24 492 läst ·
247 svar
24k läst
247 svar
Jorda all el i hus från 80-talet?
Det är därför jag undviker pul med sånt som jag inte begriper, t ex centraler. Jag har då och då sett några underliga JFB-installationer på forumet och jag vill minnas att det var någon som verkligen inte ökade säkerheten när den bröt. Men bara ett vagt minne.E elmont skrev:
Om man har grupper som inte skall skyddas av jordfelsbrytaren och blandar ihop nollorna så kan det bli att jordfelsbrytaren omedelbart löser vid belastning av de oskyddade grupperna varvid nollan men inte faserna bryts till dessa grupper. Det innebär en stor risk för förstörd utrustning och i värsta fall brand. Men det är väl i högre grad en risk förknippad med att koppla sådant man inte förstår sig på än det är en risk förknippad med jordfelsbrytare.D datja skrev:
Det var nog något sånt i den där tråden jag läste. Det är klart att en korkskalle kan göra vilka fel som helst, men att skarva på ett till vägguttag kräver färre insikter än kasta in en JFB i syfte att öka säkerheten.A Avemo skrev:Om man har grupper som inte skall skyddas av jordfelsbrytaren och blandar ihop nollorna så kan det bli att jordfelsbrytaren omedelbart löser vid belastning av de oskyddade grupperna varvid nollan men inte faserna bryts till dessa grupper. Det innebär en stor risk för förstörd utrustning och i värsta fall brand. Men det är väl i högre grad en risk förknippad med att koppla sådant man inte förstår sig på än det är en risk förknippad med jordfelsbrytare.
Jordfelsbrytaren indikerar väl också kring smygande fel, isolation som inte räcker till eller när det tränger in vatten där det inte ska etc. Så indikerar väl lite i förväg när en potentiellt allvarlig förändring börjar ske.Dan1891 skrev:
Min jordfelsbrytare meddelade tydligt när värmeelementet i tvättmaskinen inte längre var i det skick det borde.
Inte svar på detta inlägg men generella diskussioner kring statistiken, om jag inte missminner mig ingår även brand startad i tex en kastrull på spisen under elolyckor. Där ska det väl ganska mycket till för att jordfelsbrytaren ska skydda.
För att återkoppla lite till tråden trådade elektrikern om hela mitt vardagsrum och ett sovrum då ett vägguttag i köket saknade jord som åtgärdades (varför det nu inte var jord där i köket från början!? Byggt 63, övrigt i köket jordat med röd tråd) har ännu inte bytt till jordade uttag i de rummen.
Får jag göra det själv, elektrikern har ju dragit fram jord och uttag får jag ju byta själv?
Dock går ett uttag på annan grupp och takbelysningen saknar bitvis jord så om elektrikern ändå ska åtgärda detta kan denne också få lägga någon halvtimme på att byta uttagen, mer hypotetisk fråga (och kanske en risk vid eventuell flytt, då 6/7 uttag är förberedda med jord, men inte rummen i sin helhet, risk att någon byter till jordade uttag där det "går" utan att tänka på helheten?)
Lite kul dragning förresten, en och samma grupp gick i golvnivå till alla uttag runt nästan hela husets ytterväggar. Från källare till vardagsrum och därifrån uttag till uttag.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 749 inlägg
För att det som sagt är samma sak som att vara på sjön utan flytväst, eller köra bil utan bälte.Dan1891 skrev:
Det är en mycket billig och effektiv säkerhetsåtgärd. Pss som flytväst och bilbälte.
Bäst är naturligtvis att inte hamna i sjön, eller krocka, men man styr inte över alla variabler i livet.
Ja, jag har haft nytta av JFB när ett gammalt galvat vattenledningsrör i källaren fick ett hårfint hål som blötte ner ett uttag på väggen alldeles bredvid.J JFrisk skrev:
Så förutom skydd för person så kan det vara bra genom att indikera andra fel också.
Jag drog om allt i en rätt stor lägenhet, samt elinstallationer för det nya köket, om jag inte minns fel så landade det hela på lite drygt 30' säg ungefär 35.000:-Bo.Siltberg skrev:
Så att dra fram jordledare samt byta alla uttag i en villa kan nog utan större problem landa på bortåt 50'.
Skulle jag lova ett fast pris så blev det nog nåt runt 50-60', för 120-140 m2 villa, för att försäkra sig emot lite krångel som ofta blir.
Jodå. Mycket gråt lär det bli, men barnet överlever med 99,9% sannolikhet, (eller ännu högre).Bo.Siltberg skrev:
Nej, du är ganska fel ute nu.E elveteran skrev:
Men du har rätt om att det är både ström OCH tid som spelar roll.
Men några fåtal mA skadar inte kroppen, 0,2-2mA någonstans är var vi öht taget börjar känna att det är en strömgenomgång
Men JFB löser ju dock allt snabbare ju mer ström det är.A Avemo skrev:
När jag testar (en helt fungerande JFB) så brukar tiden bli något runt 20-40mS vid 30mA felström, och runt 10mS vid 150mA.
Och kraven är satta till 300mS resp 40mS för dessa felströmmar, och de ligger med god marginal inom vad en människa klarar, men det blir ju dock en väldigt obehaglig upplevelse ändå.
Ja det är så, fast du formulerar det fel:S Styrman_jansson skrev:
"får bryta redan vid 15mA"
Ska egentligen vara "får inte bryta vid 0,5*In" (dvs 15mA)
Gränserna (som gäller både vid tillverkning samt provning i anläggning) är:
0,5x In - får ej bryta
1x In, måste bryta inom 300mS
2x In, måste bryta inom 150 mS
5x In, måste bryta inom 40mS
Detta ger, för den vanliga JFB vi sätter in för personskydd (med In=30mA )
15mA - får ej bryta
30mA, måste bryta inom 300mS
60mA, måste bryta inom 150 mS
150mA, måste bryta inom 40mS
Själv testar jag normalt sett bara 0,5xIn, 1xIn, 5xIn - för att mitt instrument inte har något läge för att testa 2xIn.
Den får du nog ta fram en källa på. 30 mA är mycket även för en vuxen. Får någon som är hälften så lång och väger en bråkdel i sig lika mycket ström är det naturligtvis mycket farligare.Mikael_L skrev:
En dold fördel med JFB är annars brandskyddet. Den räddar liv genom att förhindra brand i elinstallationerna.
Bra resonemang från dig stämmer helt och hålletH HenrikHuslöse skrev:
Det där får du gärna utveckla. Att den i vissa situationer kan förhindra brand håller jag med om men inte att den skulle vara något slags allmänt skydd mot brand orsakad av elinstallationerna.H HenrikHuslöse skrev: