Hej,

Hoppas att jag kan få hjälp av någon kunnig inom el! Jag har nämligen köpt en ugn från Siemens som kommer levererad med sladd men utan stickpropp (fas, nolla, jord). Dock har jag bara ett perilexuttag bakom ugnen och inte vanligt jordat uttag. Ser att elektrikern som satte in den gamla ugnen hade samma utmaning och gjort enligt bild - är detta korrekt? Kan jag göra på samma sätt med min nya ugn?

Stort tack!
 
  • Eluttag med anslutna kablar i blått, brunt och gult/grönt, förmodad anpassning från sladd till perilexuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Svaret på frågan hittar du på ugnens märkskylt. (Koppla aldrig efter hur en annan apparat var inkopplad). Där står troligen "230 V~" och då är denna koppling korrekt. Det kan även stå något i stil med "400 V 1N~" även om det är både felaktigt och osannolikt. Det brukar vara kompletterat med en märkning som anger själva elementspänningen hos ugnen. Men det säljs nog inga andra ugnar än 230 V idag.
 
  • Gilla
Torpgurra
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.