Hallå ja!

Gick komvux el och jobbar mig nu mot att bli fullbetald.

Men i skolan minnns jag att man gjorde ett test av JFB som gav tex 16mA eller liknande som ett sett att se "utrymmet" på JFB eller typ läckströmmar. (Så den inte bara löser ut av sig självt eller om man ska komplettera med en till JFB)

Minns inte vad man gjorde men har inte gjort det sedan jag gick ut skolan så blir lite fundersam på vad det var.

Någon som kanske har en hum om vad jag pratar om eller yrar jag?

Tack på förhand!

Attitudeswe
Tar du ett 23kOhm effektmotstånd (behöver hantera 3W effekt) och kortsluter fas och jord så får du 10mA felström. Kortsluter du med två till paralellt så skall jfb lösa..

• Gilla
HerrME
  • Laddar…
Vad är frågan? Hur en JFB-testare fungerar, varför man testar eller vad man ska använda mätresultatet till?

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag tror TS är ute efter att testa marginalen hos en installerad JFB i en anläggning genom att lägga på en felström och se när JFB löser ut.
Om strömmen är låg kan det vara påkallat att sektionera och montera ytterligare JFB.

Det gör man med en JFB-testare.

Redigerat:
  • Gilla
HerrME
  • Laddar…
B BrokenArrow skrev:
Jag tror TS är ute efter att testa marginalen hos en installerad JFB i en anläggning genom att lägga på en felström och se när JFB löser ut.
Om strömmen är låg kan det vara påkallat att sektionera och montera ytterligare JFB.

Det gör man med en JFB-testare.
Ja men det här låter som något.

Det kanske är så att den rampar upp en felström och så kanske den slår ut på 6mA vilket jag antar då är att anläggningen har "läckage" på 24mA.

Skulle den lösa på 20mA så har den felström på 10mA tex. Dvs marginal på 20mA innan JFB börjar lösa ut.

Du ska även vara uppmärksam på att en JFB inte är ett under av exakthet. Det ser man när man testar dom med tex en Eurotester, det är inte ovanligt att dom löser ut redan vid 20 mA.

• Gilla
HerrME
  • Laddar…
H HerrME skrev:
Ja men det här låter som något.

Det kanske är så att den rampar upp en felström och så kanske den slår ut på 6mA vilket jag antar då är att anläggningen har "läckage" på 24mA.

Skulle den lösa på 20mA så har den felström på 10mA tex. Dvs marginal på 20mA innan JFB börjar lösa ut.
En JFB kan lösa ut på allt mellan 16mA - 30mA. Ska inte lösa ut på halva felströmmen 15mA

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H HerrME skrev:
Så är det inte. Det jag tror du menar är normal kontroll av vilken felström som en JFB löser för. För en vanlig JFB med I∆n = 30 mA så brukar den strömmen ligga på lite drygt 20 mA. JFBn får inte lösa vid 15 mA men måste lösa vid 30 mA. Tillverkarna lägger sig då på 20-25 mA för att vara på säkra sidan. Det är vad du mäter med en installationsprovare.

Läckströmmar i anläggningen vid normal drift kan man mäta med en tångamperemeter som kan mäta låga strömmar, en läckströmstång. Denna läckström måste ju ligga under 20 mA för att inte JFBn ska tjyvlösa.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
H HerrME skrev:
Hallå ja!

Gick komvux el och jobbar mig nu mot att bli fullbetald.

Men i skolan minnns jag att man gjorde ett test av JFB som gav tex 16mA eller liknande som ett sett att se "utrymmet" på JFB eller typ läckströmmar. (Så den inte bara löser ut av sig självt eller om man ska komplettera med en till JFB)

Minns inte vad man gjorde men har inte gjort det sedan jag gick ut skolan så blir lite fundersam på vad det var.

Någon som kanske har en hum om vad jag pratar om eller yrar jag?

Tack på förhand!
Hej
Kom ihåg att läckströmmar kan vara en kombination av resistiva strömmar tex orsakade av dålig isolation eller kapacitiva strömmar
tex orsakade av kondensatorer i EMC filter som då adderas med olika fasvinkel

Det är knepigt att i en elanläggning i drift mäta och utreda hur läckströmmar utbreder sig och varifrån de kommer

Panor82
En grov tumregel som jag fått med mig är att vid installation utav jordfelsbrytare kontrollera att läckströmmarna inte överstiger 1/3 utav märkutlösningsströmmen för att minska risken för obefogad brytning. Detta med en läckströmtång som andra i tråden redan påpekat.
Är den över så kan man sektionera med flera JFB och/eller kontrollera vad som genererar dessa läckströmmar vissa apparater/uttag behöver inte skyddas med JFB för personskydd och kan undantas alternativt bestyckas med JFB för brandskydd.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
C
Vi brukade testa jordfelsbrytaren i skolan med hjälp av en liten kopplingstråd mellan fas och jord.
Särskilt intressant vid filmvisning när läraren inte fattade varför den där lilla mackapären på väggen slog av strömmen var 10:e minut 😆

