Hej

Jag ska ansluta en 60l hydropress till min 1kw 3-fas jetpump som jag använder för trädgårdsbevattning. Anledningen till detta är att jag vill ha ett stabilt tryck och göra det enklare att automatisera ett sprinklersystem.

Eftersom jag vattnar trädgård/gräsmatta så går det ganska stora mängder vatten och jag föreställer mig att det kommer att gälla på min jetpump med många till och frånslag.
Därför undrar jag om jag till exempel kan ställa in tryckströmbrytaren på ett sätt som gör att jetpumpen går konstant eller med så få start och stop som möjligt vid användning?
Av utrymmesskäl så kan jag tyvärr inte ha en större hydropress, annars hade jag givetvis gått för en sådan.

Redigerat:
Det vettigaste är nog att ställa frånslag så högt att pumpen går kontinuerligt när du kör vattenspridare.

• Gilla
CIW
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det vettigaste är nog att ställa frånslag så högt att pumpen går kontinuerligt när du kör vattenspridare.
Ok! Vad tror du är lämpligt att ställa in den på?
Standardinställningen för min pump skall vara tillslag 2.0 bar och från 4.5 bar.

Varför hydrofor egentligen. När du vattnar vill du ha pumpen till att gå hela tiden.
Tillslag är egentligen ointressant. Det är max tryck som pumpen bara ska klara sig upp i när det är ett slutet system. När en kran är öppen så ska inte pumpen klara att få upp trycket till max.
Det får man prova sig fram med. Börja med att kolla när den slår ifrån idag. Och vad trycket kommer upp i när du har bevattning en igång

• Gilla
CIW
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Varför hydrofor egentligen. När du vattnar vill du ha pumpen till att gå hela tiden.
Tillslag är egentligen ointressant. Det är max tryck som pumpen bara ska klara sig upp i när det är ett slutet system. När en kran är öppen så ska inte pumpen klara att få upp trycket till max.
Det får man prova sig fram med. Börja med att kolla när den slår ifrån idag. Och vad trycket kommer upp i när du har bevattning en igång
Valde hydropress för ett stabilt och jämnt tryck och att när jag öppnar ventilerna till mina bevattningsslingor så ska pumpen starta, ja så snart trycket i systemet sjunker.
Jag vill ju även kunna ansluta andra saker tex högtryckstvätten till detta system men ser det även som en säkerhet för pumpen att den inte kokar sönder utifall nån av ungarna skulle starta den utan att öppna kranen. Jag startar den idag manuellt via motorskyddet, sedan sitter pumpen 250 meter bort i ett litet pumphus.

Okej är nog med på hur du menar. Det ska alltså gå att få pumpen att gå konstant när jag maxar den vid tex bevattning alltså
Jag använder för övrigt denna pump;
https://www.rorprodukter.se/vattenpumpar/jetpumpar/jetpump_gjutjarn_jet_132_t--5950655
och denna tryckströmbrytare;
https://www.elbutik.se/product.html...MI8-yxvqf36AIVQcAYCh3uowCEEAAYASAAEgJa_PD_BwE

Sätt igång en representativ vattenförbrukare och justera tills pumpen inte stannar. Verifiera även att den stannar när du stänger kranen. Har du så lång slang bör det vara lätt att få till.

• Gilla
CIW
  • Laddar…
Finns andra produkter om du känner för det istället för tank.
Jag kör denna på mitt bevattningsystem.

https://www.fontario.de/epages/78206167.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78206167/Products/180-001

Den bryter bara när den detekterar 0 flöde och 1.5 bar. Båda kriterierna måste uppfyllas innan den bryter. Vid flöde oavsett tryck så går pumpen.

Öppnar jag en kran eller en av magnetventilerna öppnar så sjunker trycket under 1.5 bar och pumpen startar. Precis som vanligt.

Sen finns det lite andra säkerhetsfunktioner som torrkörningsskydd, autoprime körning.
Du behöver ett relä också då den är bara plug and play för 230V. Jag kör så.

Tillägg: Den ska installeras inline på trycksidan. Utan backventil då den har det inbyggt.

• Gilla
CIW
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Finns andra produkter om du känner för det istället för tank.
Jag kör denna på mitt bevattningsystem.

[länk]

Den bryter bara när den detekterar 0 flöde och 1.5 bar. Båda kriterierna måste uppfyllas innan den bryter. Vid flöde oavsett tryck så går pumpen.

Öppnar jag en kran eller en av magnetventilerna öppnar så sjunker trycket under 1.5 bar och pumpen startar. Precis som vanligt.

Sen finns det lite andra säkerhetsfunktioner som torrkörningsskydd, autoprime körning.
Du behöver ett relä också då den är bara plug and play för 230V. Jag kör så.

Tillägg: Den ska installeras inline på trycksidan. Utan backventil då den har det inbyggt.
Det där var ju en riktigt bra grej! Om det inte vore för att jag har de andra prylarnas redan så hade jag köpt en sån.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.