personstar

johel572 blir med Man cave

71k läst  186 svar

1. johel572
    Garagebyggare Nivå 11
    Efter att ha renoverat ett antal sovrum, hall, tvättstuga och badrum är det nu äntligen dags för drömprojektet, Man cave.

Vi köpte vårt drömhus för drygt två år sedan och det var då halv renoverat. Tidigare ägare hade bytt tak, fönster, panel på tre sidor av huset, installerat bergvärme, nytt kök, ett nytt badrum. Mycket var gjort men nästan inget avslutat. Det har tagit två år att få fason på huset så man kan bo i det på ett sätt så att vardagen fungerar.

Telefon 2014 108.jpg
    Huset framifrån och garaget som det såg ut innan vi började.

Men två småbarn och heltidsarbete är ju tiden en bristvara men jag min far som är pensionerad snickare står för det mesta byggandet men all ledig tid jag har spenderas på byggandet.

Tidigare ägare hade bytt till sadeltak på garaget men som med allting annat var det inte avslutat (eller ens tätt). Huset har halv källare (gammalt pannrum samt ett badrum) men trappen inifrån var borttagen för att få ett större kök med öppen planlösning. Man kommer alltså bara in i källaren från garaget. Min Man cave kommer alltså omfatta garage och källare.

2. johel572
    Garagebyggare Nivå 11
    Hösten 2014 börjades det lite smått med att byta den bruna fjällpanelen på baksidan och gaveln till samma stående panel som på huset. Fjällpanel och asfaboard tags bort och sedan tilläggsisoleras det med en liggande 45mm, vindpapp, luftspalt och panel.

20140902_151005.jpg
    Baksidan utan fjällpanel.

20140902_135407.jpg
    Gavel med ny panel. Fattas en strykning färg.

3. johel572
    Garagebyggare Nivå 11
    Eftersom garaget sitter ihop med huset vill jag ju ha det som en brandcell. Min tanke är att försöka bygga det som en 60min cell. 95mm regel, stenull och dubbelgips.

Ni kan läsa en intressant diskussion om detta här:
    https://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/251542-brandklass-garage.html

Källaren var ju ett gammalt pannrum med eternitplattor i taket och en dörr med plåt på insidan. Detta kändes ganska rassligt så det revs ut. Källaren har ju inget behov av brandskydd på pannan är ersatt med en bergvärmepump men för att göra det riktigt satte jag i en ståldörr mellan garage och källare.

Telefon juni 2015 037.jpg
    Brandklassad ståldörr mellan garage och källare.

På bilden ser man ju även en del av den gamla fasaden. Eternit på träpanel. Eterniten skall naturligtvis bort innan vi reglar på en ny innervägg.

Redigerat 28 jun 2015 22:05
    RoTe och Fred vom Jupiter gillar
  4. D
    Medlem · Nivå 6
    Kul projekt!
    Jag gjorde själv en mancave i gillestugan.
    Projektor, HTPC och 5 spelkonsoller :).

5. johel572
    Garagebyggare Nivå 11
    Våren 2015 var baksida och ena gaveln klar och vi kunde börja invändigt.

Telefon juni 2015 381.jpg
    Gavel klar, fönster målade och foder satta.

Så här såg det ut när vi började. Tidigare ägare hade som sagt bytt tak men inte gjort något mer.

Telefon juni 2015 023.jpg
    Framsida på garage. Portarna är dock urtagna och den bruna fjällpanelen bortriven. Edsbyn porten från 70-talet.

Telefon juni 2015 019.jpg
    Höger sida.

Telefon juni 2015 021.jpg
    Vänster sida.

Som synes är gjutningen av plattan under all kritik. Jag vet inte hur man lyckats få den så kopiöst dålig. Vissa kammar är upp till 5cm höga vilket gör att det knappt ens går att sopa av plattan.

kallun gillar
  6. johel572
    Garagebyggare Nivå 11
    Tanken är att sätta en dörr på gaveln mot huset då jag ogärna vill ha garageportarna som enda ingång.

De nya garageportarna är takskjutportar och monteras på insidan av väggen. Efter som de gamla satt i liv med ytterväggen och det är kraftigt bakfall på plattan från kantjärnet till insidan av ytterväggen så bilar vi bort kanten på plattan och gjuter en ny.

Telefon juni 2015 025.jpg
    Far bilar för fullt. Det gick förvånansvärt lätt när man har en riktig maskin (hyrd).

På bilden ser man även vilken rasslig konstruktion det är med gamla timmerstockar som bärande pelare på var sida port, ingen sockel runt om mm. De nya portarna är bredare än de gamla så vi sätter stämp i taket och river väggarna.

