16 060 läst ·
28 svar
16k läst
28 svar
Jolly maxi - stannar inte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jo visst var det så att även Jolly hade en max längd på push-kabeln ändå... Jag uppfattar bruxet som att det gäller den total längden från tryckknapp och via synkkablar till den sista Jollyn. Men nu har du bara en. Hur lång är din mellan tryckknapp och jolly? Ligger den i samma rör som fast fas? Det du ev skulle kunna prova är att ansluta push-ingången till N i "öppet" läge på brytaren. Du använder väl en trappbrytare? Du ansluter bara N till brytarens terminal för viloläget.
Din bild är dessutom lite otydlig. Men du har väl fast fas och nolla till "L" resp "N" med "PUSH" kopplad till brytaren?
Din bild är dessutom lite otydlig. Men du har väl fast fas och nolla till "L" resp "N" med "PUSH" kopplad till brytaren?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jo jag har bara en jolly. Dessutom har jag ju testkört då jag startade tråden och efter jag monterat fjädern rätt i vippbrytaren fungerande det hela som det skulle, ifos då bara med en LED. Jag har nu max 2 m mellan tryckknappen och jollyn (och ca 5-7 m från centralen till tryckknappen).
DIP-switcharna står ställda på 25W 350 mA, dvs ursprungsläge.
Jag har inte en trappbrytare, men det kan väl inte spela någon roll, jag kopplar ju ändå bara en plint som ger sluten krets vid intryckt vippa (de sekunder man håller inne).
Jag har kontinuerlig fas och nolla anslutet till L resp N längst ner på bilden. Fasen grenas före detta och går via brytaren in på push-anslutningen.
DIP-switcharna står ställda på 25W 350 mA, dvs ursprungsläge.
Jag har inte en trappbrytare, men det kan väl inte spela någon roll, jag kopplar ju ändå bara en plint som ger sluten krets vid intryckt vippa (de sekunder man håller inne).
Jag har kontinuerlig fas och nolla anslutet till L resp N längst ner på bilden. Fasen grenas före detta och går via brytaren in på push-anslutningen.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nej, jag kollade brytaren, den sluter kretsen som den ska vid intryckt knapp.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja det gör den. Brytaren kommer sitta jämte ett uttag, jollyn rakt ovanför, så fast fas, nolla, jord och push-tändtråden går i samma rör.Bo.Siltberg skrev:
Inte riktigt med på varför, du får gärna utveckla.
Provar förenkla bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Detta gör man om man vill använda en jolly som tidigare varit master (eller blivit testkörd) som slav. Då krävs "nollställning".norrbottenstorpet skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det där är korrekt inkopplat och borde funka. Eftersom att det har fungerat tidigare, men slutat nu så känns det ju som att drivdonet har "kurrka ur".norrbottenstorpet skrev:
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Så här. Om teorin är kapacitiv koppling mellan fasledaren och tändtråden så kanske jollyn uppfattar det som att knappen är konstant intryckt. Så det kan hjälpa att ansluta tändtråden till N när tryckknappen är i viloläget enligt bild. Du har ju bara en tryckknapp vilket gör det enkelt, och troligen är det en trappbrytare du har (växlande kontakt) vilket gör det ännu enklare. Iden kommer ursprungligen från b_hasse här: http://www.byggahus.se/forum/el/185...vagt-fast-strombrytarn-ar-av.html#post1438580norrbottenstorpet skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: Bilden inlagd. Det under schemat visar hur man kopplar om det är flera tryckknappar. Det behövs korskopplare för alla utom den sista.
Redigerat:
Har du testat att göra jollyn spänningslös någon gång?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Blev nya tester ikväll. Först kopplade jag bort push-kretsen från röret med den ev kapacitiva risken och placerade brytaren 10 cm från jollyn, det hjälpte inte, problemet kvarstod. Nu tog jag loss alt och gjorde en testsetup på köksbänken och nu funkar det. Anar något glapp i anslutningarna på kretskortet.
Ska testa allt lite noggrannare ytterligare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska testa allt lite noggrannare ytterligare.
Uscha.. Efter att ha installerat X antal 100 jollys på olika projekt, både hemmiljö och hotell har jag helt slutat använda jollyn. Ojämn kvalitet och livslängd har varit främsta orsaken.
Alla LED drivers som kan för mycket, kan ta för många olika laster och effekter har en tendens att strula.
Nu använder jag bara ex 700mA driver till 700mA LED och 24vdc driver till 24vdc led etc.. Blir billigare för kunden och installationerna strular 90% mindre..
Alla LED drivers som kan för mycket, kan ta för många olika laster och effekter har en tendens att strula.
Nu använder jag bara ex 700mA driver till 700mA LED och 24vdc driver till 24vdc led etc.. Blir billigare för kunden och installationerna strular 90% mindre..
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Vad använder du mer specifikt. Är dessa dimbara med tryckknapp eller på annat sätt? Länk till produkt?jonas_loof skrev:Uscha.. Efter att ha installerat X antal 100 jollys på olika projekt, både hemmiljö och hotell har jag helt slutat använda jollyn. Ojämn kvalitet och livslängd har varit främsta orsaken.
Alla LED drivers som kan för mycket, kan ta för många olika laster och effekter har en tendens att strula.
Nu använder jag bara ex 700mA driver till 700mA LED och 24vdc driver till 24vdc led etc.. Blir billigare för kunden och installationerna strular 90% mindre..
Uppdatering: Nu är allt återmonterat och fungerar helt korrekt. Inga kopplingstekniska förändringar har gjorts och jag har inte kunnat mäta mig till något fel heller. Så om jollyn hängt sig på något sätt och när den var spänningslös en längre tid lossade detta eller....? Nåja, det lyser som det ska.
Jag kör oftast med osram optotronic.
Jag gillar inte dim med brytare utan kör med vanliga dimmrar.
Bli bättre känsla
Jag gillar inte dim med brytare utan kör med vanliga dimmrar.
Bli bättre känsla
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Håller med om att det är lite bättre känsla med vriddimmrar, dock är det inte så kul när det blir en del dimmrar. Inte heller går det att dimmra från flera håll.jonas_loof skrev:
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
