pefo skrev:
Bygg garaget först! :D

Allvarligt, det finns en del som löst det så. Men det kanske inte funkar praktiskt för er?
Vi har tänkt att bygga garaget först men problemet är att luftledningen går över platsen där garaget ska vara. Sen har vi bara en-fas in och under byggtiden kommer vi behöva ha tre faser.
 
Eller om du känner nån som har ett elbjörn skåp med mätarplats i, o eon går med på att skåpet tjänstgör som mätarskåp, så kan elektrikern fixa resten sen ? Jag har vart med om att göra så en gång, fast dock hos Fortum som nätägare.
 
E.ON = nog sveriges trögaste el-näts leverantör...

Pappers muppar hela bundet... (i alla fall i danderyd)
 
Snailman
Var det någon jfb i ditt skåp eller fick du köpa till?

börjar bli dags skaffa skåp nu, classe verkar ha aeg jordfelsbrytare 399 för 4polig...
 
Mikael_L
Frågar du mig så är svaret nej.

Om du beställer skåpet från elbutik så tycker jag du tar en Garo JFB därifrån istället. Billigare och så blir det ju samma fabrikat som skåpet. ;)

Men jag har ju ingen aning om varifrån du tar ditt skåp ....

Vad för skåp tänker du skaffa?
 
Snailman
jag lyckas inte hitta det hos elbutik...

men hos expressel http://www.expressel.se/product.html?product_id=218684

de tar 2295 inkl frakt, den jag skrev om på blocket tidigare har höjt priset ganska kraftigt....

aeg:s grejor sägs vara bra har jag för mig....

jag kommer att ge nån lokal elfirma chansen att matcha priset först....
 
Mikael_L
Sedär ..., inga mätarskåp alls hos elbutik :confused:

Jaja, då blir det väl bra som du tänker.
På expressel är det väl General electric JFB som gäller ifall du vill ha både hyfsad kvalla och pris. Men vadå hyfsad kvalla, GE har oerhört mycket tillverkning förlagd i Kina och Indien osv.
Så vem vet nåt om kvaliten.

Ta du en AEG du.
Förutom JFB behöver du en meter av varje; blå, gulgrön, svart, vit (eller grå) och brun RK 6mm2.
Alternativt blå, gulgrön och 3x svart.

Tänker du ha större huvudsäkringar än 16A så kanske du även behöver 3 st 16A eller 10A automater för att förse shcuko och 16A Ceee-don med ström.

Jag satt kabelförskruvning med dragavlastning på ingången av skåpet, jag tyckte det kändes bra ifall någon idiotisk unge t.ex. skulle dra i inkommande matning så den slets loss. Sen satt jag en enkel gummitätning runt utgående hål, som lite extra väderskydd.
Båda tjänstgör dessutom som kabelskydd.

Tyvärr har jag inte koll på diametern på hålen i skåpet, dvs diameter för förskruvningarna.
Å andra sidan har Jula, swedol och div andra affärer en del lämligt att välja på.
 
Snailman
Mikael_L
Rikard Ågren skrev:
Gör bara inte som dessa BEHÖRIGA elinstallatörer har gjort:
[länk]
Däremot fick inte jag ut vad som var de egentliga felen som upptäckts .... :o
 
Mikael_L
Snailman skrev:
kabeln till cee honan vad ska det vara för en?
Jag körde på EKLK 5g2,5. EKK borde också gå bra, se bara till att den är UV-stabil typ.
Men EKLK känns lite rejälare i sådana här byggsammanhang. ;)

Och 16A avsäkrat i skåpet, givetvis då ...
 
Mikael_L skrev:
Däremot fick inte jag ut vad som var de egentliga felen som upptäckts .... :o
Låter som att de använt materielen på fel sätt (ej följt tillverkares anvisningar), kanske de har använt egna mindre lyckade "patentlösningar".
 
Antar att dom har anslutit noll- och jordledare till gruppledningarna på mellanplinten (Hissklämma) istället för "riktiga" noll- och jordskenor.
 
Rikard Ågren skrev:
Gör bara inte som dessa BEHÖRIGA elinstallatörer har gjort:
[länk]

Dom kan lika gärna vara anställda på en firma, vars chef/arbetsledare är BEHÖRIG installatör.
 
Så sant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.