Det gäller att sätta saker i rätt perspektiv.
- Juridik, om någon omkommer, vad blir straffet
- Samvete, om någon omkommer och du slipper straff, hur kommer det att kännas och hur kommer det påverka resten av ditt liv. Om ett barn till familjen som flyttat in dör, hur skulle det kännas?
- Risk, nej, troligtvis kommer ingen att dö, risken är verkligen minimal. Men förr eller senare kommer någon att dö, kanske inte på grund av dessa uttag, men av andra med samma fel, det handlar bara om tid.

Alla som är utbildade inom el i någon form har fått några läxor mer inpräntade än andra, användningen av Gul/gröna kablar och jordning generellt är nog kanske den mest repeterade av dom alla.
Utbildade elektriker följer inte alla regler, jag har svårt att tro att det finns någon som aldrig har gjort en egen bedömning att det är okej att tänja lite på reglerna vid unika tillfällen.
Men, det finns extremt få elektriker (inkl hobbyelektriker) som tänjer på gränser kring jordning, det är helt enkelt en sak som är helig.

Som nästan alla är inne på finns det inte så många lösningar, gör rätt för dig!!!
Oavsett varför, om det är samvete, pengar eller fängelse spelar ingen roll.

Om du är rädd för att förlora ansiktet kan du alltid ljuga ihop en historia att du i efterhand har fått reda på att det inte är okej och nu vill göra rätt för dig.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Hur stor är risken att du kopplar in en apparat och anslutar den på riktig jord utan att upptäcka att jorden saknas i stora delar av kopplingsdosarna och i centralen?
Frågan är igen uppriktigt. Vilka kontroller förväntas en elektriker göra och hur uppmärksam ska hen vara?
S Slugge skrev:
Nej, en elektriker kan inte missa att PE saknas, antar Mikael menade i planeringsstadiet, detta kan då leda till oförutsedda ökade kostnader.
Slugge, nej jag menar att det finns en överhängande risk att jag missar detta då jag drar en helt ny matning till VP i rummet, dvs inte alls rör det befintliga.
Och då kommer alltså risken att jag för in jordpotential i rummet och den isolerade miljön som är förutsättningen för att fortsätta använda ojordade uttag är förstörd.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Ja, det också Mikael_L, ytterligare en av alla risker som kan uppstå då man fuskar med det grundläggande..
Nu hade du troligen reagerat som Harry73 skrev då du kikat in i elcentralen och endast ett fåtal grupper varit försedda med PE, det hen skriver om att du skulle kolla varje kopplingsdosa stämmer naturligtvis inte då detta ansvaret tillfaller anläggningsinnehavaren eller brukaren.

S Slugge skrev:
Ja, det också Mikael_L, ytterligare en av alla risker som kan uppstå då man fuskar med det grundläggande..
Nu hade du troligen reagerat som Harry73 skrev då du kikat in i elcentralen och endast ett fåtal grupper varit försedda med PE, det hen skriver om att du skulle kolla varje kopplingsdosa stämmer naturligtvis inte då detta ansvaret tillfaller anläggningsinnehavaren eller brukaren.
Som jag skrev innan så beror det bla på hur många rum som har jordade uttag, om det bara är det rum som LLVPn ska monteras i (förutom köket) så är risken stor att elektrikern inte tänker på att det kanske skulle varit en jordtråd till i gruppcentralen.

harry73
S Slugge skrev:
det hen skriver om att du skulle kolla varje kopplingsdosa stämmer naturligtvis inte
Jag menade att man antingen kopplar in i en dosa i samma rum och då tittar i dosan eller att man drar ny matning från centtalen och då tittar in i centralen.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
harry73
S Slugge skrev:
Harry73, måste säga att du verkar nästintill besatt av att försöka övertyga folk om det fejkjordade uttaget förträfflighet, har du några gamla synder som gnager på ditt samvete kanske .
Inte besatt, men de första svar ts fick tydde på att det var väldigt farligt. Jag undrade bara om det kunde stämma och ville veta mer hur ni tänkte där.
Nu skriver jag nästan aldrig i elforumet för jag inte har så mycket att tillföra på området. Just här bestämde jag mig att fråga vidare och lära mig.
Och jag tycker att det fanns en del nyanserade svar bland alla inlägg.(y)

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Och du menar att man kontrollerar alla trådarna och vart dom tar vägen när man kopplar in en ny ledning i en central?? Det man har full koll på är den ledning som man själv lägger in, det g:a bryr man sig ytterst lite om, om inte fastighetsägaren uttryckligen vill att man ska kolla.

• Gilla
Slugge och 2 till
  • Laddar…
I vårt hus från -69 så var det jordtråd dragen till många av vägguttagen och nästan alla lamputtag men det var bara i källaren och i köket som det var jordade uttag. I några av dosorna var jorden skarvad, det var i dom dosor som försörjde jordade uttagen.
Jag såg till att alla uttag blev jordade överallt, det blev till att dra lite jordtråd till några rum.

