Byggahus.se

Jobbig granne

85k läst  385 svar

1. T
    Medlem Nivå 6
    Kan inte annat än hålla med, läste senast idag om det här (men finns hur mycket som helst att läsa tex i lokalpressen):
    https://www.byggahus.se/grannfejd-ledde-till-fangelse-straffet-overklagas

2. T
    Medlem Nivå 2
    Sorglig historia. Kan TS kontakta mig via PM så har jag några frågor som inte är lämpliga att lägga ut här.

3. Erik_Hansson
    Medlem · Nivå 11
    Hur resonerar Polisen runt videon? Är ett ok körsätt?

4. T
    Medlem Nivå 6
    Det vet vi inte än men med resonemanget kring klippet där han attackerar min mobil bådar det inte gott.

5. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    jag har vänner inom polisen och de säger att som det ser ut nu så förutspår det att det kommer bli medborgargarden och folk som tar saken i egna händer när det är hot (Som exv Rödeby).

Det beror inte bara på antalet poliser utan på att alla omorganisationer har skapat en polis i fritt fall. När det gällde våldtäkterna och misshandel av kvinnor i Rågsved såg ALLA att det nog hängde ihop. Polisen insåg det efter fyra veckor då de hade olika utredare på varje fall och de inte verkade läsa varken media eller Flashback. och systemen verkar inte vara inställda på att ge indikationer på samma MO eller signalement....

Till råga på det har vi ett åklagarväsende som har som ambition att alla ska släppas. Och ett domstolsväsende som har två års kö för lågprioriterade fall (som detta hade varit om polisen hade orkat engagera sig).

Att det är så här gynnar verkligen skuggmänniskorna i sammhället som SD och AfS. Tyvärr.
    (De skulle aldrig klara av att lösa problemen heller. I denna tråd är det ju en Kenneth.)

Då jag inte heller tror på att driva ett liknande fall privat kan jag bara be Tord att kontakta media.

"Galen granne hotar mig och polisen gör inget".
    Tyvärr är det Aftonbladet och Expressen(GP?) som är bättre i dessa lägen. Endast då kommer polisen agera. Om inte annat för att de kommer vara rädda om det händer något allvarligt och de inte gjort något.

6. W
    Medlem · Nivå 7
    Ja polisen verkar vara jätte rädda om dom inte agerar!
    Tror dom är räddare för att agera så att dom blir anmälda och dömda.

7. T
    Medlem · Nivå 7
    Du griper efter halmstrån, och jag förstår din desperata situation. Det har diskuterats x antal gånger om vägen, sätta farthinder, ringa soc, filma etc samt en hel del tramsiga förslag som att sätta sig ner med en kasse öl etc. MEN du kommer ingenstans med detta som du angriper problemet idag. Du går in i detaljer och vrider och vänder på allt - vilket är fullt normalt när man lever som du gör.

Du har polisanmält, du har ignorerat honom (vilket han antagligen tolkar som rädsla från din sida och triggar honom ännu mer), filmat etc etc... Inget hjälper uppenbarligen. Du behöver sätta dig ner och fundera över vad du skall göra. Försök se helheten i detta problem.

Du skriver att du ej vill ta till handgemäng för att du är rädd för rättsliga påföljder, men du har i vilket fall rätt att försvara dig. Han har för fan kört på dig med bilen, och uppenbarligen bryr sig polisen föga om detta så varför skulle dom då bry sig om du försvara dig? Jag tror ärligt talat du är rädd för honom och hans sällskap, därav försöker du ignorera och tror att det skall problemet skall försvinna, vilket det uppenbarligen inte gör.

Som jag ser det har du 2 alternativ:

1. Flytta
    2. Sätt dig upp mot honom

• Laddar…
  8. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Jag får hålla med polisen här, för tyvärr är det svårt att se det faktum att du stannar upp och filmar som något annat än en provokation. Jag förstår att det finns bakomliggande orsaker till att du gör det, men det förändrar inte det faktum att du tyst ställer dig och filmar, vilket ÄR en provokation vare sig du vill eller inte.

9. T
    Medlem · Nivå 11
    Jag beundrar ditt tålamod och beklagar din situation. Hade själv lite problem med en granne under de första åren vid stugan men det var inte i närheten av det du beskriver här. Båda jag och grannen hade tur på så sätt att grannen åkte på en kraftig hjärnblödning. Denna orsakade en total personlighetsförändring hos grannen som numer är hur go som helst. Så kan det gå... Inget du ska hänga upp för mycket förhoppningar på för din granne kanske... :rofl:

Har läst igenom hela tråden och vad jag kan se så har det givits ett riktigt bra förslag (av Mathias S har jag för mig...?) som sedan lyfts upp en gång av en annan läsare (minns inte vem) men i övrigt inte alls fått förtjänad uppmärksamhet: Cykel.
    Så här: Du vill inte ta kontakt, du vill inte provocera, du vill bara få så mycket bevis som möjligt utan att utsätt andra eller dig själv för fara. Så, införskaffa en billig begagnad cykel som du tar med dig när du behöver promenera längs vägen. Led cykeln, sitt inte på den. Vänj dig vid att ta med den varje gång, låt den bli en naturlig del av ditt promenerande till byn, till sopkärlen, till postlådorna, eller vad du nu behöver gå till längs vägen. På så sätt är ingen planering inblandad. Ha en korg på den så kan du dessutom lägga varor/pantburkar, sopor i den, så slipper du bära.
    Cykeln kommer uppfylla två syften. 1. Den skapar en säkerhetszon för dig när du har cykeln mellan dig och vägen där Kennet eventuellt kommer farande med sin bil, precis som du gjorde med din påse med pantburkar. Även om han kommer gående har du en barriär mellan dig och Kennet som bidrar till din säkerhet. 2. OM Kennet får för sig att faktiskt köra på din cykel så kommer du ha filmbevis på detta och om inte polisen tar ordentligt tag i situationen då, då borde du polisanmäla polisen.

