(y)
T ToRy skrev:
Har du testat andra fabrikat som Bassrunner, eller byter du till en ny detektor av samma märke? Kan ju vara ett bra tips annars.

Tänkte på en annan sak jag såg att du skrev i ett tidigare inlägg, att detektorn satt i korridor ovanför en trappa. Är det mycket trafik i trappan/korridoren? För det brukar generera mer luftrörelse och därmed mer smuts i detektorn. Borde iofs generera fel snarare än brandlarm. Men du har ingen centralenhet som detektorerna pratar med va? Antar att detektorn själv inte kan ge en felindikering mer än möjligen batterifel... Kolla också runt lite och se om det finns något luftdon i närheten. Rökdetektorer generellt gillar inte luftrörelser i någon större omfattning. Det är inte så att deckaren sitter precis utanför ett badrum och att den larmar i samband med att någon öppnar dörren efter en halvtimmes het dusch?
Annars låter det lite märkligt att du har så stora problem. Har tyvärr inte så mycket mer att komma med just nu...
Jag uppskattar alla svar och råd(y)

Jag har bytt till olika märken. Den som sitter där nu köpte jag på nätet från Clas Ohlson. Det stod i artikelbeskrivningen att det var en joniserande typ men hem fick jag en optisk. Orkade inte reklamera av olika anledningar.

Ska kika på Bassrunner. Låter som en DJ av något slag:D

• Haha
cpalm
  • Laddar…
:rofl::rofl::rofl: Bassrunner är inget fabrikat på deckare, det är en BH-medlem som i inlägg #25 skrev att han bytt till andra fabrikat med gott resultat. Sorry för otydligheten! :rofl:

• Gilla
JohanN03
  • Laddar…
MrJay
Provat Nest Protect? De använder sig av split-spectrum* sensorer som skiljer sig ifrån de som finns i vanliga brandvarnare. De är helt klart dyrare än det du har i dagsläget men väl värda priset i min mening. Har 2st uppsatta hemma sedan 2014, har aldrig någonsin haft falsklarm och man blir informerad direkt om något inte stod rätt till.

* https://support.google.com/googlenest/answer/9249963?hl=en

J JohanN03 skrev:
(y)

Ska kika på Bassrunner. Låter som en DJ av något slag:D
:D Det är ett kasst användarnamn. Spelar bas och gillar att springa och nåt ska man ju heta.. Det var Clas Ohlsons brandvarnare jag bytte till!

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
T ToRy skrev:
:rofl::rofl::rofl: Bassrunner är inget fabrikat på deckare, det är en BH-medlem som i inlägg #25 skrev att han bytt till andra fabrikat med gott resultat. Sorry för otydligheten! :rofl:
Haha!:oops::crysmile:

Ja, det är kul att vi kan skratta även i dessa tider:rofl:

• Haha
ToRy
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
:D Det är ett kasst användarnamn. Spelar bas och gillar att springa och nåt ska man ju heta.. Det var Clas Ohlsons brandvarnare jag bytte till!
Passar perfekt ju(y)

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Kollade in länken som Mr Jay la in. Consilium som jag nämnde tidigare använder en liknande teknik. Det handlar - som det står i länken - om att man helt enkelt har dubbla lysdioder i kammaren, med olika färg och därmed olika frekvens. Man utnyttjar det dels till att upptäcka ett bredare spektrum av rökpartiklar (som någon varit inne på blir det väldigt olika typer/storlekar av partiklar från olika material) och dels för att genom att räkna ihop signalerna kunna urskilja partiklar som INTE är rök, exempelvis vattendimma, vilket en endiodsdetektor kan ha svårt för.

Utan att veta ett jota om just Nest Protect skulle jag säga att det definitivt skulle vara något att prova om man inte kan lösa problemet genom att flytta detektorn eller något annat relativt enkelt. Orkade inte gå speciellt långt på sidan dock då den var ett under av tråkig design och alldeles för mycket text. ;) Men så långt kom jag att det verkar finnas både stand-alone deckare och trådbundna, vilket jag då tolkar som att de är kopplade till en centralenhet.

