Något jag själv kan felsöka ytterligare innan elektrikern kommer?

Elektriker har installerat uttag utomhus till mig då jag vill kunna ha motorvärmare och kupévärmare till bilen. Hus från -61 så för att detta skulle vara möjligt fick han även byta elcentral. Tyvärr löser jordfelsbrytaren ut efter ett tiotal sekunder när jag sätter i bilen även om jag kopplar ur kupevärmaren. Motorvärmarsladden kan sitta i uttaget utan att den löser ut, men ansluter jag den till bilen blir huset utan el. I andra uttaget har jag en ny utomhusledljusslinga på ny utomhustimer vilket fungerar utan problem. Bilen har tidigare (i annat hus) kunnat anslutas utan problem. Vad kan vara fel?
 
Fukt i motorvärmarens kablage/kontakter.
Saltbemängt vatten kan ha trängt in och orsakar en felström till jord.

Hur gammal är bil och motorvärmare?
 
E etompau skrev:
Fukt i motorvärmarens kablage/kontakter.
Saltbemängt vatten kan ha trängt in och orsakar en felström till jord.

Hur gammal är bil och motorvärmare?
S40 från -08.
 
Kolla status för bilvärmarens kablage. Sannolikt har du felet där.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Långskott kanske men har du prövat utan ljusslingan inkopplad
 
  • Gilla
Cecilia R
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kolla status för bilvärmarens kablage. Sannolikt har du felet där.
Tack! Hoppas det inte är en dyr historia på volvo-verkstan.
 
H håbbe1961 skrev:
Långskott kanske men har du prövat utan ljusslingan inkopplad
Nej får göra det. Har dock även gammal bergvärmepump så har lite ont i magen varje gång strömmen bryts. Hoppas detta inte slutar med elektrikerkostnad, behov av ny bil och bergvärmepump 😅
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Prova koppla in en värmefläkt eller någon lite tyngre förbrukare i det där uttaget och se om det fungerar då.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Prova koppla in en värmefläkt eller någon lite tyngre förbrukare i det där uttaget och se om det fungerar då.
Tack, det ska jag testa
 
Om man bygger en ny central från scratch och har möjlighet att ge gott om plats är det ovanligt att man lägger hela huset på samma jordfelsbrytare. Du kanske skulle fundera på att få det sektionerat. Trist om motorvärmarkabeln ligger ute när du är bortrest och hela huset inklusive värme och kyl/frys släcker ned.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
H
Kan vara motorvärmar elementet som har oxiderat sönder och kortsluter.
Troligt att det är bilen då det bryter när du sätter i den sladden.
 
  • Gilla
Cecilia R
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om man bygger en ny central från scratch och har möjlighet att ge gott om plats är det ovanligt att man lägger hela huset på samma jordfelsbrytare. Du kanske skulle fundera på att få det sektionerat. Trist om motorvärmarkabeln ligger ute när du är bortrest och hela huset inklusive värme och kyl/frys släcker ned.
Ja, tack för synpunkten, det är ju inte bra!
 
H Hallerudsbo skrev:
Kan vara motorvärmar elementet som har oxiderat sönder och kortsluter.
Troligt att det är bilen då det bryter när du sätter i den sladden.
Tack, får lämna in bilen för koll låter det som.
 
Men börja med att prova att koppla in något annat med hög effekt i uttaget, ex. en värmefläkt. Eller vattenkokare. Löser den då inte ut, så finns felet i bilen.

Om du har överledning mellan neutral och jord så kan jordfelsbrytaren lösa på det där sättet. Vid stor belastning.
 
  • Gilla
Cecilia R och 1 till
  • Laddar…
C Cecilia R skrev:
Tack, det ska jag testa
Pröva även att dra en kabel till annat uttag, kan vara belastningen på just det uttaget som gör det. Elen kan vara kopplad olika
 
  • Gilla
Cecilia R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.