22 723 läst ·
78 svar
23k läst
78 svar
Jordbruk, störning
Man kan också fråga sig om jordbruket eller skolan låg där först? Det låg en ridskola i byn jag växte upp. Det hade funnits många hästar i det stallet sedan tidigt 1900-tal (stort stall som tillhörde en herrgård), och blivit ridskola nån gång på 70-talet. Området runtomkring exploaterades sedan på 80-talet och förtätades successivt till ett villaområde. De kringboende började sedan klaga på hur negativt allting var kring att bo granne med hästarna, så till den milda grad att ridskolan fick flytta kring millenieskiftet. Detta trots att hästarna inte direkt kom som någon överraskning. Sånt kan jag tycka är bakvänt.
Skolan är en gammal byskola sedan över 100 år som har blivit större de senaste 20 - 30 år och lantbruket har också haft en stor utveckling de senaste årtionden. Så i detta fallet kan man säga att både fanns där länge
harry73 skrev:Nu förstår jag att bonden har långa dagar under skördetid och att man måste acceptera störningar.
Men det är inte samma sak som att behöva acceptera alla störningar.
Ett exempel: mina barn går i en skola som ligger bredvid en grisbonde. Djuren är i stället en bit bort, så även om de luktar är det inget man märker på skolan. Men han har också åkrar precis bredvid skolan, och ibland gödslar han med grispiss och det luktar väldigt illa. Det går att injektera det i marken men det är inte vad han gör. Imorgon stannar eleverna hemma pga gödsel/ammoniaklukten.
Och här tycker jag att störningar är större än man behöver acceptera.
Hur ofta körs det? Troligtvis en vända på våren och en vända på hösten om han även är spannmålsproducent. Finns regler när man får sprida för avrinning osv för att näringen ska stanna i jorden och göra nytta för grödan.
https://www.blocket.se/kalmar/Samson_PG20_69081658.htm?ca=11&w=3
Här är en tunna man ev kan ha ett myllningsaggregat som är 10 år gammal. Lägg där till ca 300k för ett myllningsaggregat. När man kan och får sprida flytgödseln med en tunna som kostar 30k som man även kan dra och köra när det passar bäst in. Lägg där till att en maskinstation som kommer med en 30-35 kubiks tunna som ger enorm markpacking och kör oavsett väder. Läglighetsfaktorn inom jordbruket är väldigt viktigt därav har man ofta en egen maskinpark eftersom när det är väder så vill man köra.
Som någon redan skrivit så ger djurgödsel just näring till det som växer på åkern som sen blir till mat till människan. Kanske inte första ledet utan i andraleet när det passerat genom en gris.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag bor på en höjd över en av Sveriges bästa, och mest intensivt odlade, jordbruksbygder, Laholmsslätten.
Här finns majs, raps, vete, havre, råg, korn, ärtor, potatis, förutom några svin- och hönsstallar och en del vallväxter. Och kor och får förstås.
Visst luktar det svindynga någon gång, men det är högst två dagar om året som gödseln/urinen sprutas ut.
Och det kan vi stå ut med!
De stackars jordbrukarna får ju stå ut med våra rykande skorstenar, motorvägar och långtradardån året runt.
Här finns majs, raps, vete, havre, råg, korn, ärtor, potatis, förutom några svin- och hönsstallar och en del vallväxter. Och kor och får förstås.
Visst luktar det svindynga någon gång, men det är högst två dagar om året som gödseln/urinen sprutas ut.
Och det kan vi stå ut med!
De stackars jordbrukarna får ju stå ut med våra rykande skorstenar, motorvägar och långtradardån året runt.
Redigerat:
Jag har bott många år med åkrar som direkt granne och en grisbonde som varje år spred/sprider grisgödsel med släpslang så jag vet vad det luktar. Men jag måste nog hålla med "Ibgu" om att det är på gränsen att curla sina barn om dom inte, en eller ett par dagar på året, tåler lukten av grisskit. Om man bor på landet så är det en del av det livet annars bosätter man sig i stan.harry73 skrev:
Sen spelar det antagligen inte någon roll när bonden skulle sprida gödsel för det luktar lika mycket en lördag eller söndag som en vardag. Och hade man spridit den en icke skoldag hade ni säkert gnällt för att ni var störda på er lediga dag.
Skiten måste ut på åkern för att dels bli av med den eftersom vi ska ha kött att äta och dels för att jorden skall bli bördig så du kan få ditt bröd. Och även nya gödseltunnor med injektorer för ca 2 miljoner kronor kommer att ge samma problem med lukt av grisskit.
Är inte detta dagens I-lands problem?
Barnen får stanna hemma för att luktar illa. Är detta resultaten av att folk vill komma bort från stan... Å komma närmare naturen.... Bara inte naturen kommer för nära dem.?
