Jochis FLVP-skola
FPLP = frånluftvärmepump
Jag har ingen praktisk erfarenhet av FLVP men efter ett arbetsliv med energi- och klimatfrågor tror jag mig förstå hur FLVP hämtar värmen den ger ifrån sig. Det verkar som att det finns missuppfattningar om det och därför vill jag bidra med några synpunkter.
All den värme en FPLP lämnar ifrån sig kommer från nerkyld frånluft (rumsluft) och från den el som FLVP konsumerar. I brist på uppgifter i fabrikanternas annonser har jag läst här på sidorna att de bästa FLVP kan kyla frånluften ner till -15 C. Det låter sannolikt. I den processen får man räkna med avbrott för avfrostning men det bör ha liten inverkan på resultatet om allt fungerar som det skall.
En villas värmebehov är att värma tappvatten, att värma intagen uteluft och för rumsuppvärmning (läckage genom husets omslutningsytor).
En villa bör ha ett minsta uteluftflöde (förvärmt eller inte) av 0,35 l/ s per kvadratmeter golvyta. Det motsvarar 1,26 kbm/h och innebär ungefär att hela innevolymens luft byts på två timmar, kallat en halv omsättning.
Många förleds tro att storlek på en FLVP skall väljas utifrån husets värmebehov. Det anser jag är fel. FLVP skall väljas utifrån husets frånluftflöde, förutsatt att aggregatet har förmåga att kyla frånluften ner till -15 C och därmed får man vara nöjd med den värme man får. Det är ju meningslöst att välja ett större aggregat som ändå inte kan kyla ner frånluften lägre än till -15 C. Det går ju inte ösa mer vatten ur en tom brunn med en större hink. Det är också kontraproduktivt att öka frånluftflödet för att få mer luft att kyla än man behöver.
Värmemängden för att kyla eller värma ett luftflöde X grader är det samma om man bortser från olika fuktinnehåll. För att värma intagen uteluft till rumstemperatur måste man kyla frånluften nästan lika många grader. Man får kanske 30 % mer värme vid kylning genom den värme som aggregatet förbrukar, mindre elvärme ju bättre verkningsgrad aggregatet har.
Exempel: Vid utetemperaturen 0 C krävs värmen från ungefär 14 graders nedkylning av frånluften, ner till 6 C, för att värma intagen uteluft till rumstemp. Kvar finns möjlighet att hämta värme för andra behov genom ytterligare kylning av frånluften från 6 till -15 C. Vid -10 ute finns bara värme i frånluft att hämta, genom ytterligare nedkylning av ett fåtal grader till -15 C.