C
T ToRy skrev:
Det handlar - som det står i länken - om att man helt enkelt har dubbla lysdioder i kammaren, med olika färg och därmed olika frekvens.
Frågan är om detta är snake oil eller om det verkligen är så bra som Nest vill göra gällande? Är alltid skeptisk till denna typ av påståenden när de kommer från tillverkaren.

Well... viss skepsis är väl aldrig fel. ;)
Visst brer de ut texten ordentligt och snackar våglängder och annat kul som gemene man inte har koll på. Men tekniken de beskriver finns och fungerar och används trots att den är dyrare. Så kanske inte snake oil, men i de flesta hem-tillämpningar möjligen lite over the top. Tillverkarens kvalitetsstämpel har jag dock ingen koll på. Faktum är att jag inte ens begriper vem som tillverkar dem, är det en google-produkt? :thinking:

C
T ToRy skrev:
Men tekniken de beskriver finns och fungerar och används trots att den är dyrare.
Att den finns och fungerar tvivlar jag inte på. Det man kan ifrågasätta är om den verkligen fungerar bättre än alternativen.
Rent funktionellt alltså, att det tillför den önskvärda hajpen runt produkten är ju uppenbart. :rofl:

Nä precis, i de flesta fall är den lite overkill. Men men, allt går att sälja med mördande reklam enligt en gammal dänga så varför inte...? :D

Harald Blåtumme skrev:
Mit einiger Befriedigung kann ich feststellen, dass wir einige alte, ehrliche ionisierende Feuermelder in Betrieb haben.

Die empfohlene Lebensdauer beträgt etwa 10 Jahre, bei uns etwa 5 Jahre.

Sie scheinen viel schneller zu reagieren als die optischen, wenn man sie beispielsweise scharf mit einem kleinen glimmenden Stück Papier testet. Sehr schnelle Antwort.

Betrachten Sie diese klassischen Feuermelder als eine sehr wichtige Ergänzung zu den optischen Feuermeldern, dass es sie nicht mehr zu kaufen gibt, ist reine Dummheit/Umweltpanik.

Wahrscheinlich ist in einer Banane, die Sie kauen, mehr radioaktiver Inhalt enthalten als in diesen Feuermeldern.
Harald Blåtumme skrev:
Mit einiger Befriedigung kann ich feststellen, dass wir einige alte, ehrliche ionisierende Feuermelder in Betrieb haben.

Die empfohlene Lebensdauer beträgt etwa 10 Jahre, bei uns etwa 5 Jahre.

Sie scheinen viel schneller zu reagieren als die optischen, wenn man sie beispielsweise scharf mit einem kleinen glimmenden Stück Papier testet. Sehr schnelle Antwort.

Betrachten Sie diese klassischen Feuermelder als eine sehr wichtige Ergänzung zu den optischen Feuermeldern, dass es sie nicht mehr zu kaufen gibt, ist reine Dummheit/Umweltpanik.

Wahrscheinlich ist in einer Banane, die Sie kauen, mehr radioaktiver Inhalt enthalten als in diesen Feuermeldern.
In Deutschland sind sie nicht mehr zu kaufen.
H Harald Blåtumme skrev:
Det är med viss tillfredställelse som jag kan konstatera att vi har några gamla hederliga joniserande brandvarnare i drift.

Den rekommenderade livslängden på dessa är ca 10 år, våra är ca 5 år.

De tycks reagera väldigt mycket snabbare än de optiska om man testar dom skarpt med litet pyrande papper tex. Väldigt snabb respons.

Ser dessa klassiska brandvarnare som ett mycket viktigt komplement till de optiska brandvarnarna, att de inte finns att köpa längre är ju bara rena dumheter / miljöpanik.

Troligen mer radioaktivt innehåll i en banan man käkar än vad som kan finnas i dessa brandvarnare.
I Tyskland går de inte längre att köpa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.