20 056 läst ·
50 svar
20k läst
50 svar
JFB i Garo fasadmätarskåp
Vi har tänkt att bygga garaget först men problemet är att luftledningen går över platsen där garaget ska vara. Sen har vi bara en-fas in och under byggtiden kommer vi behöva ha tre faser.pefo skrev:
Eller om du känner nån som har ett elbjörn skåp med mätarplats i, o eon går med på att skåpet tjänstgör som mätarskåp, så kan elektrikern fixa resten sen ? Jag har vart med om att göra så en gång, fast dock hos Fortum som nätägare.
E.ON = nog sveriges trögaste el-näts leverantör...
Pappers muppar hela bundet... (i alla fall i danderyd)
Pappers muppar hela bundet... (i alla fall i danderyd)
Frågar du mig så är svaret nej.
Om du beställer skåpet från elbutik så tycker jag du tar en Garo JFB därifrån istället. Billigare och så blir det ju samma fabrikat som skåpet.
Men jag har ju ingen aning om varifrån du tar ditt skåp ....
Vad för skåp tänker du skaffa?
Om du beställer skåpet från elbutik så tycker jag du tar en Garo JFB därifrån istället. Billigare och så blir det ju samma fabrikat som skåpet.
Men jag har ju ingen aning om varifrån du tar ditt skåp ....
Vad för skåp tänker du skaffa?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag lyckas inte hitta det hos elbutik...
men hos expressel http://www.expressel.se/product.html?product_id=218684
de tar 2295 inkl frakt, den jag skrev om på blocket tidigare har höjt priset ganska kraftigt....
aeg:s grejor sägs vara bra har jag för mig....
jag kommer att ge nån lokal elfirma chansen att matcha priset först....
men hos expressel http://www.expressel.se/product.html?product_id=218684
de tar 2295 inkl frakt, den jag skrev om på blocket tidigare har höjt priset ganska kraftigt....
aeg:s grejor sägs vara bra har jag för mig....
jag kommer att ge nån lokal elfirma chansen att matcha priset först....
Sedär ..., inga mätarskåp alls hos elbutik 
Jaja, då blir det väl bra som du tänker.
På expressel är det väl General electric JFB som gäller ifall du vill ha både hyfsad kvalla och pris. Men vadå hyfsad kvalla, GE har oerhört mycket tillverkning förlagd i Kina och Indien osv.
Så vem vet nåt om kvaliten.
Ta du en AEG du.
Förutom JFB behöver du en meter av varje; blå, gulgrön, svart, vit (eller grå) och brun RK 6mm2.
Alternativt blå, gulgrön och 3x svart.
Tänker du ha större huvudsäkringar än 16A så kanske du även behöver 3 st 16A eller 10A automater för att förse shcuko och 16A Ceee-don med ström.
Jag satt kabelförskruvning med dragavlastning på ingången av skåpet, jag tyckte det kändes bra ifall någon idiotisk unge t.ex. skulle dra i inkommande matning så den slets loss. Sen satt jag en enkel gummitätning runt utgående hål, som lite extra väderskydd.
Båda tjänstgör dessutom som kabelskydd.
Tyvärr har jag inte koll på diametern på hålen i skåpet, dvs diameter för förskruvningarna.
Å andra sidan har Jula, swedol och div andra affärer en del lämligt att välja på.
Jaja, då blir det väl bra som du tänker.
På expressel är det väl General electric JFB som gäller ifall du vill ha både hyfsad kvalla och pris. Men vadå hyfsad kvalla, GE har oerhört mycket tillverkning förlagd i Kina och Indien osv.
Så vem vet nåt om kvaliten.
Ta du en AEG du.
Förutom JFB behöver du en meter av varje; blå, gulgrön, svart, vit (eller grå) och brun RK 6mm2.
Alternativt blå, gulgrön och 3x svart.
Tänker du ha större huvudsäkringar än 16A så kanske du även behöver 3 st 16A eller 10A automater för att förse shcuko och 16A Ceee-don med ström.
Jag satt kabelförskruvning med dragavlastning på ingången av skåpet, jag tyckte det kändes bra ifall någon idiotisk unge t.ex. skulle dra i inkommande matning så den slets loss. Sen satt jag en enkel gummitätning runt utgående hål, som lite extra väderskydd.
Båda tjänstgör dessutom som kabelskydd.
Tyvärr har jag inte koll på diametern på hålen i skåpet, dvs diameter för förskruvningarna.
Å andra sidan har Jula, swedol och div andra affärer en del lämligt att välja på.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Hålet för inkommande kabel är ca 42mm är det avsett för en kabelförskruving M40?
tänkte köpa en sån här:http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5659
M40 För kabel diameter 19-28mm
kabeln till cee honan vad ska det vara för en?
tänkte köpa en sån här:http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5659
M40 För kabel diameter 19-28mm
kabeln till cee honan vad ska det vara för en?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Gör bara inte som dessa BEHÖRIGA elinstallatörer har gjort:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Om-verket/Press/Nyheter/Verket-granskar-elinstallatorer/
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Om-verket/Press/Nyheter/Verket-granskar-elinstallatorer/
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Så sant