harry73
GK100 GK100 skrev:
Det beror hoppas jag på att du gör dig dum,
Nej jag gör mig inte dummare än jag är. Jag behöver nog en förklaring varför det är så farligt, och det borde vara on topic i elforumet.
Att det är olagligt, gör installationen otydligt, och att det är väldigt olämpligt förstår jag, men vad krävs för att det ska bli livsfarligt?

• Gilla
lillefar och 5 till
  • Laddar…
Att byta till jordade uttag utan att tillse att jordförbindelse finns till uttaget, då har man enligt mig passerat en anständighetsgräns.
Detta även om de flesta prylar idag är dubbelisolerad och färre och färre prylar är jordade.
Nån gräns för klåpare måste finnas.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
harry73
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är radiatorer för uppvärmning så är dom nästan alltid jordade, antingen via jordtråd eller vattnet.

Dåtidens ”skyddad miljö” visade sig fungera riktigt dåligt, bla därför blev det krav på jordade uttag överallt.
Det kan jag hålla med om, men tycker du då att det borde vara dolt fel med ojordade uttag i ett rum men 'jordade' element?
Det skulle jag faktiskt hålla med om.

• Gilla
Rickard Ohlin och 4 till
  • Laddar…
Jag och @Leif j pulade lite med elen i hans hemmapulade hus ifrån 1983. @Leif j bad mig gå och stänga av huvudströmmen. Jag gick dit men sket i att stänga av huvudströmmen. Istället berättade jag för Leffe att den var av. Han fick visst en jävla smäll och avled. Kan hans anhöriga hålla mig ansvarig?

Förstår du liknelsen? Jävla fåne.

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Till er som skriver här på slutet, det är förre ägaren till /boende i lägenheten som är TS och hen har fått kalla fötter pga av en oförklarlig dumhet att felaktigt byta uttag. Nuvarande ägaren /den boende till lägenheten är inte inblandad /informerad om detta faktum att fortsättningen på jordningen saknas.

Protte

• Gilla
bleckis och 1 till
  • Laddar…
harry73
Om ts vet att elanläggningen är felaktigt och bara förmodar att köparen inte vet det, ska han informera säljaren om det, framförallt om ts är ansvarigt för felet.
Skulle det leda till skadeståndskrav får ha ta den striden när den kommer. Det är i alla fall bättre än att hållas ansvarigt för elolyckor.

• Gilla
Slugge och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Jag och @Leif j pulade lite med elen i hans hemmapulade hus ifrån 1983. @Leif j bad mig gå och stänga av huvudströmmen. Jag gick dit men sket i att stänga av huvudströmmen. Istället berättade jag för Leffe att den var av. Han fick visst en jävla smäll och avled. Kan hans anhöriga hålla mig ansvarig?

Förstår du liknelsen? Jävla fåne.
Jag förstår inte... På vilket sätt blir anläggningen akut farlig för att jorden inte är ansluten? Om det hade varit så farligt att använda skyddsjordade saker i ojordade uttag så hade man väl utformat uttagen så att dom inte passade? Nu är det ju tvärtom...

Jag håller med dock om att det är fel i sak att sätta upp fel sorts uttag och göra sken av att anläggningen har vissa egenskaper som den inte har.

• Gilla
MagnusSt och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag förstår inte... På vilket sätt blir anläggningen akut farlig för att jorden inte är ansluten? Om det hade varit så farligt att använda skyddsjordade saker i ojordade uttag så hade man väl utformat uttagen så att dom inte passade? Nu är det ju tvärtom...

Jag håller med dock om att det är fel i sak att sätta upp fel sorts uttag och göra sken av att anläggningen har vissa egenskaper som den inte har.
Den blir inte automatiskt akut farlig, man har bara ökat sannolikheten för att detta ska ske. Ett ojordat uttag kan inte överföra en farlig potential utan det krävs ett fel i apparaten, som du tidigare var inne på krävs även ett fel till för att olyckan ska vara ett faktum.

Ofta när jag ser dessa installationer har man klamrat lampsladd 2x0,75 vilket ytterligare ökar risken.

Men förstår egentligen vad det finns att diskutera här, får en känsla av att Harry73 har några uppsatta falskjordade uttag på sitt samvete då hen så desperat försöker försvara metoden, tyvärr Harry, elforumet föddes inte igår, du kanske kan lura i dina ungar att det är en okej metod, men var snäll och gör inte detta.

Någon skrev att jordade element i ojordat miljö var ett dolt fel, detta vill jag inte hålla med om då detta följt den tidens praxis, detta är än idag en vanligt förekommande lösning, vi har förvisso en skribent här på forumet som brukar skriva om systemets farlighet, men jag är inte övertygad och inga bevis har framförts utom anekdotiska. Men kan hålla med om att det inte var någon bra lösning alls.

Jag undrar samma med @harry73, förklara för mig varför tex en dator (en sån med jordad sladd) inkopplad i ett jordat uttag utan ansluten jord, blir farligare än samma dator ansluten till ett ojordat uttag (på samma plats, dvs ojordad miljö).

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet
Så, googlat detta åt dig :p

• Gilla
brajt
  • Laddar…
Faktisk så gick dotterns datornätdel sönder och det blev kontakt mellan fas och skyddsjord och hon sitter 10 cm från elementet.
Nu gick det bra, jordat uttag OCH JFB

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag undrar samma med @harry73, förklara för mig varför tex en dator (en sån med jordad sladd) inkopplad i ett jordat uttag utan ansluten jord, blir farligare än samma dator ansluten till ett ojordat uttag (på samma plats, dvs ojordad miljö).
Det är ju ökad risk att jorden antar annat än nollpotential, nu kan du få höljet spänningsförande med ett enkelfel i dosan också.

Du lurar även användaren, jag själv gillar inte att använda jordade datorer i ojordade uttag.

Som regel finns det fler fel om någon gjort detta misstag, man har inte haft det som tidigare kallades nödig kännedom, börjar man fundera i dessa banorna är man snart ute på hal is och olyckan är snart ett faktum, finns ingen som helst giltig anledning att installera uttag med skyddsjord utan att dra fram skyddsledare.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Exakt samma sak händer ju i ett ojordat uttag, som hade varit det korrekta att byta till (om man ville ha nya fina). Visst, de där 3 cm extra metallbleck ökar kanske risken något, men enkelfel som ger höljet spänningsförande har vi ju även med ojordadfe uttag av korrekt modell.

Att det är fel och dumt tror jag vi alla är overens om, men akut farligt?

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
harry73
prototypen prototypen skrev:
Faktisk så gick dotterns datornätdel sönder och det blev kontakt mellan fas och skyddsjord och hon sitter 10 cm från elementet.
Nu gick det bra, jordat uttag OCH JFB
Jag förstår att det där kan vara farligt om det visar sig att skyddsjord inte var inkopplad och jfb inte funkar.
Men hur skulle samma situation vara farligare i ett ojordat rum med fel (jordade) uttag istället för rätt (ojordade) uttag.

Är det så att ojordade uttag överlag ska ses som fel (kanske inte enligt ellagen men i alla fall i en överlåtelsebesiktning) och att bytet mot jordade uttag gör felet dolt?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.