har all el infällt i mitt hus, men skulle vilja ha jordade uttag i hela huset, men hur
i hela friden ska man få jorden till alla uttag, verkar svårt att hitta hur det är dragit samt
svårt att dra in kablar i befintliga rör ..

Det går att använda de gamla kablarna som dragtråd för de nya. I alla fall om du hittar båda ändar av röret och det inte är genomspikat.

Det ska inte vara några problem om det är korrekt utfört. Man ska kunna lista ut var det finns kopplingsdosor. Vanligt är att centralen matar en takdosa, varifrån det utgår rör till uttag och strömbrytare i rummet. I andra fall sitter det en dosa högt upp på väggen i riktning mot centralen. I undantagsfall matar centralen en apparatdosa, uttag eller strömbrytare, som fördelar vidare. Ibland kan man faktiskt hitta en skyddsledare i kopplingsdosan, men då måste man kontrollera noga att den verkligen är inkopplad i centralen.

Det bör heller inte vara besvärligt att dra i en tråd till, om inte VP-rören eller flexslangarna har för tvära böjar. Om du ska göra det själv behöver du en isolationsprovare för +5 lakan...plus behörighet. En bättre metod kan då vara att byta alla trådar i rören, och använda de gamla som dragtråd. Det minskar risken för isolationsfel, jämfört med att vålda igenom en dragfjäder.

Den obligatoriska kontinuitetskontrollen kan man göra med en multimeter, tillsammans med inspektionen att allt är rätt kopplat.

Avemo skrev det, men det tål att upprepas; det är inte alls liten risk att du inte kommer kunna dra i trådar i alla rör. Har du dragit ut de gamla så får du fälla in nytt rör eller dra utanpliggande.

Jag vet av erfarenhet.

Frågan är också varför du vill ha jordat överallt? Jag tycker det finns en utbredd uppfattning att detta höjer elsäkerheten mycket mer än det faktiskt gör. En jordfelsbrytare skall ALLA ha anser jag, det är den största och enklaste vinsten man kan göra säkerhetsmässigt.

Jordfelsbrytare och jordade uttag är väl bra men handen på hjärtat hur många har egentligen skadats av el i hemmet under alla år när inte jordfelsbrytare inte var var mans egendom ?
Jag är på intet sätt emot jfb och jordade uttag men det är ofta väldigt mycket "ropa på vargen" mentalitet från elektriker skrået
Fredrik

Är det verkligen elektrikerskrået som ropar???? I alla fall här på forumet är det mest icke yrkesmän som sjunger JFBs hyllningssång.

Både JFB och jordade uttag fyller sin funktion vid ett fel, och fel ska vi inte ha, dvs en väl underhållen anläggning kommer alltid i första hand enligt min mening. Sedan är JFB är utmärkt skydd vid olyckor.

Isolationsprovare finns för c:a 1000 kr hos Kjell&co (dock ej någon komplett installationstestare)

Du kan överväga om det är värt besväret med jordat i alla rum, det är inte bara vägguttag som skall bytas utan även lamputtag och jordning av ev.elradiatorer. Det viktiga är att förse anläggningen med jordfelsbrytare Den ger ett bra skydd oavsett jordat eller ojordat.

Dock är lämpligt att förse hela köket med jordat om det bara sitter vid diskbänken idag samt hallen om det ligger klinkergolv där

Fredrik Å skrev:
Jordfelsbrytare och jordade uttag är väl bra men handen på hjärtat hur många har egentligen skadats av el i hemmet under alla år när inte jordfelsbrytare inte var var mans egendom ?
Jag är på intet sätt emot jfb och jordade uttag men det är ofta väldigt mycket "ropa på vargen" mentalitet från elektriker skrået
Fredrik
Att jordfelsbrytare och jordat rekommenderas på forumet är väldigt enkelt. Det är idag ett "lagkrav" att alla nya vägguttag skall vara jordade och föregås av jordfelsbrytare vid nyinstallation. Det är bara vid komplettring av enstaka uttag i "ojordade" rum som man kan bortse från kravet.

Frågeställningar på forumet handlar ofta om mindre installationer i t.ex friggebodar och garage där långa kablar gör att utlösningsvillkoren kan bli "gränsfall". I dessa fall är jfb ännu viktigare

Redigerat:
Det är ju ingen nackdel att ha jordade uttag, har nu lyckats dra kabel från alla uttag upp till dosor som sitter högt uppe på väggen. Märkte att rören verkar gå uppe på kallvinden elcentralen sitter nere i källaren brukar rören från centralen gå direkt till dosorna som sitter högt uppe på väggen eller kan de sitta nå kopplingsdosor uppe på vinden som förgrenar ut allt?

Sitter det dosor på vinden luktar det hempul, kopplingsdosor sitter normalt i rummen vid sidan av dörren mitt över brytaren ca 20 cm från tak (inte alltid men oftast). eller så har man kopplat i takdosorna (lite nyare anläggningar).

Kanske var otydlig har hittat nå rör på kallvinden som går ner till dosor som sitter ca 20cm under taket så rören som kommer ner från källaren går direkt till dessa dosor som sitter ca 20cm från taket?

Högst troligt, men dom kan även komma från källaren och gå genom tex en brytare eller uttag och sedan till kopplingsdosan.

Ok lär ju vara riktigt klurigt att få igenom en kabel till när det är så långt och många krökar osv

Ytterst sällan man kan dra i en extra tråd någon längre sträcka, det enda som brukar funka är att dra om alla trådar, man använder dom gamla bara som dragtrådar helt enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.