Barnen får stanna hemma för att luktar illa. Är detta resultaten av att folk vill komma bort från stan... Å komma närmare naturen.... Bara inte naturen kommer för nära dem.?
Stort halabalo på Värmlandsnäs om gödsling. Bonden vill kunna gödsla dygnet runt för att göra det under så kort tid som möjligt. Länsstyrelsen säger att han bara får köra vardagar 8-17 för att minska störningarna för grannarna. Problemet är att det då tar en månad att gödsla istället för 10 dagar. Störningen blir alltså STÖRRE om han följer reglerna som ska minska störningen. Överklagan skickades in med bilaga underskriven av samtliga berörda grannar. Men nej, det gick inte, sådana är reglerna. Istället får han söka dispens från kommunen varje år, vilket ju ger en massa extra administration, och krångel om han inte får samma handläggare.
Som redan skrivits så är det rena rama definitionen på curling.harry73 skrev:
Vill du hjälpa dina + de andra ungarna på skolan så kan du föreslå lärarna att de kollar med bonden ifall inte barnen kunde offra en skoldag och 'jobba' (under övervakning givetvis) med exempelvis rengöring av grisstallar eller något annat. Det skulle garanterat vara nyttigt för dem. Du snarare stjälper dina barn istället för hjälper när du lär dem att det är ok att vara hemma från skolan för att det luktar lite (eller mycket) skit vid skolan.
Herregud vad vissa är störda av lite lukt. Det är dom bästa dagarna på hela året när det luktar svinaskit. Jag är född på bonagård och jobbar på en gård så jag vet också vilka tider det handlar om. Min mor och far har gått upp vid 04.00 varje morgon när dom hade gård med mjölkkor. 70 kor skulle mjölkas och vi var 5 barn som var födda på 9 år. Jag yngst med 4 storasystrar som var födda på 5 år. Ingen av oss har gått på dagis så där var alltid barn att passa också. Efter man har mjölkat ska det tvättas av och sen börjar det hela med att det ska fodras kor, stänga in andra åkrar, fodra ungdjur, plöja, harva, så spannmål, köra skit, hugga gräs, reparera maskiner, tröska, pressa halm, pressa gräs, ta in korna igen och mjölka, umgås med ungarna och tanten, köra in balar, köra gödning.....listan kan göras hur lång som helst.
Och så är där folk som klagar över en natts sömn eller att ungarna inte kan vara i skolan för det luktar lite... Rent j-vla otroligt korkat!!!!
Flytta till stan och låt era ungar leka på asfalten så dom inte får grus på kläderna och få bilen uppbränd på parkeringen av ligisterna!!
Och så är där folk som klagar över en natts sömn eller att ungarna inte kan vara i skolan för det luktar lite... Rent j-vla otroligt korkat!!!!
Flytta till stan och låt era ungar leka på asfalten så dom inte får grus på kläderna och få bilen uppbränd på parkeringen av ligisterna!!
Bonden får väl göra det han behöver när han kan. Många mindre bönder har också ett vanligt arbete. Lantbrukssysslor är väldigt väderberoende, vissa saker ska hinnas med innan det regnar eller under en viss period eller innan frosten sätter in, när det inte är gassande sol, etc. Ja, det stinker ibland när det gödslas, när stallarna städas, det låter en himla massa, speciellt när åkern rensas för stenar, hötorken sätter igång i ett par veckor, dygnet runt,o.s.v. Men jag anser att sådant får man tåla om man bor på landet eller nära lantbruk. Man flyttar inte in bredvid en förskola och sedan klagar på skrikande ungar för att man själv arbetar natt och sover på dagen. Man flyttar inte nära en skjutbana och sedan kräver att de upphör med sina aktiviteter. Man flyttar inte nära en motorväg eller flygplats och gnäller sedan på motorbuller. Man flyttar inte i ett område med sockerbruk eller pappersbruk och sedan anmäler bruken för att de stinker. Jo, jag vet, folk gör det ändå. Men det är inte vettigt någonstans. Och nej, jag är inte lantbrukare men 80% av grannarna är det ;-)
Intressant inställning hos vissa, tycker jag. Bönderna, de svenska då, ska acceptera alla möjliga inskränkningar och krav som gör att produkterna blir dyrare och dyrare. Trots att bönderna själva inte får ut så mycket av det. Och sedan går folk ändå och köper djurplågerikött från andra länder för det är billigare, dun som plockats från levande fåglar i andra länder för det är billigare, mjölkprodukter från andra länders kor som aldrig får gå ut för det är billigare, mat som är full med antibiotika, med kemikalier, djur som är slaktade utan bedövning och annat trevligt. Eftersom ingen har råd med de svenska råvarorna. Tror att jag stoppar här innan jag skriver något om folks mentala kapacitet.