Telefon juni 2015 062.jpg
    Stämp i taket, väggen riven, form satt och syllen gjuten.

Vi valde att gjuta sockeln för att få den med stabil än om man t.ex. skulle mura den med leka. Detta framförallt då biten mellan portarna är väldigt smal.

Telefon juni 2015 068.jpg
    Hörnet. P.g.a. marknivån på utsidan får det bli sockel även under dörren. Blir en 15cm steg när man går in i garaget men det får jag leva med.

Telefon juni 2015 071.jpg
    Översiktsbild under gjutning.

lazy rick gillar
  7. N
    Medlem Nivå 11
    Kul projekt.

8. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 22
    Jag ser fram emot fler uppdateringar.
    Ska med bygga en man-cave. Tyvärr har jag en del andra projekt med högre prio så det blir nog 2017 :/.
    Kanske får lite inspiration av dig :)
    Satt på bevakning :)

9. johel572
    Garagebyggare Nivå 11
    Då jag tyckte det var synd att kapa ved av de gamla timmerstockarna fick det bli ett sidoprojekt. Jag försöker mig på att timra en sandlåda.

Telefon juni 2015 064.jpg
    Första försöket på en laxknut.

Sedan börjar det på riktigt med att bygga nya väggar.

Telefon juni 2015 065.jpg
    Ny bärande konstruktion.

Telefon juni 2015 057.jpg
    Regelkonstruktion vid dörren.

Telefon juni 2015 048.jpg
    Vindpapp på. Min sambo får måla panel.

10. johel572
    Garagebyggare Nivå 11
    Sista bilden skulle inte vara med. Men jag vet inte hur man tar bort dem utan att radera inlägget.

11. johel572
    Garagebyggare Nivå 11
    Sedan blir är det dags för panel.

Telefon juni 2015 044.jpg
    Dörr monterad, panel på.

Telefon juni 2015 046.jpg
    Närbild av sockel och vägg konstruktion.

Telefon juni 2015 377.jpg
    Taket isolerades nerifrån för att slippa hålla på och krypa på vinden.

Dock hade takstolarna monterats jämt fördelade på hela sträckan på nästan CC 600 så alla bitar isolering fick skäras individuellt. Det blir 145mm isolering mellan takstolarna sedan 45mm på tvären.

För tillfället har jag inga fler bilder tillgängliga men idagsläget är smygar och foder satt. Panel slutmålad, knutar målad, takfot färdig.

12. johel572
    Garagebyggare Nivå 11
    Det blev lite avkoppling med sågen mitt i bygget. En bekant ville ta ner lite småbjörkar.

Telefon juni 2015 004.jpg
    Helt underbar dag!

13. johel572
    Garagebyggare Nivå 11
    Nu är vi i nutid. Idag blev gipsningen färdig så när som på pelarna till mittbalken. Balken hör egentligen till det gamla taket. De nya takstolarna är fribärande men vi lät balken sitta kvar och har lagt ett golv på vinden för att få lite lagringsutrymmer för långa saker.

20150715_073220.jpg
    Jag valde att plasta garaget även om det står kallt. Tanken är väl att kanske värma upp det men vi får se.

Telefon 2015-07-21 536.jpg
    Gipsat och delvis spacklat.

Telefon 2015-07-21 534.jpg
    Det blir en ny elcentral till garaget/källaren bredvid dörren.

Här om dagen gjorde jag årets fynd. 17st superfina T5 armaturer med HF don för 100kr/st av en bilhandlare i Enköping. Jag hoppas de kommer lysa upp garaget bra :)

Telefon 2015-07-21 049.jpg
    Nytt lyse!

14. johel572
    Garagebyggare Nivå 11
    Det har varit ett antal intensiva dagar med spackling,slipning och målning. Nu är iallafall främre delen av garaget klar (bakre delen behöver en omgång spackel till) så vi kunde montera portarna. I morgon skall öppnarna in sedan få vi se när manöverknappar och kodlås monteras.

garage 931.jpg
    Bakre delen av garaget har bara ett lager färg. Det har sjunkit lite i långskarvarna som behöver ett lager spackel till.

garage 936.jpg
    Första porten monterad. Nu börjar det bli ett garage på riktigt.

Nästa vecka är min semester slut så då blir det lite lugnare. Men det är mycket kvar att göra än. Smygar, måla sockeln och måla I-balken i taket står på agendan till att börja med.

Redigerat 29 jul 2015 22:07
  15. johel572
    Garagebyggare Nivå 11
    Idag har jag också lärt mig att man aldrig skall köra betongslipen utan damsugare. Fy f-n vad det dammar och då bara putsade vi lite under ena väggskenan.

Taggar: garage, man cave

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: