Hej! Detta är mitt första inlägg på detta forumet :)

Jag har köpt en gammal fräck Nilfisk och renoverat och den funkar utmärkt! Nu är det bara ett problem, huset där den ska vara har bara jordade uttag, men dammsugaren är ojordad.

Hur hanterar jag detta smidigast?

Njaa, om det nu är en riktigt gammal maskin så kanske den inte är dubbelisolerad, utan faktisk har och skall ha en gammal hederlig ojordad kontakt.

hempularen skrev:
Njaa, om det nu är en riktigt gammal maskin så kanske den inte är dubbelisolerad, utan faktisk har och skall ha en gammal hederlig ojordad kontakt.
Eh, What?

Dubbelisolerad = går bra med ojordad kontakt i vilket uttag som helst
Gammal inte dubbelisolerad= "Hederlig ojordad" i "vilket uttag som helst?

Den är nog att klassa som "riktigt gammal" :)

Kontakten är rund och passar alltså inte i ett jordat uttag, om det säger mer?

Buster1 skrev:
Eh, What?

Dubbelisolerad = går bra med ojordad kontakt i vilket uttag som helst
Gammal inte dubbelisolerad= "Hederlig ojordad" i "vilket uttag som helst?
En gammal ojordad kontakt passar inte i ett jordat uttag... Det är därför man ser vissa som klipper i sönder kontakten för att den ska passa i jordade uttag, vilket inte är att rekommendera...

Enligt lagen får den bara användas i riktigt gamla hus mao. Till jordade uttag får bara jordad eller dubbelisolerad utrustning anslutas.

Personligen skulle jag sätta dit en jordad propp och använda den i torr miljö långt ifrån jordad utrustning, men vem vill ha en gammal dammsugare, ställ den på museum.

Har du JFB så kommer du troligen bara att få en liten stöt OM något falerar.

Protte

Jisses, det här var förvirrande. Att ställa den här frågan känns faktiskt lite underligt, jag har studerat elektroteknik i snart 4 år på Lunds tekniska högskola. Men sånt här får vi verkligen inte lära oss något om, tyvärr, och då är det ju bäst att fråga :)

Ni tycker ganska att det verkar mysko att jag vill ha en gammal dammsugare, men denna har den roliga egenskapen att vara byggd till större delen i metall och i övrigt ganska konduktiva material, dvs är skaftet lagom jordat så blir den väldigt ESD-säker! :) Detta är perfekt för mig då jag pysslar en del med elektronik på fritiden. I övrigt så funkar den hur bra som helst för vardaglig städning. Kollade över motorn och lager (skf :)), kol och kommutator hade knappt något märkbart slitage trots många års bruk, den kvaliten gillar jag! :)

Lateralus skrev:
Ni tycker ganska att det verkar mysko att jag vill ha en gammal dammsugare, men denna har den roliga egenskapen att vara byggd till större delen i metall och i övrigt ganska konduktiva material, dvs är skaftet lagom jordat så blir den väldigt ESD-säker! :)

Det är det som gör det farligt. Hade det inte varit metall hade du inte behövt jorda den för att slippa livsfara.

Om den inte behövde vara jordad när den tillverkades, varför skulle den då jordas idag? Kan ju inte finnas krav på retroaktiv jordning. Finns ju heller inga garantier för att hela höljet verkligen blir jordat bara för att man skruvar dit en jordad kabel. Vissa metalldelar kan ju vara isolerade från varandra.

Helt enkelt så att om den inte är an passar för att användas i jordad miljö Finns säkert en anledning till att de sitter en ojordat rund kontakt hade det varit så att den skulle passa över allt hade det varit smal kontakt eller rund med jack för de jordade stiften.

Patrick E skrev:
Om den inte behövde vara jordad när den tillverkades, varför skulle den då jordas idag? Kan ju inte finnas krav på retroaktiv jordning. Finns ju heller inga garantier för att hela höljet verkligen blir jordat bara för att man skruvar dit en jordad kabel. Vissa metalldelar kan ju vara isolerade från varandra.
Jo visst finns det krav på det...
Samma som om du skulle byta till jordade lamputtag.. Då kan du inte bara byta lamp proppen till en med jord... Du måste jorda armaturen med...

Dammsug i gummistövlar och diskhandskar.

Förr var ingenting jordat i bostadsrum, men numera är allt som går att jorda jordat. Det bör därmed också denna dammsugare vara, även om du har JFB i huset. Så om det går skulle jag rekommendera att du byter anslutningssladd till en jordad och ser till att all berörbar metall blir jordad.

Ja, denna tråden fick mig att börja oroa mig lite må jag säga. Skulle faktiskt kännas bra att byta ut anslutningen på motorn också, den gamla känns lite skallrig. Ska mickla dit ett jordat apparatintag :)

Tack för tipsen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.