B
Hur tolkar man kraven idag behövs JFB för kyl/frys sommarstuga?
Tycker det är lite luddigt inga barn kommer åt uttaget bakom kyl frys på 2,1 m över golv i överskåpet
  • Bestämmelsen i nu gällande 4 kap. 4 § ELSÄK-FS 2008:1, om jordfelsbrytare i vissa miljöer, upphävs och istället ska god elsäkerhetsteknisk praxis tillämpas. Detta innebär att de krav på jordfelsbrytare som finns i svensk standard som huvudregel ska tillämpas. Möjlighet till frånsteg från svensk standard regleras i 2 kap. 2 §.
    • Att tänka på för elinstallationsföretaget: 3 kap. 8 § Elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FS 2017:3 ställer krav på att elinstallationsföretaget (genom egenkontrollprogrammet) ska ha rutiner för att klargöra vilka förutsättningar som ska gälla för elinstallationsarbetet. Vid planeringen av hur ett elinstallationsarbete ska utföras, behöver företaget göra en avvägning mellan olika säkerhetsintressen. Detta kan innebära att även vissa uttag som inte är avsedda för allmänbruk behöver ha ett tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare.
    • Att tänka på för innehavaren av starkströmsanläggningen: Om befintliga lokaler ändras eller specifika apparater flyttas så att ett uttag som tidigare inte varit avsett för allmänbruk nu blir det, behöver anläggningen anpassas så att uttaget förses med sådan jordfelsbrytare som krävs för uttag för allmänbruk.

Frågar du om JFB behövs eller krävs i föreskrifter/elinstallationsregler för en kyl?

ELSÄK-FS 2008:1 ersattes 1 Dec 2022 av ELSÄK-FS 2022:1 och där har alla specifika krav på JFB tagits bort.
Numera gäller alltså enbart elinstallationsreglerna SS 436 40 00 som sedan länge medger undantag för uttag som inte är avsedda för lekmän/allmänbruk. Man får alltså idag undanta uttag till kyl om uttaget är placerat så att det inte (enkelt) kan användas för dammsugaren etc.

På frågan om JFB behövs så skulle jag vilja vända på frågan, varför inte. Statistiskt tjyvlöser inte en kyl en JFB. Den löser JFBn om kylen går sönder, och med en JFB sker det tidigt vid begynnande isolationsfel i t.ex kompressorn. Det sker dock inte varje dag. Det är betydligt högre risk att åska eller andra yttre händelser släcker strömmen till kylen.

Kylen är visserligen ingen handhållen maskin, men det är en stor utsatt del och kabeln kan komma i kläm så jag ser ett visst värde för personsäkerheten i att skydda den med en JFB.

Så jag skulle inte tveka att sätta kylen under samma JFB som resten av huset (inomhus). Larm av lämplig sort är säkrare för att rädda det som finns i kylen.

B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Frågar du om JFB behövs eller krävs i föreskrifter/elinstallationsregler för en kyl?

ELSÄK-FS 2008:1 ersattes 1 Dec 2022 av ELSÄK-FS 2022:1 och där har alla specifika krav på JFB tagits bort.
Numera gäller alltså enbart elinstallationsreglerna SS 436 40 00 som sedan länge medger undantag för uttag som inte är avsedda för lekmän/allmänbruk. Man får alltså idag undanta uttag till kyl om uttaget är placerat så att det inte (enkelt) kan användas för dammsugaren etc.

På frågan om JFB behövs så skulle jag vilja vända på frågan, varför inte. Statistiskt tjyvlöser inte en kyl en JFB. Den löser JFBn om kylen går sönder, och med en JFB sker det tidigt vid begynnande isolationsfel i t.ex kompressorn. Det sker dock inte varje dag. Det är betydligt högre risk att åska eller andra yttre händelser släcker strömmen till kylen.

Kylen är visserligen ingen handhållen maskin, men det är en stor utsatt del och kabeln kan komma i kläm så jag ser ett visst värde för personsäkerheten i att skydda den med en JFB.

Så jag skulle inte tveka att sätta kylen under samma JFB som resten av huset (inomhus). Larm av lämplig sort är säkrare för att rädda det som finns i kylen.
Vill inte ha den på alla andra allmänna uttag mm. sätter troligtvis en egen PSA /JFB på kyl/frys eller ej.
Direktverkande elektriska radiatorer som är flertal stora utsatta delar, är heller inga krav på JFB
Eller stolpbelysning utomhus

Redigerat:
Hur ska du märka om den har löst ut om bara kyl/frys sitter på psa'n?

