Byggahus.se
Av vad jag har läst och de små klippen du visat med hans beteende så påminner det väldigt mycket om psykatripatienter jag vårdat. Han söker kontakt med dig, han är distanslös, aggressiv utan någon som helst förklaring, förutom att han ser dig.

Denna mannen verkar psykiskt störd och du bör absolut inte slå honom för detta kan eskalera ordentligt. Han tycka inte ha några hämningar så ett kokt stryk lär inte få honom att ändra sig, utan istället hämnas.

Jag kan bara se dessa alternativ för tillfället.

1. Flytta. Seriöst. Flytta.
2. Samla bevis för de olika trafikbrott, våldsbrott han begår. Finns god chans att han får sitta på rättspsykiatri och få den behandling han behöver. Han tycks inte må bra.

Så jävla tråkigt att se dig utstå denna terror.
 
  • Gilla
VolvoBm218 och 21 till
  • Laddar…
phyx phyx skrev:
Av vad jag har läst och de små klippen du visat med hans beteende så påminner det väldigt mycket om psykatripatienter jag vårdat. Han söker kontakt med dig, han är distanslös, aggressiv utan någon som helst förklaring, förutom att han ser dig.

Denna mannen verkar psykiskt störd och du bör absolut inte slå honom för detta kan eskalera ordentligt. Han tycka inte ha några hämningar så ett kokt stryk lär inte få honom att ändra sig, utan istället hämnas.

Jag kan bara se dessa alternativ för tillfället.

1. Flytta. Seriöst. Flytta.
2. Samla bevis för de olika trafikbrott, våldsbrott han begår. Finns god chans att han får sitta på rättspsykiatri och få den behandling han behöver. Han tycks inte må bra.

Så jävla tråkigt att se dig utstå denna terror.
Har kommit fram till nästan exakt samma slutsats, tyvärr.
Han är liksom ej kommunicerbar.
Hans hyresvärd har en gång sagt att Soc bet hyran...
Därför bäst att familjen är på annan ort, tills han fått medicinering typ.
Vad jag inte fattar är hur han kan ha körkort, ortens lokala poliser är väl förtrogen med hans regnr, har jag fått bekräftat. Han använder ju bilen som "vapen". Utan bilen blir jag betydligt lugnare...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
@fsn: Nu presumerar du ju att TS
  1. Vill slå sin granne.
  2. Kan slå sin granne.
  3. Kan hejda sig när han börjat slå grannen.
I alla fall 1 och 3 verkar inte vara uppfyllda. Utöver då att det finns en överhängande risk att TS begår brott han med om han överlagt spöar grannen. Välförtjänt eller ej.

Som vanligt har vi därtill bara ena sidan av saken framför oss. Tvärt emot mina normala instinkter ser jag inget särskilt som talar mot TS sak i beskrivningarna hittills, undantaget filmandet, men det betyder ju inte att TS är vit som snö i frågan, så lite mer balanserade råd än hur man lämpligen spöar upp någon kan väl ändå vara ett förstaalternativ. Eller?
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Helt chockerande! Och att du kan vara så lugn! Jag skulle inte kunna behärska mig när han gör som han gör! Skulle sparkat bilen, ta en backspegel eller en dörr, ruta, eller honom! Känns jäkligt farligt med så labila personer..
 
  • Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Helt chockerande! Och att du kan vara så lugn! Jag skulle inte kunna behärska mig när han gör som han gör! Skulle sparkat bilen, ta en backspegel eller en dörr, ruta, eller honom! Känns jäkligt farligt med så labila personer..
En sak har livet lärt mig, att tänka efter före.
Och när det verkligen hettar till var iskall, agera aldrig i affekt.
Det jag kommit fram till är att han är inte frisk till 100% och då gäller lite andra delar.
Läs ett inlägg strax ovanför här, riktigt bra input.
 
  • Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur din ekonomi ser ut och om det på något vis är en bra idé, men om huset är uthyrt och inte ägt av grannen kanske du kan köpa det och antingen säga upp hyresgästen för att du avser att bo där själv eller för att bygga om för fler rum i ditt B&B.
 
