Så du menar att man bör allmänt använda grövre ledare för att hantera kortslutning bättre?
Om kåpan skär sönder en ledare så har man klantat sig grovt vid utförandet, och om man då "för säkerhets skull" använder grövre ledare så .... (finner inte lämpliga ord).
Ditt sista stycke står inte riktigt i proportion till det första... Vad kan gå fel, tja...
Vi kanske skulle återgå till ämnet i denna tråd.

Nej, jag menar att man allmänt bör undvika att använda klenare ledare än vad de är avsäkrade uppströms då de matar en efterföljande klenare säkring.

Klantandet för att få locket att skära ledare torde kunna inträffa varje gång någon skruvar på locket, inklusive då en obehörig inspekterar/micklar långt senare.

Det låter bättre.
Man kan använda rör eller kabel för att skydda sig mot kapslingens kanter.

yxis skrev:
lars_stefan_axelsson:
Vad spelar den befintliga centralens utförande för roll? Det blir en liten separat normkapsling invid plåtcentralen oavsett om det blir en jordfelsbrytare eller personskyddsautomat. Enda skillnaden är var ledarna ansluts i plåtcentralen och ev. grovleken på ledningarna.
Ja, det är riktigt. Jag tänkte (felaktigt) på parallellen med att ersätta en dvärg med en psa, som ju är enkel i en normcentral, men omöjligt i en diazedcentral. Alldenstund det finns automatsäkringar att skruva i så finns det mig veterligt inga PSAer (jag har svårt att se hur det skulle kunna gå). MEN, eftersom vi ändå tänker på en extern kapsling så kan man ju helt riktigt lika gärna sätta en PSA där som en JFB och helt enkelt ignorera diazedcentralen för just den här gruppen (nåja, noll och jordskenan använder man ju fortfarande).

Jag hade som sagt satt en gemensam JFB på hela centralen om jag nu ändå skulle behöva göra mig omaket att skruva upp en extern kappsling. Ja, dvs jag *gjorde* det. När jag flyttade in så satt det en tvåpolig JFB som förre ägaren felaktigt trodde täckte hela huset. Det visade sig att den bara skyddade ett värmegolv i källaren. Vi kopplade först ur golvet och lade om JFBn till badrummet (viktigare) och rev några veckor senare bort den och satte en JFB på hela anläggningen istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.