behörighet) inne hos mig för att installera en JFB.
Ja det här är ju otroligt märkligt.
Att en elektriker med allmän behörighet inte reder ut att komplettera en gammal central med JFB utan att hans kund !:x måste skriva och fråga om råd på ett forum.

Kan inte elsäkerhetsverket sluta med den här farsen nu. Istället kan dom väl helt enkelt lotta ut 10.000 allmänna behörigheter per år, till alla som söker, utan att ställa eller kolla några krav.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Kan inte elsäkerhetsverket sluta med den här farsen nu. Istället kan dom väl helt enkelt lotta ut 10.000 allmänna behörigheter per år, till alla som söker, utan att ställa eller kolla några krav.
d^_^bd^_^bd^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.