Får väl fram med gängtappen, kabelskorna och krimptången då helt enkelt ;)

Eller så tar du jordflätor från nån biltillbehörsfirma, klart mycket snyggareoch tåligare.

/Kent

Jo men det mekaniska slitaget lär inte vara så stort samt att jag tänkte dra jordningen inne i hyveln så jag slipper se skiten ;)

Om man bultar eller svetsar ihop metalldelar ser jag ingen orsak att dra en koppartråd mellan dom olika delarna, utan bara mellan dom delar som inte är permanent ihopsatt

elmont skrev:
Om man bultar eller svetsar ihop metalldelar ser jag ingen orsak att dra en koppartråd mellan dom olika delarna, utan bara mellan dom delar som inte är permanent ihopsatt

...och använd "taggbrickor" i mellan bultarna!

Taggbrickor behövs bara om man behöver skära igenom någon form av isolerande ytbehandling. Rena metallytor räcker.

Många tips blir det ;) När jag drar kabelskor med skruv i diverse gods använder jag alltid låsbrickor, då vet man att anslutningen nyper riktigt bra.

Man ska alltid ha en bricka (plan) mellan gaffeln/ringen på kabelskon och skruvskallen så att skruven inte drar med sig kabelskon. Sen kan man ha en taggis eller fjäder också om man tycker att det behövs.

I know... det ger sig liksom eftersom kabelskon annars vrider sig med skruven ;)

Jordning av motorn och eventuella metallkapslingar tycker jag räcker Realistiskt sett kan jag inte se hur maskinen skulle kunna bli strömförande förutom i de tidigare nämnda delarna .Förutsättningen är att du har gjort en ordentlig installation av kablaget. Installera ett kontaktormotorskydd oxå. Det finns färdiga att köpa med nollspänningsutlösning. Jag skulle tro att det finns och köpa på Jula exempelvis

pefo skrev:
Man ska alltid ha en bricka (plan) mellan gaffeln/ringen på kabelskon och skruvskallen så att skruven inte drar med sig kabelskon. Sen kan man ha en taggis eller fjäder också om man tycker att det behövs.
Jaa, och varför kan inte GARO som är ett seriöst företag. Montera det på plintar i deras motorvärmarcentraler... Lika irriterande varje gång som ringkabelskon börjar att vandra...

Att ni tycker detta är ett så stort problem. Men det klart ,monterar man på accord så kan små saker bli ganska stora : )

Så där, nu var elen klar på hyveln. Bidde jordning av alla separat metallbitar, dvs ramen, matningsborden samt remskyddet.

el1.jpg

el2.jpg

Gött, nu är det bara remmen kvar som ska bytas ;)

Du har lagt ner ett imponerande arbete.. Jättesnyggt!! Maskinen startar inte av sig själv efter strömavbrott heller?

Och har du skrapat bort all färg under anslutningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.