36 772 läst ·
17 svar
37k läst
17 svar
Jönåkerpannan VS Bender Palema
Väldigt spännande med jämförelsen mellan Zanda och Jönåker! Återuppväcker tråden lite, den är trots allt inte så farligt gammal!
Var det samma ytbehandling på pannorna från början, såg de likadana ut när de lades?
Mina föräldrar lade Zanda på sitt tak 1982 och det ser fortfarande bra ut! Det är dock rätt saftig prisskillnad så här lutar det åt Jönåker (eller bender exklusiv se nystartad tråd om en eller tvåkupigt)....
Jönåker och Zanda-pannan verkar ju tillverkas i samma fabrik av Monier med samma val på ytbehandling och samma färgalternativ? Så det är märkligt att de skulle åldras olika.
Var det samma ytbehandling på pannorna från början, såg de likadana ut när de lades?
Mina föräldrar lade Zanda på sitt tak 1982 och det ser fortfarande bra ut! Det är dock rätt saftig prisskillnad så här lutar det åt Jönåker (eller bender exklusiv se nystartad tråd om en eller tvåkupigt)....
Jönåker och Zanda-pannan verkar ju tillverkas i samma fabrik av Monier med samma val på ytbehandling och samma färgalternativ? Så det är märkligt att de skulle åldras olika.
Min erfarenhet, men det var ju några år sen (garagetaket fick Zanda 2005) är att Jönåker var ytligt färgad, Zanda genomfärgad, en knäckt panna var lika svart inuti som på utsidan, Jönåkerpannan är betong grå inuti.
Båda var standardpannor utan behandling.
Båda var standardpannor utan behandling.
Klicka här för att svara