A
Panor82 Panor82 skrev:
En grov tumregel som jag fått med mig är att vid installation utav jordfelsbrytare kontrollera att läckströmmarna inte överstiger 1/3 utav märkutlösningsströmmen för att minska risken för obefogad brytning. Detta med en läckströmtång som andra i tråden redan påpekat.
Är den över så kan man sektionera med flera JFB och/eller kontrollera vad som genererar dessa läckströmmar vissa apparater/uttag behöver inte skyddas med JFB för personskydd och kan undantas alternativt bestyckas med JFB för brandskydd.
Japp. Det finns beskrivet i elinstallationsreglerna kap 53. Det är en bra tumregel tycker jag också. Då ligger man på säkra sidan.

Läckströmmar ökar ju också över tid så det är nog inräknat i den gränsnivån och att jordfelsbrytare kan lösa ut redan vid drygt 0,5 I∆n.

Önskar lycka till på resan till fullbetald, det du skrivit låter rätt och riktigt, Jag kan erbjuda en liten refresh.

Det stämmer att det är en hel del utrymme innan en jordfelsbrytare löser, det får dock aldrig överstiga 30mA (om der är gränsvärdet för den typen av brytare, det finns fler sorter bland annat 300mA och 10mA). Jag jobbade på en industri där vi utförde årlig kontroll av ett hundratal jordfelsbrytare varje år, varav de flesta var av märket siemens. Jag kommer ihåg att standard brukade vara 24mA och några tiotal millisekunder, detta krävde två mätningar. En där man mätte frånslagstiden och en där man mätte upp felströmmen. Man fick således vippa upp jordfelsbrytaren två gånger, för att kunna få båda resultaten. Detta dokumenterade vi sedan i en lista med mätvärden och provdatum för samtliga jordfelsbrytare (på stora industrier är det inte helt ovanligt med kontroller, och då kan sådan dokumentation styrka att man faktiskt gör årliga kontroller)

Jag kommer dessutom ihåg att vi reagerade på att några nya jordfelsbrytare av ett annat fabrikat, hade cirka tio gånger längre frånslagstid än Siemens som var standard. Det vill säga 25ms vs 250ms men detta var tydligen inom ramen för godkänt, då max tiden är 0.3 sekunder vilket blir 300ms.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
K KenNo skrev:
Önskar lycka till på resan till fullbetald, det du skrivit låter rätt och riktigt, Jag kan erbjuda en liten refresh.

Det stämmer att det är en hel del utrymme innan en jordfelsbrytare löser, det får dock aldrig överstiga 30mA (om der är gränsvärdet för den typen av brytare, det finns fler sorter bland annat 300mA och 10mA). Jag jobbade på en industri där vi utförde årlig kontroll av ett hundratal jordfelsbrytare varje år, varav de flesta var av märket siemens. Jag kommer ihåg att standard brukade vara 24mA och några tiotal millisekunder, detta krävde två mätningar. En där man mätte frånslagstiden och en där man mätte upp felströmmen. Man fick således vippa upp jordfelsbrytaren två gånger, för att kunna få båda resultaten. Detta dokumenterade vi sedan i en lista med mätvärden och provdatum för samtliga jordfelsbrytare (på stora industrier är det inte helt ovanligt med kontroller, och då kan sådan dokumentation styrka att man faktiskt gör årliga kontroller)

Jag kommer dessutom ihåg att vi reagerade på att några nya jordfelsbrytare av ett annat fabrikat, hade cirka tio gånger längre frånslagstid än Siemens som var standard. Det vill säga 25ms vs 250ms men detta var tydligen inom ramen för godkänt, då max tiden är 0.3 sekunder vilket blir 300ms.
Hej

När ni provade var då jordfelsbrytaren ansluten till sin normala last

M Martin Lundmark skrev:
Hej

När ni provade var då jordfelsbrytaren ansluten till sin normala las
Hej!

Detta varierade kraftigt, vissa jordfelsbrytare satt lokalt monterade i kombination med ensamma 3-fas 63A uttag som ej var inkopplade. Medan andra var till kraft och belysning med inkopplade apparater ute i anläggningen. Så länge inte några större avvikelse uppdagades så var detta vårat arbetssätt. Men jag kommer ihåg incidenten med 250ms och detta var en anläggning som precis blivit färdigställd av en extern leverantör. Detta var anledningen till att jordfelsbrytarna var av en annan sort eftersom leverantören av anläggningen hade köpt material själv. Så dessa specifika var inte inkopplade eftersom anläggningen var helt ny.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.