Som rubriken lyder, min balkong är i behov av kärlek med massor av ruttna brädor och ett räcke som inte håller för den som är lite salongsberusad.

Jag är ute efter tips, inspiration och idéer och hoppas att ni som förändrat eller renoverat er balkong kan dela med er av era balkonger

Huset är en 70tals villa
 
  • Balkong på en 70-talsvilla med slitna brädor och behov av renovering, sett från trädgården en solig dag med klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om denna typen av balkong är till större nytta som den är. Bjuder visserligen lite regnskydd. Men ingen skulle bygga detta idag.
Det minsta du kan göra är att byta allt virke inklusive stolpar och golvet.
Sedan kan du bestämma dig att bygga in vinterbonat och få lite extra bostadsutrymme.
Det mest radikala är att förlänga hela huset så långt befintligt tak medger, även suterängdelen. Där kan du få ett extra litet rum och en redig tvättstuga. Och bygga en redig balkong på överdelen.
Allt en fråga om plånbok och behov.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet inte om denna typen av balkong är till större nytta som den är. Bjuder visserligen lite regnskydd. Men ingen skulle bygga detta idag.
Det minsta du kan göra är att byta allt virke inklusive stolpar och golvet.
Sedan kan du bestämma dig att bygga in vinterbonat och få lite extra bostadsutrymme.
Det mest radikala är att förlänga hela huset så långt befintligt tak medger, även suterängdelen. Där kan du få ett extra litet rum och en redig tvättstuga. Och bygga en redig balkong på överdelen.
Allt en fråga om plånbok och behov.
Att förlänga husets längd är en grej vi tänkt oss, huset är stort som det är så utbyggnaden lär bli ett uterum då det står bättre till mot kvällssolen 😀
Tillbaka till balkongen är kanske det rimligaste att byta ut det befintliga, men göra något snyggare touch på det är egentligen syftet med tråden 😅
 
RoTe
Är det enda "altanen" ni har, nyttjar ni den ofta? En tanke är ju att bygga ut den, dock blir det lite mindre ljusinsläpp till fönstren under då. Annars en altan på marken under den? Skitsvårt att veta vad just DU skulle trivas med, men som minimum lär du ju fixa räcket så det inte är farligt i alla fall.
 
RoTe RoTe skrev:
Är det enda "altanen" ni har, nyttjar ni den ofta? En tanke är ju att bygga ut den, dock blir det lite mindre ljusinsläpp till fönstren under då. Annars en altan på marken under den? Skitsvårt att veta vad just DU skulle trivas med, men som minimum lär du ju fixa räcket så det inte är farligt i alla fall.
Altanen kommer med tiden bli ett uterum, balkongen kallas i dags läget för dödsbalkongen då den är sjukt eftersatt och att gå ut där idag medföljer en stor risk för att falla igenom. Har ett systerhus gatan bredvid där man öppnat uppåt så det är en halv tanke jag haft på en större förändring.
Inspirations sökandet jag har är att få lite idéer om utseende på räcke mm
 
RoTe
O oilybastard skrev:
Altanen kommer med tiden bli ett uterum,
Balkongen ska bli uterum? Men är den inte lite väl liten för att använda på något vettigt sätt?
 
RoTe RoTe skrev:
Balkongen ska bli uterum? Men är den inte lite väl liten för att använda på någo
RoTe RoTe skrev:
Balkongen ska bli uterum? Men är den inte lite väl liten för att använda på något vettigt sätt?
Hehe, nej jag syftar till altanen på markplan, trodde det var den du menade, litet missförstånd bara
 
RoTe
Jaha det fanns en altan på markplan ändå, syns inte.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.