Så i vårt hus så kunde man inte se i gruppcentralen om uttagen var jordade eller inte.

harry73 harry73 skrev:
Inte besatt, men de första svar ts fick tydde på att det var väldigt farligt. Jag undrade bara om det kunde stämma och ville veta mer hur ni tänkte där.
Nu skriver jag nästan aldrig i elforumet för jag inte har så mycket att tillföra på området. Just här bestämde jag mig att fråga vidare och lära mig.
Vad är det du lärt dig då? Risken är att du och en del andra i tråden som framhärdar i att det inte skiljer i risker, faror med TS utförande bara ser till inlägg som ger medhåll. Det är väl en mänsklig egenskap på gott och ont men att ducka när man istället bör fundera och ev komma lite framåt själv ger inget.

Sen kan jag bara hålla med tex tommib att oavsett allt kring ev teknikaliteter har TS gjort fel och bör rätta det eller uppmärksamma köparen. Och synd att det i vanlig ordning går överstyr kring dolda fel, ersättningar, preskription etc dvs rent drav i denna forumdel och borde i stort kunna hållas i andra delar och bara i förbifarten nämnas här.

Och tidigare fick du ett uppslag på ett sätt där man enkelt kan visa på skillnaden i risk för fallet. Dvs där siffrorna 1,2,4 nämndes vid tillfälle kan du fundera kring det eller ta upp det med Slugge, jag tror han förstår det.

harry73 harry73 skrev:
Vad är det du lärt dig då? Risken är att du och en del andra i tråden som framhärdar i att det inte skiljer i risker, faror med TS utförande bara ser till inlägg som ger medhåll. Det är väl en mänsklig egenskap på gott och ont men att ducka när man istället bör fundera och ev komma lite framåt själv ger inget.

Sen kan jag bara hålla med tex tommib att oavsett allt kring ev teknikaliteter har TS gjort fel och bör rätta det eller uppmärksamma köparen. Och synd att det i vanlig ordning går överstyr kring dolda fel, ersättningar, preskription etc dvs rent drav i denna forumdel och borde i stort kunna hållas i andra delar och bara i förbifarten nämnas här.

Och tidigare fick du ett uppslag på ett sätt där man enkelt kan visa på skillnaden i risk för fallet. Dvs där siffrorna 1,2,4 nämndes vid tillfälle kan du fundera kring det eller ta upp det med Slugge, jag tror han förstår det.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
harry73
GK100 GK100 skrev:
Vad är det du lärt dig då?
Att risken med ojordade jordade uttag är densamma som med ojordade uttag sålänge man använder dom på samma sätt som man skulle använda ojordade uttag. Det är såklart inte samma sak som att det är säkert. Skulle man t ex dra en förlängningssladd från ett ojordat uttag till trädgård badrum eller kök, är det lika farligt och olämpligt som när man gör det från ett ojordat jordat uttag.
Risken ökar när folk som inte skulle använda ett ojordat uttag felaktigt gör det nu för att de tror att uttaget är jordad. Och eventuellt kan man lura elektriker som då kan få för sig att introducera jord i en ojordad miljö.
Men framförallt går det inte att säga exakt hur lämpligt och farligt anläggningen blir eftersom det finns en rad lagliga och olagliga egenskaper i en elanläggning som gör det lättare att luras att uttaget verkligen är jordat.

Räcker det som sammanfattning?

Angående de uttagsklasser som du vill att lag läser mig in på, kan jag tycka att det blir bättre om du bara berättar vad du är ut efter. Jag lär bättre på det sättet.

• Gilla
noupe och 1 till
  • Laddar…
Hej! En elektriker hade aldrig fått göra så :) Men ni antar jag du är en hemmapulare så jag ser väll 2 alt:

Alt1 byt kontakterna till ojordat om det nu inte står i försäljningen att alla kontakter är jordade.
Isåfall går de under dolda fel.

Alt 2: Dra dit jordkabel, äldre hus brukar strula med röratopp men med lite efarenhet brukar det gå rätt bra.

Tillnästa gång så byta aldrig ut ojordat till jodade uttag, funktionen är missvisande! Tänk om ett barn kryper fram till uttaget och gör något, utan personskydd så är det livsfarligt!

S
L Leif j skrev:
Monterade jordade vägguttag i min föra lägenhet utan att det finns jordad kabel, funktionen blev det samma, huset byggt 1983 och det finns en nyare elcentral med jordfelsbrytare. Kan nya ägaren kräva att jag skall dra jordad kabel till alla vägguttag?
Jag hoppas att du åker på att betala för omdragning i hela lägenheten, det här var fan det dummaste jag någonsin läst.
Så dumt att jag faktiskt t.o.m tror att du trollar.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S
B bobbygrossmann skrev:
Tillnästa gång så byta aldrig ut ojordat till jodade uttag, funktionen är missvisande! Tänk om ett barn kryper fram till uttaget och gör något, utan personskydd så är det livsfarligt!
Snacka om att fokusera på fel sak, det är knappast farligare för ett barn att pilla med ett ojordat uttag än ett jordat.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Kom det dit petskydd så är det till och med säkrare. ”Tänk på barnen” kortet kom nog fram lite väl fort här.

• Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.