Byggahus.se
Började i röja med belysning i en lokal, gott om armaturer med bara ett eller inget fungerande lysrör. Finner att en fas är avstängd i centralen och ett antal armaturer urkopplade. Tog en rövare och slog på fasen varvid jordfelsbrytaren löste ut. Testade att mäta resistansen med vanlig multimeter och hittade ett par armaturer som verkade suspekta, en hade nära nog kortis mot jord. Öppnade och såg att ena reaktorn inte verkade så frisk. Försökte verifiera att det var den som var orsaken genom att koppla loss trådarna, men jag fick bända och ha mig en del och sedan kunde jag inte längre få fram problemet så jag är inte 100% säker.
Har någon stött på liknande problem? Är det troligt att reaktorn orsakat jordfelet?
Öppnad ljusarmatur med synlig reaktor av märket Tridonic och anslutna kablar, misstänkt orsak till jordfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kommer att gå igenom resten av armaturerna och se om fler ser ut på detta vis. Byta armaturer blir troligen för dyrt så vilken lösning är minst dålig? Att ersätta med nya reaktorer av samma konstruktion?
 
"Brända reaktorer är ett mycket vanligt fel på lite till åren komna armaturer. En vanlig reaktor kostar väl runt en hundring och tar en kvart att byta.
 
Reaktorn är en järnkärna, och lindad med koppartråd, en sk drossel eller snarare induktor. Har den överhettats kan plastisoleringen smält och du har kontakt mot chassit , troligen via järnkärnan som är jordat så svar ja en bränd reaktor eller drossel kan mycket väl ge jordfel.
 
Kolla även eventuella kondeńsatorer i amaturerna. Dom kan eventuellt orsaka jordfel om dom har ett plåthölje. Dom skall definitivt bytas om är av den typen med gummitätning och olja ( brandrisk).
 
Mikael_L
T Tobbe_3 skrev:
Kolla även eventuella kondeńsatorer i amaturerna. Dom kan eventuellt orsaka jordfel om dom har ett plåthölje. Dom skall definitivt bytas om är av den typen med gummitätning och olja ( brandrisk).
Och just sådana (gamla) oljekondensatorer ska man lämna in som farligt avfall, då det är ganska vanligt att det är PCB i oljan.
OK, alla har inte PCB, men det är verkligen inte lätt att ta reda på hur det är med en sådana gammal konding.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Den ser inte uråldrig ut och runtom verkar det friskt även vid anslutningarna, därför är frågan vad som gett den tydliga överhettningen. Troligtvis dåliga rör som sen försökt tandas av glimtändare utan bimetallsäkring eller mer sentida av elektronisk typ. Det är därför man inte bör spara på att använda tändare som hanterar detta, en klassisk och vanlig brandrisk som inte alla tänker på eller har klart för sig.

Och skulle armaturen mot förmodan vara så gammal att kondingen är av typen med alubägare direkt mot fastsättningen är den givetvis också mycket misstänkt som källa till jordfel. Och kanske då även läge att tänka på om den innehåller PCB. Nu går det tidsmässigt lite på tvärs om man ser till när PCB fasades ut och CE-märkta drosslar fasades in.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Kondingar med PCB måste vi väl backa till 70-tals armaturer, typ, för att hitta?
 
Ja så bör det vara och problemet är ju större vid faskompensering för högre effekter och transformatoroljor.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Inventerat läget idag, av 32 reaktorer är 10 missfärgade, några har i likhet med den på bilden läckt nån gegga och anslutningsplintarna var klart missfärgade. Det är Glamox armaturer från -96. Lyckades lossa reaktorn på en av de felande armaturerna och då kunde jag verifiera att den inte var isolerad från jord.
Samtliga rör och tändare kommer att bytas, tillsammans med de reaktorer som ser suspekta ut så får vi hoppas att det blir ordning på dem.
 
Är de kopplade på en trefasig slinga? Kolla i så fall upp att du inte har något problem där som kan komma av glapp i nollan. En annan sak värt att taänka på i såna fall är också om det finns utrustning i lokalen som genererar övertoner. Båda delarna är och har varit ganska vanliga källor till fel i större gemensamt kopplade lysrörsanläggningar.

Det stora antalet relativt sett där du ser symptom pekar på att det bör finnas någon gemensam grund, det kan iofs vara som sagt dåliga rör också.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
De sitter mycket riktigt fördelade på tre faser, men spänningarna verkar OK, skall kolla lite mer på det för säkerhets skull. För att vara gammal industribyggnad som renoverats och byggts om ett flertal gånger är anläggningen osedvanligt fräsch. Hyfsat välorganiserad normcentral med en nästan komplett gruppförteckning, bara en sån sak. I produktionsdelen av fastigheten snurrade förr allehanda tunga maskiner, det kan kanske ha spelat in, men jag misstänker att problemet är ett annat. I ett intilliggande rum sitter en annan modell av armaturer från samma tillverkare, med samma typ av reaktorer, och där syns inga sådana tendenser.
 
Överhettad reaktor är dom sagt vanligt.

Vi hade en incident med det i kökstaket innan vi renoverade köket. Det fanns lysrör infällda i taket med mattglas under. Gjort på 70 - talet. Med lösa komponenter, lysrörshållare skruvade direkt i taket, reaktor skruvad direkt mot taket osv.

Det luktade bränt, och reaktorn som var plåtklädd var så varm att plåten hade defomerats, och det var svartbränt i taket. Jag blev orolig att det kanske pyrde ovanför i taket. Ringde och kollade med brandkåren, som ansåg att de borde komma och titta.

Jag väntade mig att en vanlig bil med ngn. från brandstationen skulle komma. Men hörde en kör med sirener som närmade sig. En stegbil och två större brandbilar kom i full utryckning. De mätte temperatur och konstaterade att det var farligt varmt på ytan, och högg hål i kökstaket, även ovanför i isoleringen (som i vårt 30 - tals hus, är torv) var det över kritisk temperatur, fortfarande 15 minuter efter att jag hade stängt av strömmen. Men det räckte med det, slapp få det vattendränkt. Kommer inte ihåg nu hur mycket de mätte, men har för mig att det var drygt 200 grader.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.