E El-Löken66 skrev:
Ja, ursäkta tonen.
Men i min mening är det ju bra om någon kan utföra dessa installationer.

Men så mycket bättre, ja rentav essentiellt, om de i efterhand kan utföra nödvändiga kontroller att allt är korrekt och familjen i huset kam sova lugnt.

Nu hade hen ju i alla fall en liten testare, och det får jag ju säga är bättre än inget, dock ljusår från att uppfylla minimikraven.
Jag och killen jobbade ihop efter han bytte yrke. När jag köpte hus och ville dra ny el och jorda så sa han att han kunde ordna det. Han gjorde också det och allt fungerar utan anmärkning än idag.

Klart jag kontaktar samma snubbe när nu mina päron ska dra om el. Jag vet inte mer om tester som ska göras utan går på folks ord och hade de inte varit för detta strulet så hade jag säkert fotfarande trott att han va 100%ig.

Men jag trodde ändå att någon på forumet skulle ge något tips på vad felet kunde vara efter mina utlägg. Men får hoppas elfirman berättar detaljer

Tack (y)

E
C Caponi skrev:
Jag och killen jobbade ihop efter han bytte yrke. När jag köpte hus och ville dra ny el och jorda så sa han att han kunde ordna det. Han gjorde också det och allt fungerar utan anmärkning än idag.

Klart jag kontaktar samma snubbe när nu mina päron ska dra om el. Jag vet inte mer om tester som ska göras utan går på folks ord och hade de inte varit för detta strulet så hade jag säkert fotfarande trott att han va 100%ig.

Men jag trodde ändå att någon på forumet skulle ge något tips på vad felet kunde vara efter mina utlägg. Men får hoppas elfirman berättar detaljer

Tack (y)
Ja, vi kan gärna hjälpa dig.
Men gå över till grannen och låna en spänningsprovare och återkom då du har mätresultaten från uttaget.

E El-Löken66 skrev:
Ja, vi kan gärna hjälpa dig.
Men gå över till grannen och låna en spänningsprovare och återkom då du har mätresultaten från uttaget.
230v i uttaget mellan fas och noll, 10-12 v nolla jord och 170 fas jord. Minns detta

P
Där har du svaret.

E
C Caponi skrev:
230v i uttaget mellan fas och noll, 10-12 v nolla jord och 170 fas jord. Minns detta
Är det snabbkopplingar och hen har skalat upp för kort?
Bryt allt, blockera för till koppling, spänningsprovare, skala om i korrekt mått och testa spänningen igen.

Sen måste du in i centralen.

• Gilla
pathal
  • Laddar…
P pathal skrev:
Där har du svaret.
Dem värdena uppvisas på flera olika matningar. Inte bara ett uttag

P
C Caponi skrev:
Ring en elektriker.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
C Caponi skrev:
Du har felaktig jord om dina värden stämmer.
Antingen är den inte kopplad alls eller så är den felaktigt kopplad.

Matas centralen med 4 eller 5 ledare. Hur många jord plintar har du och har ni förbundit dessa internt?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du har felaktig jord om dina värden stämmer.
Antingen är den inte kopplad alls eller så är den felaktigt kopplad.

Matas centralen med 4 eller 5 ledare. Hur många jord plintar har du och har ni förbundit dessa internt?
E El-Löken66 skrev:
Är det snabbkopplingar och hen har skalat upp för kort?
Bryt allt, blockera för till koppling, spänningsprovare, skala om i korrekt mått och testa spänningen igen.

Sen måste du in i centralen.
Det är såna kallsiska wago 4 och 6. Dock är ett av uttagen utan kopplingar utan matas direkt från central och byglas vidare till 3 andra uttag utan snabbkoppling men samma värden uppstår där. Bild på centralen.

P. S kommer ringa elektriker oavsett men är även nyfiken då jag varit med när han gjort detta och kan inte med ögat se någon skillnad

• Elcentral med Wago-kopplingar, jordfelsbrytare och säkringar, samt kablar och kopplingsdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
C Caponi skrev:
Det är såna kallsiska wago 4 och 6. Dock är ett av uttagen utan kopplingar utan matas direkt från central och byglas vidare till 3 andra uttag utan snabbkoppling men samma värden uppstår där. Bild på centralen.

P. S kommer ringa elektriker oavsett men är även nyfiken då jag varit med när han gjort detta och kan inte med ögat se någon skillnad
Är det där en omdragen central? Mycket svart.

E
C Caponi skrev:

Hen har ju inte ens monterat kåpan.

Måste varit superstressad men då har du iallafall chansen att se vad det är fråga om.

Ta en bild i ordentligt ljus där allt syns ytaxk.

• Gilla
pathal
  • Laddar…
ehhm är de tre svarta faser och en svart PEN in eller ser jag helt fel?

C Caponi skrev:
Jag är superförvånad över att många här menar att det är banalt att lösa medans han, som drog om hela mitt hus, felfritt. Inte har någon lösning och enligt honom provade allt.
Ja det är banalt att lösa. Men jag tror inte vi klarar det härifrån. Du uppgav att han gjort de kontroller som ska göras, men sedan visar du upp spänningsmätningar som tyder på motsatsen. Då testknappen på JFBn fungerar så är det inget fel på JFBn. Det är då en smal sak att felsöka från JFBn och bortåt till dess att man hittar felet.

Din bild visar bara halva centralen. Varför är det tomt på PE-plinten? Skyddsledarna borde ha suttit från vänster i samma ordning som neutralledarna. Sedan finns en N-plint i mitten som jag inte ser hur den är kopplad. Om den sitter ansluten med en trådstump ifrån den vänstra, varför användes in byglarna som följer med centralen?

Är det bara i dessa nya uttag som testaren inte kan lösa ut jordfelsbrytaren? Om den löser ut vid test i andra uttag så kan du vara säker på att det är inkopplingen som är felaktig och inte jordfelsbrytaren. Att du mäter upp 10 volt mellan nolla och jord är som sagt fel. Det innebär troligen att jordfelsbrytaren är korrekt installerad men skyddsjorden är inte ansluten. Testaren kan då inte skapa ett jordfel. Så vill du leta mer efter felet så tittar du hur jordledaren är ansluten i båda ändar.

E El-Löken66 skrev:

Måste varit superstressad men då har du iallafall chansen att se vad det är fråga om.

E El-Löken66 skrev:

Denna bilden tog jag samma dag som jag

• Elcentral med säkringar, kablar och märkningar synliga i ett hus under renovering.
    Skapa konto
  • Elcentral med kablar, säkringsdosor och skenor märkta med "hager" mot en betongvägg.
    Skapa konto
  • Elektrisk säkerhetspanel med säkringar och ordnat kabeldragning på en betongvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.