2 491 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
jordat uttag i gammal central
Håller på att tapetsera om, och upptäckte en gammal blyledning med 3 kablar svart, vit ,röd som är kopplad till kylen ett jordat uttag.
i uttaget var röd kabel kopplad till jord, centralen är en gammal 4 ledarcentral utan sparat jordskena,den röda kabeln går till jord/nollskenan. jag vill dra en ny kabel till uttaget, kan jag bara byta ut och koppla in den nya kabel gul/grön på samma ställe som den röda satt?
Tacksam för tips
i uttaget var röd kabel kopplad till jord, centralen är en gammal 4 ledarcentral utan sparat jordskena,den röda kabeln går till jord/nollskenan. jag vill dra en ny kabel till uttaget, kan jag bara byta ut och koppla in den nya kabel gul/grön på samma ställe som den röda satt?
Tacksam för tips
Ja, du kan byta kabeln och koppla in den på samma sätt. Se till att allting sitter fast ordentligt och att jord och nolla ligger under varsin skruv.
Ska du utöka eller bygga om elanläggningen så byt central till en med separeta jord- och nollskenor, om det är trångt och mycket tråd i centralen skulle jag byta ut den ändå. Kombinerad jord- och nollskena är ingen bra lösning, bla därför att det blir trångt och att det så gott som alltid hamnat fler ledare under samma skruv.
Ska du utöka eller bygga om elanläggningen så byt central till en med separeta jord- och nollskenor, om det är trångt och mycket tråd i centralen skulle jag byta ut den ändå. Kombinerad jord- och nollskena är ingen bra lösning, bla därför att det blir trångt och att det så gott som alltid hamnat fler ledare under samma skruv.
Hej
Tack för tipset Fotografen!
Nog är det många kablar alltid. kommer att byta och separera nolla o jord.
Tack för tipset Fotografen!
Nog är det många kablar alltid. kommer att byta och separera nolla o jord.
Klicka här för att svara