Idag försökte jag fästa balkskor i en horisontellt liggande balk och jag använde en Kellen Screw crafter 180 på 4.8 volt. Det gick inte alls att använda maskinen utan det var långt mer kraft i mina händer (som dock har lite reumatism i sig).. Skruvdragaren orkade dra in skruven ca 5 mm, resterande 4cm fick jag skruva för hand. Ja, ni fattar själva.. :confused:

Behöver en ordentlig skruvdragare och behöver tips! Ska använda den till saker som att fästa i reglar/balkar och då får den orka med (utan att klaga). Vill att den skall klara av limträbalkar.

Vad kan tänkas passa mig tror ni och vilken styrka behöver jag minst ha på skruvdragaren, och jag avser en maskin med batteri. Eller brukar man ha en variant för lättare arbeten och en annan för tyngre?

För din del skulle jag rekommendera en slagskruvdragare. Kan dra riktigt tungt utan att du får belastningen i händerna. Nackdelar: ljudet, går inte att borra med. Finns massor med trådar som diskuterar liknande frågor. Vilken budget?

Om du vill skona dina händer (och handleder) tycker jag att en slagskruvdragare är rätt val för dig.
Man måste uppleva skillnaden för att förstå den.
Jag har en liten fjuttdragare på 10.8 V som är smidig till småskruvande och två större 18 V, en vanlig och en slagskruvdragare. Passar mig bra och då har jag alltid en att låna ut om nån vänlig själ vill hjälpa till vid något större projekt.

Bosch gsr 10.8 i nån variant
Milwaukee fuel kit 18 V

Har kikat på;
http://www.axminster.co.uk/makita-btd146z-cordless-impact-driver-18v-(body-only)-prod867109/
Men då måste jag ha både batteri, laddare och sladd. Och då springer det lätt iväg
http://www.axminster.co.uk/makita-dc18rc-battery-charger-prod884737/

Men jag är grymt imponerad av hur starka de är i vridmomentet!! Men de verkar låta en hel del.. Hörselskydd är starkt att rekommendera? Men å andra sidan mer skonsamt för mina händer. För- och nackdelar :)

När jag läste om olika märken och modeller och jämförde dem, så känns det som en djungel. Väldigt stort utbud.

Funderar på en "vanlig" skruvdragare på runt 10-14V som jag kan börja med. Vet inte hur långt man kommer med 10-14V. Men jag är en bit på väg nu och ska läsa andra trådar om slagskruvdragare.

Om du bara ska ha en vanlig skruvdragare, köp 14,4 voltaren de har på ica maxi blå bosch GSR 14,4-2-LI runt 1400kr.

Ett budgetalternativ kanske kan vara att komplettera med en billig mutterdragare för 200:- och en 1/2" bitshållare för 150:-. 500 Nm är rejält mycket kraftigare än de flesta skruvdragare. Maktia 18v-slagskruvdragaren ovan klarar 160 Nm t.ex. Då kan du behålla din befintliga skruvdragare till de lättare arbetena och plocka fram den nätdrivna dragaren då det är dags för tunga jobb eller däckbyte på bilen.

Redigerat:
Lite OT Jag köpte mutterdragaren på jula OCH den fungerade att dra loss muttrarna!! (vi får väl se hur länge den håller ;))

För övrigt sedan jag köpte min Hitachislagskruvdragare så är min Hitachiskruvdragare bara borrmaskin :)

Redigerat:
pelpet skrev:
Ett budgetalternativ kanske kan vara att komplettera med en billig mutterdragare för 200:- och en 1/2" bitshållare för 150:-. 500 Nm är rejält mycket kraftigare än de flesta skruvdragare. Maktia 18v-slagskruvdragaren ovan klarar 160 Nm t.ex. Då kan du behålla din befintliga skruvdragare till de lättare arbetena och plocka fram den nätdrivna dragaren då det är dags för tunga jobb eller däckbyte på bilen.
Det ett är alltså bara att sätta på bitshållaren på mutterdragaren!? Det fungerar? Vridmomentet är ju ruggigt bra!!

Rund_skruvad skrev:
Lite OT Jag köpte mutterdragaren på jula OCH den fungerade att dra loss muttrarna!! (vi får väl se hur länge den håller ;))

För övrigt sedan jag köpte min Hitachislagskruvdragare så är min Hitachiskruvdragare bara borrmaskin :)
Nja, jag tyckte det var en mer intressant infallsvinkel än OT dock :)

Japp mutterdragaren har ju 1/2" fäste och det är ju en bitshållare, så det ska funka. Jag har inte testat just den mutterdragaren men det är ju inga konstigheter. Det kanske finns en viss risk att köra sönder bits eftersom momentet är så kraftigt, men det är ju motståndet i materialet man skruvar i som avgör hur mycket bitsen stressas.

Jag kör själv med en Bosch GDR 18 V-Li professional mutterdragare och den är utmärkt för tung skruvning.

Vi har en Hitachi 14v dsl dsal. Den drar 45 nm. Väldigt få skruvjobb som den inte klarar. Har utan vidare dragit in 140x8 skruv i gammalt timmer. Batteriet kroknar iofs ganska fort om man kör mycket såna.

En del av värstingmaskinerna som folk länkar till här är säkert suveräna men jag tror du kommer uppleva ett enormt lyft och klara dig väldigt långt med en kvalitetsmaskin på bara 14 v också. En sådan lirar i en helt annan division än din 4.8v kellen.

Redigerat:
Har du problem med lederna är inte en sladd-mutterdragare ett alternativ. De väger säkert 5kg och smidiga som ett kassa skåp. Har visserligen dragit lite M10 muttrar och 12mm franskor i trall reglarna med min "Jula" och det funkar. Det var innan jag köpte Makita maskinerna och jag visste bättre. ;)

En 14,4 eller 18V slagskruvdragare får min röst också. Dina handleder kommer att tacka dig!

Kommentarerna spretar lite hit och dit, men jag gillar verkligen att läsa era kommentarer. Tro inget annat..! :) En kompis har en maskin med sladd. Ska nog testa den först innan jag gör något annat. Men sladden är oftast i vägen och ingen lösning på sikt.

Har fått en del uppslag och funderar lite till. En maskin på jättemånga kg är inget jag kan borra med för jag är inte helt bra i händerna, men å andra sidan byter jag mina däck på bilen själv. Ska sova på saken.

Juladragaren som jag länkade till väger 1,8 kg. Min Bosch GDR 18 V-Li väger 1,7 med batteri. Så den är inte så osmidig. Fast bäst är ju att testa såklart - för att se hur det känns i händerna. Min egen uppfattning är att jag mycket hellre skruvar med slagskruvdragare än med vanlig skruvdragare - det är mycket mindre påfrestning eftersom man inte behöver hålla emot på samma sätt.

Mutterdragare går över huvud taget inte att borra med.

Stefan N skrev:
3300:- för detta kit är svårt att slå, riktigt fina att jobba med. [länk]
Jag måste fråga.. Det går att byta chuck på dessa, så man kan växla om mellan att borra och köra med bits?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.