-MH- skrev:
För att jordfelsbrytare släcker bränder? :)
Tja, släng på ett gäng på brasan så kanske man lyckas kväva den..:rolleyes:

Mikael_L skrev:
Nu står det "ny villa", i så fall borde det suttit JFB...
AB kan också menat "deras nya villa" .. hmmm ... :rolleyes:
Ser att det är en joddlarbalkong på villan, vilket tyder på den inte är så ny väl? 60..70-tal? Även om villan är nybyggd så kan ju uttagen till kyl/frys vara undantagna JFB....men men som vanligt skulle man väl hållit truten tills/om sanningen kommit fram..:D

Mikael_L
snaggletooth skrev:
Ser att det är en joddlarbalkong på villan, vilket tyder på den inte är så ny väl? 60..70-tal?
Jo, jag tänkte också på det ...

joddlarbalkong ! *asg* :D

Personskyddsautomater är en utmäkt uppfining. Kostar lite mer än dvärgbrytarna, men inte så farligt mycket mer i det stora hela.

Egentligen borde man ha 10mA personskyddsuatomater rakt av. (30mA räcker för att stoppa hjärtat, om man har otur).

spinout skrev:
Finns inget som säger att du måste ha jfb på kyl/frys eller andra fast anslutna elmaskiner. Det är bara rekommendationer om du vill öka elsäkerheten.
Med nya utgåvan av SS så får man inte undanta kyl/frys (eller nåt annat) i bostadshus från JFB.

petersv skrev:
Kostar lite mer än dvärgbrytarna, men inte så farligt mycket mer i det stora hela.
En av anledningarna till att de är så dyra är för att det inte är så jättestor efterfrågan på dem. Skulle alla använda dem så skulle priserna sänkas.

Sedan så är de ju bra mycket dyrare... Tänk dig 16 säkringar och två JFB = typ 1900 kr
16 personskyddsautomater = ca. 12 400 kr.

"Inte så farligt mycket mer", nej inte alls...

//Patrik

Rrrrr skrev:
Med nya utgåvan av SS så får man inte undanta kyl/frys (eller nåt annat) i bostadshus från JFB.
Hänvisning, Var står det? kan inte jag hitta...

Rrrrr menar nog uttagen till kyl&frys, fast installerad utrustning berörs ju inte alls i samma omfattning.

Som jag uppfattat det gäller regeln fortfarande bara för uttag för allmänbrukmen jag kan ha fel. Om ni hittat något annat de nya reglerna så skulle jag uppskatta en hänvisning så jag kan rätta mig själv.

Ja, alla uttag för allmänbruk upp till 20 A var det väl som var tvungna att vara skyddade av JFB, enligt de nya reglerna..?

//Patrik

Ja, det går att undanta uttag som inte används av lekman eller som inte är för allmänbruk (411.3.3 i de nya reglerna). Men det vill man väl inte?

Vad gäller pris på personskyddsautomater: när arbetet byggde om byttes alla grupper till personskyddsautomater för att minska ett problem vi hade med intermittenta jordfel. Kostade ca 450 SEK per personskyddsautomat för ca 20 st.

Jämfört med övrig installation känns inte det så farligt.

Fast det är väl lättare på kontor/industri. Man kan ju räkna på vad avbrott kostar. Av någon anledning tycker alla att fritid är inget värt, och all investering ska räknas hem på ett år eller två.

Vad vinner man på sådan här automater då?

Sektionering även för jordfelsfunktionen, inte bara överströmsskyddet i säkringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.