9 781 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
Jobb som ger billiga flygbiljetter?
Bästa tipset är att shoppa på internet. Jag lägger 3-5 timmar på varje resa.
- Använd websajter som kollar många olika resebyråer, exvis flygresor.se för att få en uppfattning om var priserna ligger och vilka rutter/bolag som är billiga.
- Kolla sedan flygbolagens egna hemsidor, inte sällan är dom billigare/bättre och/eller finns inte alls hos resebyråerna.
- Gör avvägningar. 15 timmar i Stavanger för att spara 3000? Aeroflot för 10 000? :x
- Res under lågsäsong, dvs vår och höst. Flyg helst på tisdagar och torsdagar.
- Boka i rätt tid. 6-4 veckor innan avgång är optimalt för lägsta pris.
Sedan finns det ju alltid sista minuten för dem som vill vara äventyrliga på en låg budget.
- Använd websajter som kollar många olika resebyråer, exvis flygresor.se för att få en uppfattning om var priserna ligger och vilka rutter/bolag som är billiga.
- Kolla sedan flygbolagens egna hemsidor, inte sällan är dom billigare/bättre och/eller finns inte alls hos resebyråerna.
- Gör avvägningar. 15 timmar i Stavanger för att spara 3000? Aeroflot för 10 000? :x
- Res under lågsäsong, dvs vår och höst. Flyg helst på tisdagar och torsdagar.
- Boka i rätt tid. 6-4 veckor innan avgång är optimalt för lägsta pris.
Sedan finns det ju alltid sista minuten för dem som vill vara äventyrliga på en låg budget.
Jag flyger en massa fram och tillbaka till Kina i tjänsten.
Ett Saskort gör iaf att jag får ganska hyfsade rabatter på mina privata resor.
Jag brukar förhandla till mig någon eller några semesterdagar istället för fullt traktamente.
Senast i Kina fick jag 10 semesterdagar att göra vad jag ville, så det blev en weekend i Thailand och en vecka festande i Kina ihop med lite kinesiska vänner, så jag har jättekul på mina tjänsteresor.
Ett Saskort gör iaf att jag får ganska hyfsade rabatter på mina privata resor.
Jag brukar förhandla till mig någon eller några semesterdagar istället för fullt traktamente.
Senast i Kina fick jag 10 semesterdagar att göra vad jag ville, så det blev en weekend i Thailand och en vecka festande i Kina ihop med lite kinesiska vänner, så jag har jättekul på mina tjänsteresor.
Man får sitta i en flygcontainerNyfniken skrev:
När jag arbetade på ett speditionsföretag på Arlanda erbjöd ibland Sas Cargo (flygfraktsdelen av Sas) snorbilliga biljetter till destinationer man inte sålt så många biljetter till. Aldrig köra planet tomt...
Att ta med sig paket under armen kallas hand carrier och är fö. svinigt dyrt. Bokade en gång ett sådant till Sydafrika, kostade i runda slängar 45000-50000 kr..
Vilket företag jobbade du för? Var det bara ett flygbolag som gav rabatter eller flera?Putt skrev:
Jag jobbade typ 8 månader på Panalpina som speditör, anställda fick ibland(sällan) erbjudande om flyg med nått bolag till typ NewYork, Miami, LA. Men det var ganska stora begränsningar om när man skulle resa, och rabatten var inte särskild upphetsande, kanske 25% på sin höjd, summerat helt värdelöst erbjudande.
Det fanns tillfällen att privat åka med ett paket under armen som "Nyfiken" skojade till om, gav inget märkvärdigt extra betalat o detta avböjde folk som erbjöds, man åker kanske till Brasilien o skall fort åka till adress o lämna paketet, sen hem mer eller mindre direkt. Kan tänka mig man kanske har max 5 timmar på orten att kika runt, kanske hotellnatt ingår.
Hej
det var dåvarande Mahé (ScanAm Logistics idag). Jag arbetade inte som speditör utan extra med allmän administration och lagerlogistik (typ system). Det var främst de gamla rävarna (speditörer) som fick erbjudanden, ofta frågade de om man var intresserad. Väldigt begränsade erbjudanden (typ ett flyg) men rabatterna var grymma. Främst var det Sas vi fick erbjudanden från men om jag inte minns helt galet gav även FinnAir erbjudanden. Det här är dock över 10 år sen så det kanske har ändrats.
Det kan ju också varit så att anställda på SAS sålda sina biljetter som de köpt med fet rabatt, och sen försökte kränga till oss.
Nu jobbar jag med expressbud och logistiklösningar, här är det tunnsått med billiga flygbiljetter...
det var dåvarande Mahé (ScanAm Logistics idag). Jag arbetade inte som speditör utan extra med allmän administration och lagerlogistik (typ system). Det var främst de gamla rävarna (speditörer) som fick erbjudanden, ofta frågade de om man var intresserad. Väldigt begränsade erbjudanden (typ ett flyg) men rabatterna var grymma. Främst var det Sas vi fick erbjudanden från men om jag inte minns helt galet gav även FinnAir erbjudanden. Det här är dock över 10 år sen så det kanske har ändrats.
Det kan ju också varit så att anställda på SAS sålda sina biljetter som de köpt med fet rabatt, och sen försökte kränga till oss.
Nu jobbar jag med expressbud och logistiklösningar, här är det tunnsått med billiga flygbiljetter...
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 213 inlägg
De flesta bolag låter dig behålla poängen så bara att köpa privata biljetter för dem
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Billigaste altanen 2026: Så bygger du nytt trädäck till så lågt pris som möjligt
Artikelkommentarer -
Flertal eluttag har slutat fungera efter mindre byggjobb
El -
Efterlysning! Någon person som äger/driver eller jobbar på ett företag som håller på med försäljning/installation av värmepumpar i Stockholm eller Upp
Värmepumpar
