2 683 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
jord eller nolla
Var och tittade på en spis 400V, L1, L2, L3, jord
När jag frågar om inkoppling mot elcentral(PEN) med jordfelsbrytare svarar expediten att man kopplar in nollan istället för jorden, är det rätt ??
Har inte köpt spisen.
När jag frågar om inkoppling mot elcentral(PEN) med jordfelsbrytare svarar expediten att man kopplar in nollan istället för jorden, är det rätt ??
Har inte köpt spisen.
Expediten har minst 100% FEL !
Däremot brukar inte skyddsjord saknas, utan nolla.
Och en spis som inte kräver nolla behöver bara faser och skyddsjord.
Men i vilket fall kopplar man aldrig jord där nolla ska vara eller tvärtom.
Däremot brukar inte skyddsjord saknas, utan nolla.
Och en spis som inte kräver nolla behöver bara faser och skyddsjord.
Men i vilket fall kopplar man aldrig jord där nolla ska vara eller tvärtom.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Hmm, du ska nog inte lyssna på mycket på den expediten. Koppla in nollan istället för jord vardå??
Vad du behöver göra att att kontrollera att du har tre faser och skyddsjord framdragen till spisuttaget. Någon nolla behövs inte för den spisen, men för att ett spisuttag (perilex) skall vara komplett så ska nollan vara med.
Vad du behöver göra att att kontrollera att du har tre faser och skyddsjord framdragen till spisuttaget. Någon nolla behövs inte för den spisen, men för att ett spisuttag (perilex) skall vara komplett så ska nollan vara med.
:O Hoppas ingen har gjort som den personen sa, nästan läge för en tillrättavisning där!
Rent praktiskt och så länge inga andra fel uppstår kan väl vissa saker fungera, men är dom både olämpliga, olagliga och farliga såtillvida att ett enkelfel räcker för att livsfara ska uppstå behöver man inte ens fundera på sådana teorier ... 
Expiditen med treårig gymnasie skola elteknik, har slutat.
Jag köpte spisen, allt frid och fröjd.
tack för åsikterna.
Jag köpte spisen, allt frid och fröjd.
tack för åsikterna.
Klicka här för att svara