Hej! Har precis haft en stensättare som fixat 4 hål för min pallkragar -(tycker det blir fint) det är markduk och sedan grus. Går det bra att slänga i jord, kompost mm direkt på gruset eller ska jag ha ytterligare en markduk först? Ni är så duktiga här så jag hoppas på hjälp 😀
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 354 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 354 inlägg
Jag hade lagt duk om det finns på plats. Med den främsta anledningen att det blir lättare att separera materialet om ni väljer att ta bort/flytta på pallkragarna.C Camilla Renlund skrev:
Annars är det bara att lägga en flyttkartong mellan. Alternativt lägga jorden rätt på, det fungerar det också.
Hej! Det kanske var dumt då med markduk - tänkte odla lite bär, blommor och ovan jord grönsaker. Jag tänkte ta jord från trädgården och blanda i och där finns det massa maskar. Vad tror du?K kniv skrev:
Toppen! Då lägger jag kartong eller rätt på 😅Ossian K Olsson skrev:
Om du redan har brutit kontakten men det underliggande mikrolivet med en markduk så hade jag nog lagt på en till ovanpå gruset. Då har du valet att ta bort pallkragarna i framtiden utan att gruset är helt uppblandat med jord.
Ja eftersom markduk med grus ovanpå redan lagts så hade jag använt en till för att hålla separationen. Annars får du grus i jorden, eller jord i gruset… Kartong i detta läge på gruset innan jorden tillför ingenting. Jorden kommer blandas med gruset när kartongen brutits ned, då kan du lika gärna lägga jorden direkt på redan nu
Kartong använder man ofta istället för markduk för att kväsa det som tidigare växt till förmån för något nytt. Kartongen bryts ned med tiden och ger det nya lite tid att etablera sig.
Kartong använder man ofta istället för markduk för att kväsa det som tidigare växt till förmån för något nytt. Kartongen bryts ned med tiden och ger det nya lite tid att etablera sig.
Tack 🙏🏼 har fått enhälliga svar 😃K kniv skrev:Ja eftersom markduk med grus ovanpå redan lagts så hade jag använt en till för att hålla separationen. Annars får du grus i jorden, eller jord i gruset… Kartong i detta läge på gruset innan jorden tillför ingenting. Jorden kommer blandas med gruset när kartongen brutits ned, då kan du lika gärna lägga jorden direkt på redan nu
Jag säger tvärtom. Skyffla ut gruset och skär hål i duken så du får markkontakt. Tömde just en odlingslåda där det inte växt bra någon gång och upptäckte att förra ägarna lagt duk i hela botten. Inte en mask i hela jordvolymen!
Aha det kanske jag då få fundera på… kan man ha kvar gruset men göra hål i underliggande markduk? Kanske dum fråga 🙃G Genomklok skrev:
Min erfarenhet är att det inte är så noga med markkontakt vid odling i pallkragar.
Vi har pallkragar med markkontakt och pallkragar som står på betongplattor.
Kan inte säga att det varit så stor skillnad på hur det växt.
Däremot våra pallkragar komposter står med markkontakt.
Vi har pallkragar med markkontakt och pallkragar som står på betongplattor.
Kan inte säga att det varit så stor skillnad på hur det växt.
Däremot våra pallkragar komposter står med markkontakt.
Om det ska bli "rätt" så är detta nog bäst. När jag gjorde odlingslådor med grusgångar så satte jag dit ramarna direkt på den underliggande lerjorden, sen markduk enbart mellan ramarna, bärlager och slitlager. De 30cm höga cortenstålramarna är då halvvägs begravda i grus. Fyllde ramarna med kvistar och bös, sedan brunnet hästgödsel och toppa med lite köpejord att sätta späda plantor i. Kommande vårar låt alla gamla rötter sitta kvar, på med mer hästgödsel och grepa genom med bredgrep, kaaanske lite köpejord om det behövs för plantorna. Medan tiden räknar jag med att maskarna kommer blanda om lerjord och gödsel så att vi får bördig, fukthållande jord som är djupare än ramarnas 30cm.G Genomklok skrev:
Ska du inte ha något med djupare rötter än vad det är ner till markduken kan du göra några hål jämnt utspritt över ytan så hittar maskar mm in och också ut om det blir för varmt.
Gruset är troligen bara ett problem om du ska odla rotfrukter men du får mer vattenhållande jord om du tar bort det och mer dränerande om det ör kvar.
Att separera jord och grus senare behöver man bara göra om man behöver grus och inte vill köpa nytt. Det går dessutom snabbt med ett såll om det ör så lite som på bilden. Det går t o m att skölja rent det mesta med en slang vid de mängderna.
Gruset är troligen bara ett problem om du ska odla rotfrukter men du får mer vattenhållande jord om du tar bort det och mer dränerande om det ör kvar.
Att separera jord och grus senare behöver man bara göra om man behöver grus och inte vill köpa nytt. Det går dessutom snabbt med ett såll om det ör så lite som på bilden. Det går t o m att skölja rent det mesta med en slang vid de mängderna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden