E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag glömde säga att jag inte ville ha svar på min fråga...

En klass I-apparat får inte orsaka farliga läckströmmar i PE-ledaren, se SS-EN 60335 13.2 och SS-EN 61140 7.6.3.3.
En klass I-apparat får inte vara farlig i isolerade rum med ojordade uttag, inte ens efter ett enkelfel.
Bruxet i citatet beskriver (lite barnsligt formulerat) hur skyddet fungerar i rum med skyddsjordade uttag. Det förbjuder inte användning i isolerade rum där en annan skyddsmetod används.
Det finns inga risker med detta, om det inte redan är fel på bandet och TS elanläggning.
Ett ESD-armband har en resistans som långsamt dämpar den statiska elektriciteten...det är ju smällen man inte vill ha...
Okej, då finns det inga risker, så bra. Det kan givetvis finnas fel på bandet eller så uppstår ett imorgon. Det finns inga risker så då är elanläggningen i sin ordning, okej. Dock så kan en simpel byggare fördärva en perfekt elanläggningen i isolerad miljö utan bekymmer.

Men plugga in, så ser vi.

Principen är alltså, för att tydliggöra för TS att allt ledande på löpbandet är spänningssatt med 230 V.

Nu dras enorma slutsatser baserade på absolut ingenting, men om, jag säger om ditt uttag är ojordat då finns tre möjligheter.

Det befinner sig i isolerad miljö och där finns inget inom räckhåll som kan sluta kretsen mor dina 230V på handtaget.

Det är ett klass II uttag och i detta fall är det inte säkert du befinner dig i isolerad miljö men stickproppen kommer å andra sidan inte passa.

Det är en hempularen som tog första bästa uttag på rusta och du är fortfarande inte i isolerad miljö.

Förutom allt detta teoretiska finns det en god chans att det inte är en isolerad miljö, antingen modifierats eller aldrig egentligen varit.

Se dig omkring. Syns något farligt? Blottare tegelväggat, klinkergolv, förlängningssladd radiatorer eller armaturer. Något med metall eller kontakt med Moder Jord?

Redigerat:
Ja, du behöver verkligen komma ned på jorden. Du yrar om osannolika risker om att alla med ojordade uttag hemma har en farlig anläggning som behöver uppgraderas. Lägg ned detta nu.

E
Ja, du behöver verkligen komma ned på jorden. Du yrar om osannolika risker om att alla med ojordade uttag hemma har en farlig anläggning som behöver uppgraderas. Lägg ned detta nu.
Ja, så är det. Lite farligare än med en jordad anläggning i vilket fall. Tills annat är bevisat, att anläggningen är besiktigad exempelvis.

Tror inte du sett särskilt många anläggningar i verkligheten tyvärr, därav din ignorans och sukt att vifta med en teoribok vid varje givet tillfälle.

Det du inte förstårr att den förutsätter en korrekt anläggning till att börja med. Du pratar om enkelfel, detta är vårt skydd, statistiken bevisar detta.

Men det är som så att fem enkelfel mycket väl kan bli ett dubbel fel.

Jag håller här.

Du yrar fortfarande. Ett ojordat rum betraktas i allmänhet inte som så farligt att man allmänt skulle avråda från användning av klass I-produkter (eller klass 0 för den delen).

T
Jag tror TS är ett troll som älskar att läsa sådana här evigheterstrådar :crysmile:

P
K Klicka skrev:
Funderar på att köpa löpband, men det står att man skall ha jordat uttag. Men jag har inte det. Men jag har jordfelsbrytare. Borde inte jordfelsbrytare räcka för personsäkerhet?

Står så här:

TS, mitt råd är att lyssna på Bo, som i tusentals inlägg på forumet kommit med de klokaste och bästa råden, medan löken ofta framstår som halvvägs till ett troll.

• Gilla
Lidd och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fel är det ju.
E El-Löken66 skrev:
det är inget olagligt eller fel i sig att plugga maskinen till ett ojordat uttag
Hur ska du ha det? :seenoevil:

• Gilla
MrJozk
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Jag tror TS är ett troll som älskar att läsa sådana här evigheterstrådar :crysmile:
Tyvärr är det två troll i tråden. El-löken kanske startade tråden själv för att få trolla lite mer?

• Haha
TechChad
  • Laddar…
E
I teorin kan det vara säkert ja.

Men det är varje anläggningsinnehavares ansvar att löpande försäkra sig om skicket och förs en stor metallbit in så gäller som alltid att kontrollera att den isolerade miljön är uppfylld, om det nu är sådan i TS fall.

Statisk elektricitet förekommer och kan skada elektroniken då ingen jord finns, däremot är dödsolyckor ovanliga, nog under 20 per år som dör bara men där dör ju folk i löpspåret också. Nu tror jag TS har upplag för att kunna installera sin löpmaskin på ett så säkert sätt som möjligt genom råden i denna tråd, som ju var det som efterfrågades.

