Redigerat:
optimum
Ser ut som de flesta 60-70 tals lägenheter med anslutning för lampor i taket.
Nu är det bara en fas och noll så jord kan du strunta i.
De förslag på delar verkar funka. Gäller bara att testa vilka två hål som ger funktion. Alltså du får ansluta stickpropp i din honkontakt och lyser det inte får du vrida ett steg (60 grader) och prova igen, och kanske ett steg till.

R
J jonasdenohandige skrev:
Mjae så här ser det ut!
Är ett vanligt montage , lock av något slag , en krok att hänga armaturer i , ett hänglamputtag för att få ström till armaturen
normalt kopplat i taket på dom stift som är närmast där ledningarna går in ,

optimum rolri skrev:
Alltså du får ansluta stickpropp i din honkontakt och lyser det inte får du vrida ett steg (60 grader) och prova igen, och kanske ett steg till.
Det går inte att vrida själva kontakten i uttaget utan man får lossa en tråd och flytta till den lediga uttaget, sedan är det inte 60° det ska vridas utan 120° (360°/3=120°).

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Som Demmpa skrev är det inte ett lock, det är en takrosett. Den har inget med elen att göra. Elen kommer ur ett rör som vilket takutlopp som helst med en krok bredvid.

Hej igen,

Har nu fått sladdarna, men har jag inte fått jordade sladdar?

• Hand håller en avskalad elektrisk kabel med tre ledare: brun, blå och gul/grön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonasdenohandige skrev:
Hej igen,

Har nu fått sladdarna, men har jag inte fått jordade sladdar?
Ja, det är jordad kabel.
Vad beställde du, FRTT-061_Xm eller FRTT-061-jordad_Xm?

Var helt säker på att jag beställde ojordade men verkar ha klickat fel. Skulle det gå att kapa av den jordade sladden en bit upp och inte använda den?

Mot lampsockeln så skulle jag nog klippa jordtråden nära ytterhöljet, vid lampproppen beror på om det går att lägga jordtråden så att den inte under några omständigheter på något sätt kan komma åt jord eller nolla.

• Gilla
jonasdenohandige
  • Laddar…
tommib
Demmpa Demmpa skrev:
Mot lampsockeln så skulle jag nog klippa jordtråden nära ytterhöljet, vid lampproppen beror på om det går att lägga jordtråden så att den inte under några omständigheter på något sätt kan komma åt jord eller nolla.
Du menar nog fas eller nolla.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du menar nog fas eller nolla.
Självklart menar jag fas istället för jord som jag skrev, tack för rättningen.

Hej igen!

Jag har nu klippt till jordade sladden så den alltid nuddar plast och inte kan nudda något annat. Jag har satt en plastbit enligt lamphållarförsäljaren så att jag skulle göra den dubbelisolerad. Sen har jag kopplat som ni ser på bilderna. Ni ser inget jag har gjort galet?

• Hand håller i en lamphållare där en jordad sladd med svart yttre isolering är kopplad med skruvar.
    Skapa konto
  • Närbild på jordad elektrisk sladd kopplad till lampsockel med isolerande plastbit.
    Skapa konto
  • Närbild på en hand som håller en lamphållare med en nyligen monterad sladd och isolering.
    Skapa konto
  • Jordad sladd klippt för att alltid nudda plast, monterad i en lamphållare med en extra plastbit.
    Skapa konto
  • Installerad sladd i lamphållare med isoleringsplast och skruvmejsel på ett bord.
    Skapa konto
Dragavlastningsbygeln ska sitta över kabelns yttermantel och ej över innerledarna.

Ytterhöljet på sladden ska alltid vara den delen som dragavlastningen klämmer över, så skjut in sladden i kontakten.
När det gäller lampsockeln så bör/ska sladden sticka ut genom den vita klämskyddet, dragavlastningsskruven ska i sin tur klämma på klämskyddet.

tommib
Nästan rätt. Dragavlastningen ska sitta över kabelmanteln, inte över de enskilda ledarna. Ett tips är att få in tyget där också eller krympa på en bit krympslang, annars repar det gärna upp sig med tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.