  • Gilla
John Karlsson och 10 till
  • Laddar…
harry73
Klaga hos hyresvärden och socialen då
 
  • Gilla
ViktorHg och 5 till
  • Laddar…
Vid det här laget kan han el frun fått nys på denna tråd och klipp på YT.

Kan bli åka av snart...
Det är sånt som tar kraft och jag funderade noga innan jag skrev här.
Men Ni som också har jobbiga typer i grannskapet, ni är inte ensamma.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu vet jag inte hur din ekonomi ser ut och om det på något vis är en bra idé, men om huset är uthyrt och inte ägt av grannen kanske du kan köpa det och antingen säga upp hyresgästen för att du avser att bo där själv eller för att bygga om för fler rum i ditt B&B.
Skulle aldrig ge en endaste krona.
Då tömmer jag hellre huset, packar Land Rover och drar till fjälls eller lång lång tur.
Marken finns ändå kvar i Ullared, den kan han ju djävlas med om han vill.
Jag har inga lån så allt kan stå länge länge.
Välförsäkrat med, hus, skog å mark.

PS har försökt köpa huset men ägaren ville inte ens ta emot ett bud. Även försökt muta med att ge bort tomtmark runt huset om han säger upp honom, nej, och då går hans tomt gräns 0,5m från min mark. Jag kan inte sköta marken nånting där utan att leja in Securitas... DS
 
  • Wow
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Klaga hos hyresvärden och socialen då
Socialen gör tyvärr ingenting. (tyvärr verkar inte polisen heller göra det, pga bevisbördan. hoppas hans bodycam kan ordna detta). Dock är det polismyndigheten man skall vända sig till. Helst i detta fall vill man att han skall bli tagen på bar gärning. Vad jag vill säga med bar gärning är att han gör något som får TS att ringa polisen och att de anser att det är såpass allvarligt att de tar ut polis på plats. DOCK är det väldigt riskabelt. för då måste TS utsätta sig för någon form av fara.

Men säger vi såhär. TS har på sig bodycamen. grannen åker förbi så som han gjort tidigare. då finns det bevisning för att han försöker köra på TS. TS borde då ringa polisen med en gång och låta uppenbart skärrad och rädd. "MIN GRANNE FÖRSÖKER KÖRA PÅ MIG!! JAG STÅR I DIKET, NI MÅSTE KOMMA OCH HJÄLPA MIG". Detta gör att polisen kommer rycka ut. även om grannen åker hem och inget mer händer kommer de med all sannolikhet att gå hem till honom och prata med honom. Förhoppningsvis med hjälp av TS tidigare berättelser osv. kan polisen få samma uppfattning som jag fått om honom på dessa små videosnuttar, att han är psykiskt störd och behöver sjukvård. Om grannen beteer sig då hotfullt mot polis finns det god sannolikhet att de tar in honom, antingen häktas pga brotten. eller körd till sjukhuset.

Men detta är en jävligt komplicerad process. Jag hade nog valt att flytta. Eller aaa. jag har småbarn så hade detta inträffat med mina barn vid min sida hade jag hävdat nödvärnsexcess. Sen hade problemet varit ur världen.
 
  • Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
T Tord_Lj skrev:
Vid det här laget kan han el frun fått nys på denna tråd och klipp på YT.

Kan bli åka av snart...
Det är sånt som tar kraft och jag funderade noga innan jag skrev här.
Men Ni som också har jobbiga typer i grannskapet, ni är inte ensamma.
Men har denna person fru som bor hos honom? Är hon lika illa? Isåfall behöver jag nästan ta tillbaka eller i alla fall revidera mina tidigare tankar om psykisk störning i den grad att han kommer hamna på psykiatri. Då låter det mer som en personlighetsstörning och den är inte att leka med heller. Dock svår att kunna sätta dit honom på som jag skrivit ovan. Inför polis kommer han säkert kunna hålla masken isåfall. Då är det bara bodycam och insamling av bevis som gäller för en brottsmålsrättegång. Oavsätt tror jag du skall lägga ut fastigheten på hemnet och åka iväg med din land rover till fjällen, och fortsätta ditt liv med fru och barn långt från denna granne.