Förutom det...? Kan bara önska dig lycka till. Men visst kittlar det lite, hade jag bott i närheten hade jag nästan funderat på att åka och hälsa på för att uppleva det på egen hand...

10. T
    Medlem Nivå 6
    Anledningen till att jag stannar upp och han hamnar i bild är att han kommer ut och gapar åt mig och är aggressiv.
    Annars hade jag bara fortsatt förbi naturligtvis.
    Hörs dåligt när man använder mobil för mikrofon är inte konstruerad för avstånd.

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Samhället är verkligen lamt över sådant här.
    Jag har inte själv råkat illa ut, men en rätt nära vän bodde med sin tjej i samma trappuppgång några år med en sådan här psykopatisk familj.
    Eller det var väl mannen som främst var sjuk på riktigt, men frun och sonen var liksom med på noterna, skumma och medberoende och allt.
    Alla levde på socialbidrag.

Allt som Tord_Lj skriver om i denna tråd får mig att se mycket likheter.
    Min kompis är ju inte den som så gärna viker sig heller, och vill agera korrekt dessutom, dvs fler likheter här.
    Medan familjemedlemmarna gick och saboterade cyklar, störde mitt i natten, skrek och gapade över alla som de såg, eller inte tyckte om (de flesta).
    Lät sina katter springa omkring i trapphuset samt rökte i trapphuset. De kände sig säkert som kungar.

Han försökte med det mesta, och så hade han också en massa kontakt med polis, soc, hyresvärden osv.
    Och inga kunde ju säga något officiellt, men alla kunde lite privat sådär meddela att familjen var mycket väl känd, alla instanser har flera dm-tjocka buntar med handlingar om problemfamiljen.
    Men det var lögn att lyckas agera mot dom.
    Medan det flyttade in och ut nya grannar i trappuppgången flera ggr årligen (i bostadsbristens Uppsala) så satt själva problemet kvar hela tiden.

Till sist flyttade mina vänner också.

• Laddar…
  12. S
    Medlem · Nivå 12
    Det stora problemet är ju oftast att det inte begås nå brott i lagens mening. Att vara otrevlig och köra som en idiot är ju ingenting man kan lagföra på det viset tyvärr och även om det mot förmodan skulle tangera till nå brott och man åtalas så blir det ingenting iallafall så man kan få dras med sånt här elände vääääldigt länge.........
    Ett brott som skulle medföra ett fängelsestraff är ju isåfall nåt väldigt påtagligt och som går att bevisa. Dit är det långt i såna här fall. Tyvärr får man väl säga återigen..........

• Laddar…
  13. T
    Medlem · Nivå 11
    Förstår precis vad du menar. (y) Men visst är det lite av ett moment 22 när man inte kan få en fällande dom för att man inte har bevis, och när man skaffar förutsättningar för att få bevis, ja då har man provocerat fram ett brott så då blir det nerlagt av den orsaken... :rolleyes: (Vilket inte är något jag ifrågasätter dig för Anna, det är bara en reflektion...)

Det du borde gjort Tord, var väl att helt enkelt inte rikta kameran mot Kennet förrän han är framme vid dig, inte stannat och vänt dig om (mer än inledningsvis eftersom normalt hyfs säger att man uppmärksammar att någon påkallar ens uppmärksamhet) och filmat medans han närmar sig dig, utan gått vidare tills han hunnit upp dig. Då hade det varit svårt att se någon provokation från din sida, speciellt om du inte visat att du hade en kamera igång. Det är ju dock lätt att vara efterklok...

Lite intressant hade det varit att att veta om det ur provokationshänseende är någon skillnad mellan att bära en mobilkamera i handen och rikta den mot Kennet (som i det här fallet) eller om man har en kroppskamera fäst vid bröstkorgen eller bältet som Tord nu har....

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det har ju börjat röra sig lite lagstiftningsmässigt nu.
    Det har (eller är på väg) lag om stalking-brott, olaga förföljelse/trakasseri eller vad det nu skulle heta.

Och en av poängerna var att man då ska titta på alla gärningar och händelser tillsammans och göra en sammanlagd bedömning, inte som förr bara bedöma varje händelse för sig, som att det var det absolut enda som hänt.

Jag tror det börjar bli allt viktigare med lagstiftning av det slaget, att flera gärningar bedöms tillsammans i ett sammanhang, jag anser att det även behövs vid mången annan slags kriminalitet.

15. T
    Medlem Nivå 6
    Det är inte lätt att alltid göra rätt, här var jag fullastad med varor tex TV...
    Så att fortsätta vart inte lönt, tanken var att få med hans ord när han kom ut och att dokumentera vad som ev kunde ske.