Testa jordfelsbrytare.

Kontrollera om maskinen ska stå i en isolerad miljö enligt anvisningar ovan. Är det något som stör den isolerade miljön så åtgärda detta.

Är det inte isolerad miljö sitter där kanske felaktigt ett ojordat uttag, kolla detta med någon kunnig person och byt till ett jordat i så fall.

Använd inte utomhus med mindre än att den är jordad.

Dra inte dit jord för att minska statiska el chockar, sätt upp en skylt så detta inte sker.

Men förstahandsvalet är såklart att jorda anläggningen ifall detta är ekonomiskt möjligt.

• Gilla
useless
  • Laddar…
E
Är det så att vi vet att ingen fara finns kan mina inlägg raderas, möjligt jag missat detta från någon annan tråd. Kanske är hens anläggning mer än prima.

Vill inte bli anklagad för att försöka sprida FUD.

Man kan aldrig utesluta en fara. Men det finns ingen grund för att ifrågasätta ifall TS rum eller ojordade rum i allmänhet verkligen är isolerade från all jord. När frågan om renovering dyker upp så brukar åtminstone jag alltid nämna att rummet måste fortfarande vara isolerat för att kunna behålla ojordade uttag.

Så det finns ingen säkerhetsmässig grund att förbjuda användning av löpband avsedd att skyddsjordas i ett sådant rum. Däremot kan det finnas andra skäl till att den behöver jordas. Men man ska inte överdriva användning av flera klass I-apparater i isolerade rum, vilket jag också brukar ta upp när frågan kommer på tal.

Så svaret på TS fråga är inte "Nej." utan Ja, JFBn ger det personskydd som behövs ifall den ojordade miljön inte skulle vara helt på plats.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
E
Man kan aldrig utesluta en fara. Men det finns ingen grund för att ifrågasätta ifall TS rum eller ojordade rum i allmänhet verkligen är isolerade från all jord. När frågan om renovering dyker upp så brukar åtminstone jag alltid nämna att rummet måste fortfarande vara isolerat för att kunna behålla ojordade uttag.

Så det finns ingen säkerhetsmässig grund att förbjuda användning av löpband avsedd att skyddsjordas i ett sådant rum. Däremot kan det finnas andra skäl till att den behöver jordas. Men man ska inte överdriva användning av flera klass I-apparater i isolerade rum, vilket jag också brukar ta upp när frågan kommer på tal.

Så svaret på TS fråga är inte "Nej." utan Ja, JFBn ger det personskydd som behövs ifall den ojordade miljön inte skulle vara helt på plats.
Håller långt ifrån med om att det är fullt tillräckligt men nu räcker det med tjafs, tror TS kan läsa mellan raderna och fatta ett eget beslut nu.

Förstår inte ens varför det skulle finnas skäl att ifrågasätta så grundläggande principer.

Varför skriver du till mig om att det räcker med tjafs? (Det är ingen fråga som jag vill ha svar på)
Nä, det finns inga skäl att ifrågasätta så grundläggande principer.

• Gilla
Hasse11
  • Laddar…
E
Varför skriver du till mig om att det räcker med tjafs? (Det är ingen fråga som jag vill ha svar på)
Nä, det finns inga skäl att ifrågasätta så grundläggande principer.
Skönt att höra att du ändrat uppfattning, då kan vi sluta skriva oväsentligheter här och låtsas som att vi något om de aktuella förutsättningarna.

Vi håller här.

Mikael_L
K Klicka skrev:
Funderar på att köpa löpband, men det står att man skall ha jordat uttag. Men jag har inte det. Men jag har jordfelsbrytare. Borde inte jordfelsbrytare räcka för personsäkerhet?
Det är bara att plugga in löpbandet och köra så det ryker.
Träning är bättre än oro!

Att du har JFB är inget måste, men däremot bra, den är ett tilläggsskydd som kan träda in ifall något annat fallerar. Är rummet s.k "isolerad miljö" och korrekt utfört så ska man i värsta fall få en obehaglig stöt men strömmen ska vara så låg att man inte löper den minsta risk att dö.
Men skulle det inte vara fallet så kommer JFB träda in och bryta strömmen.

Det viktigaste du kan göra som är enkelt och billigt, för att hålla säkerheten på en hög nivå är att testa JFB med testknappen ett par ggr per år, då vet du att den fungerar, och den motioneras, vilket är bra.
Man trycker på testknappen, då ska vippan falla och all ström försvinna. Sen återställer man genom att föra vippan tillbaka. Jag kanske förklarar för mycket nu, du kanske redan vet ... :oops:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.