B
useless useless skrev:
Hur ska du märka om den har löst ut om bara kyl/frys sitter på psa'n?
K/F är mörk invändigt eller att det rinner ur skåpet samma sak om säkring eller hela stugan är strömlös om vi varit borta en dag eller en vecka eller fler...

Redigerat:
B Bror9 skrev:
Vill inte ha den på alla andra allmänna uttag mm. sätter troligtvis en egen PSA /JFB på kyl/frys eller ej.
För vilket syfte?
B Bror9 skrev:
Direktverkande elektriska radiatorer som är flertal stora utsatta delar, är heller inga krav på JFB
Det finns en skillnad i hur de är anslutna...
B Bror9 skrev:
Eller stolpbelysning utomhus
Det var därför jag skrev inomhus..
B Bror9 skrev:
K/F är mörk invändigt eller att det rinner ur skåpet samma sak om säkring eller hela stugan är strömlös om vi varit borta en dag eller en vecka eller fler
Ja, det är lite olika sätt att upptäcka att kylen varit strömlös.

B
Anser att det är bättre att inte ha allt på en och samma JFB, hellre två eller PSA, eller tex uppvärmning elradiatore, bergvärme-/ luftvärme-pump och K /F utanför.
Elradiatorer och LFVP kan också vara fast anslutna men med appartsladd till anslutningsdosa utan krav på JFB.
Stolpbel tycker jag hellre borde ha JFB med tanke på utsatt del, jordkontakt mot mark- barn som springer barfota, samt utsatt för fukt regn snö väder och vind ..

Ja, stolpel ska ha jordfelsbrytare. Men lämpligen inte samma som ha inne el, speciellt inte känsliga saker som kyl. Ute el läggs lämpligen på en egen jordfelsbrytare.

Om du prompt vill ha en egen PSA så är det bra att ta med en hall-lampa eller någon annan frekvent förbrukare så att man märker om den löst. Annars kan det vara "tyst avbrott" länge till kyl/frysen.

B
D Daniel 109 skrev:
Ja, stolpel ska ha jordfelsbrytare. Men lämpligen inte samma som ha inne el, speciellt inte känsliga saker som kyl. Ute el läggs lämpligen på en egen jordfelsbrytare.
Det är som jag förstått bör inte skall på utomhus belysning

Om det inte finns uttag så är det inte ett absolut krav. Men jag tycker ändå att man ska ha det.

B
D Daniel 109 skrev:
Om det inte finns uttag så är det inte ett absolut krav. Men jag tycker ändå att man ska ha det.
;)Då är vi överens..

B
Jag känner mig styrkt att man bör ha en JFB/PSA på kyl/frys men att det kan bedömas motiveras att ett uttag 2,1m ög inne i överskåp blockerat av Ky/Frys överskåp mm inte är för allmänt bruk. med hänvisning till
elinstallationsreglerna SS 436 40 00 som sedan länge medger undantag för uttag som inte är avsedda för lekmän/allmänbruk. Man får alltså idag undanta uttag till kyl om uttaget är placerat så att det inte (enkelt) kan användas för dammsugaren etc.
En sommarstuga som inte används dagligen och kan stå tom . många dagar; veckor då vill man vara säker att värme och KYL/Frys ej stannar. Och har begränsat utrymme för att bygga ut elc mm Uttaget är inte åtkomligt för barn eller fru dammsugning, dator etc..
:cool:

Redigerat:
B Bror9 skrev:
En sommarstuga som inte används dagligen och kan stå tom . många dagar; veckor då vill man vara säker att värme och KYL/Frys ej stannar.
Som sagts tidigare; En separat PSA löser inget problem om kyl/frys stannar. Om det är viktigt att en pryl inte stannar så får man ha separat övervakning. Det finns massor av billiga prylar som kopplas via WiFi eller mobilnätet som larmar när strömmen går, när temperaturen blir för hög/låg, etc.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag kan iofs. se fördelen. OM frysen själv går sönder, och innehållet blir förstört, så har man en relativt stor skada i att apparaten gått sönder. Innehållet kanske inte är jättedyrt i en frys över vintern i ett fritidshus.

Men om jfb löser ut för hela huset, pga. trasig lampsladd, och innehållet i frysen försötrs av det, så känns det lite onödigt.

Men det jag tycker är viktigare är att ha åtminstonde en del av värmesystemet fritt från husets jfb. Det är ju rätt tråkigt om alla vattenledningar fryser sönder, pga. en trasig lampsladd. Eller ännu värre, att det kommer fukt i ett oinkopplat utomhusuttag.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.