Som rubriken lyder, min balkong är i behov av kärlek med massor av ruttna brädor och ett räcke som inte håller för den som är lite salongsberusad.
Jag är ute efter tips, inspiration och idéer och hoppas att ni som förändrat eller renoverat er balkong kan dela med er av era balkonger
Huset är en 70tals villa
Jag är ute efter tips, inspiration och idéer och hoppas att ni som förändrat eller renoverat er balkong kan dela med er av era balkonger
Huset är en 70tals villa
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Jag vet inte om denna typen av balkong är till större nytta som den är. Bjuder visserligen lite regnskydd. Men ingen skulle bygga detta idag.
Det minsta du kan göra är att byta allt virke inklusive stolpar och golvet.
Sedan kan du bestämma dig att bygga in vinterbonat och få lite extra bostadsutrymme.
Det mest radikala är att förlänga hela huset så långt befintligt tak medger, även suterängdelen. Där kan du få ett extra litet rum och en redig tvättstuga. Och bygga en redig balkong på överdelen.
Allt en fråga om plånbok och behov.
Det minsta du kan göra är att byta allt virke inklusive stolpar och golvet.
Sedan kan du bestämma dig att bygga in vinterbonat och få lite extra bostadsutrymme.
Det mest radikala är att förlänga hela huset så långt befintligt tak medger, även suterängdelen. Där kan du få ett extra litet rum och en redig tvättstuga. Och bygga en redig balkong på överdelen.
Allt en fråga om plånbok och behov.
Att förlänga husets längd är en grej vi tänkt oss, huset är stort som det är så utbyggnaden lär bli ett uterum då det står bättre till mot kvällssolen 😀T Thomas_Blekinge skrev:Jag vet inte om denna typen av balkong är till större nytta som den är. Bjuder visserligen lite regnskydd. Men ingen skulle bygga detta idag.
Det minsta du kan göra är att byta allt virke inklusive stolpar och golvet.
Sedan kan du bestämma dig att bygga in vinterbonat och få lite extra bostadsutrymme.
Det mest radikala är att förlänga hela huset så långt befintligt tak medger, även suterängdelen. Där kan du få ett extra litet rum och en redig tvättstuga. Och bygga en redig balkong på överdelen.
Allt en fråga om plånbok och behov.
Tillbaka till balkongen är kanske det rimligaste att byta ut det befintliga, men göra något snyggare touch på det är egentligen syftet med tråden 😅
Är det enda "altanen" ni har, nyttjar ni den ofta? En tanke är ju att bygga ut den, dock blir det lite mindre ljusinsläpp till fönstren under då. Annars en altan på marken under den? Skitsvårt att veta vad just DU skulle trivas med, men som minimum lär du ju fixa räcket så det inte är farligt i alla fall.
Altanen kommer med tiden bli ett uterum, balkongen kallas i dags läget för dödsbalkongen då den är sjukt eftersatt och att gå ut där idag medföljer en stor risk för att falla igenom. Har ett systerhus gatan bredvid där man öppnat uppåt så det är en halv tanke jag haft på en större förändring.RoTe skrev:
Är det enda "altanen" ni har, nyttjar ni den ofta? En tanke är ju att bygga ut den, dock blir det lite mindre ljusinsläpp till fönstren under då. Annars en altan på marken under den? Skitsvårt att veta vad just DU skulle trivas med, men som minimum lär du ju fixa räcket så det inte är farligt i alla fall.
Inspirations sökandet jag har är att få lite idéer om utseende på räcke mm
RoTe skrev:
Hehe, nej jag syftar till altanen på markplan, trodde det var den du menade, litet missförstånd baraRoTe skrev:
Klicka här för att svara