Ibland kan man inte värdesätta lugn och ro. Det kanske är bättre att gå back, sälja land rovern och åka KIA och få lugn och ro, istället för att vara själv nere i ullared från familj med en idiot till granne.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
phyx phyx skrev:
Socialen gör tyvärr ingenting. (tyvärr verkar inte polisen heller göra det, pga bevisbördan. hoppas hans bodycam kan ordna detta). Dock är det polismyndigheten man skall vända sig till. Helst i detta fall vill man att han skall bli tagen på bar gärning. Vad jag vill säga med bar gärning är att han gör något som får TS att ringa polisen och att de anser att det är såpass allvarligt att de tar ut polis på plats. DOCK är det väldigt riskabelt. för då måste TS utsätta sig för någon form av fara.

Men säger vi såhär. TS har på sig bodycamen. grannen åker förbi så som han gjort tidigare. då finns det bevisning för att han försöker köra på TS. TS borde då ringa polisen med en gång och låta uppenbart skärrad och rädd. "MIN GRANNE FÖRSÖKER KÖRA PÅ MIG!! JAG STÅR I DIKET, NI MÅSTE KOMMA OCH HJÄLPA MIG". Detta gör att polisen kommer rycka ut. även om grannen åker hem och inget mer händer kommer de med all sannolikhet att gå hem till honom och prata med honom. Förhoppningsvis med hjälp av TS tidigare berättelser osv. kan polisen få samma uppfattning som jag fått om honom på dessa små videosnuttar, att han är psykiskt störd och behöver sjukvård. Om grannen beteer sig då hotfullt mot polis finns det god sannolikhet att de tar in honom, antingen häktas pga brotten. eller körd till sjukhuset.

Men detta är en jävligt komplicerad process. Jag hade nog valt att flytta. Eller aaa. jag har småbarn så hade detta inträffat med mina barn vid min sida hade jag hävdat nödvärnsexcess. Sen hade problemet varit ur världen.
Tar lång tid innan polis kommer, om dom kommer.
Om jag får åka ambulans räknas det som en riktig olycka med kroppsskada, kan jag ta mig till vårdcentralen är det dokumentation och nedlagt som gäller.
Jag försöker nog vara lite restriktiv i risktagningen, det är mycket alkohol på den altanen kan jag säga, likaså i hans "umgängeskrets".
Kanske därför han sikta dåligt... in på sin uppfart, mellan busken och vägen liksom.
Ni fattar nog själva vad som kan hända på 10cm hit & 10cm dit.
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Är han en hyresgäst så prata med hyresvärden. Berätta allting och be honom att vräka människan. Gå ihop med grannar och ligg på?
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
phyx phyx skrev:
Men har denna person fru som bor hos honom? Är hon lika illa? Isåfall behöver jag nästan ta tillbaka eller i alla fall revidera mina tidigare tankar om psykisk störning i den grad att han kommer hamna på psykiatri. Då låter det mer som en personlighetsstörning och den är inte att leka med heller. Dock svår att kunna sätta dit honom på som jag skrivit ovan. Inför polis kommer han säkert kunna hålla masken isåfall. Då är det bara bodycam och insamling av bevis som gäller för en brottsmålsrättegång. Oavsätt tror jag du skall lägga ut fastigheten på hemnet och åka iväg med din land rover till fjällen, och fortsätta ditt liv med fru och barn långt från denna granne.

Ibland kan man inte värdesätta lugn och ro. Det kanske är bättre att gå back, sälja land rovern och åka KIA och få lugn och ro, istället för att vara själv nere i ullared från familj med en idiot till granne.
Han har en fru på plats, undersköterska är hon enl Fb.
Det är lite märkligt för ibland är det "Sluta..." till sin gubbe men ibland eldar hon på med skrik och rop.
Men igår kväll for hon ut och stoppade mina gäster på vägen med att de inte fick köra där... Det var nytt.
Kort sagt hon har aldrig varit våldsam men finns med i bakgrunden hela tiden,.

Eskaleringen bekymrar mig dock, kan vara att de vet att det gick lite för långt nu och vill att jag backar ur anmälningarna. Nytt är också att jag filmar och det kan ju vara frustrerande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
harry73
Hur är det precis med vägen? Vem äger grusvägen som verkar vara egen fastighet, och vem äger vägen på fastigheten och vilka servitut finns (ordagranna text behövs)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.